Închide

Primele imagini cu „cârtițele” care vor săpa tunelurile metroului din Cluj. Utilajele, descărcate în Portul Agigea

ActualitateTop News by Actual de Cluj - dec. 11, 2024 0 344

Astăzi, 11 decembrie 2024, au apărut primele imagini cu cele două „cârtițe„ care vor săpa tunelurile metroului din Cluj.

„Cârtițele” sunt compuse din 38 de bucăți, o parte din ele fiind deja descărcate. După descărcare, vor fi transportate cu 12-14 trailere, care vor merge în convoi, arată Ziua de Constanța.

Amintim, Compania Națională de Autostrăzi a anunțat ieri că utilajele vin la Cluj cu două transporturi agabaritice, sunt estimate să ajungă la destinație, în Florești, în 19 decembrie. Iată traseul: Agigea RORO PTF (punctul de trecere a frontierei Constanța Sud)– DN39A – DN39 – Agigea – A4 – DN2A – Giurgeni – Slobozia – DN21 – Drajna – A2 – DN Centura București – A1 – Pitești – DN65B – DN65 – Albota –  Drumul Expres Craiova – Pitești – DN65 – Craiova – DN65F – DN6 – Filiași – DN66 – Târgu Jiu – Centura Târgu Jiu – Simeria – A1 – A10 – A3 – DN1 – Florești (CJ). ”Vehiculele transportă componente necesare pentru lucrările de la metroul din Cluj”, arată CNAIR.

Lățimea maximă a vehiculelor este de 6,35 metri, masa totală 188,08 tone, lungime 32,50 m, înălțime 4,50 metri, viteza de deplasare urmând a fi adaptată condițiilor de trafic. Viteza maximă, potrivit legii ce vizează viteza maximă de deplasare a vehiculelor cu depășiri  – 70 km/oră. ”Etapele de desfășurare ale transporturilor sunt stabilite de poliția rutieră, care asigură însoțirea vehiculelor cu depășiri. Transporturile nu se vor desfășura în perioadele și pe sectoarele de drum pe care sunt semnalate fenomene meteorologice periculoase, prin codurile galben, portocaliu sau roșu”, mai arată Compania de Autostrăzi.

”Cârtițele” au venit în România, din China, cu vasul Tian Qi.

Ce sunt TBM-urile:

TBM-urile (Tunnel Boring Machines) sunt utilaje de mare capacitate folosite pentru săparea tunelurilor subterane. În română, TBM poate fi tradus ca „Mașină de Forat Tuneluri”. Aceste echipamente sunt utilizate în mod obișnuit pentru construcția de tuneluri de mare lungime destinate transportului rutier, feroviar, metroului sau conductelor de apă și canalizare.

Există mai multe tipuri de TBM-uri, iar fiecare este adaptat pentru diferite tipuri de sol (roci dure, argilă, nisip etc.) și pentru condițiile specifice ale tunelului care urmează să fie construit.

Caracteristici principale:
Diametrul TBM-urilor poate varia de la câțiva metri până la 17 metri sau mai mult, în funcție de dimensiunea tunelului dorit.
Funcționare continuă: Mașinile TBM pot excava și stabiliza tunelul simultan, montând segmentele de beton prefabricate pentru a asigura stabilitatea structurii pe măsură ce tunelul avansează.
Control automatizat: TBM-urile sunt extrem de avansate, folosind tehnologii de control computerizat pentru a naviga cu precizie și a asigura un tunel exact pe traseul dorit.
Aceste utilaje reduc considerabil necesitatea săpăturilor deschise și minimizează impactul asupra mediului urban de la suprafață.

Ce sunt TBM-urile de tip EPM:

TBM-urile de tip EPB (Earth Pressure Balance) sunt o categorie specifică de mașini de forat tuneluri, concepute pentru a excava în soluri moi și nesigure, precum argilă, nisip sau alte materiale granulare. EPB-urile sunt utilizate în mod frecvent în zonele urbane, unde controlul deplasărilor solului și prevenirea colapsului tunelului sunt critice pentru a proteja infrastructura de la suprafață și a evita probleme precum tasarea terenului.

Cum funcționează un TBM de tip EPB:
Principala caracteristică a unei mașini EPB este capacitatea de a echilibra presiunea solului excavat cu ajutorul unui compartiment de foraj aflat în fața mașinii, menținând stabilitatea frontului de săpătură. Acest lucru este realizat prin utilizarea materialului excavat pentru a susține presiunea solului pe măsură ce tunelul este săpat.

Caracteristici cheie:
Presiunea solului: În compartimentul de foraj, solul excavat este menținut sub presiune pentru a preveni infiltrarea apei sau prăbușirea pereților tunelului.
Șnecul de transport: Solul excavat este transportat din compartimentul frontal către spatele mașinii printr-un șnec elicoidal, asigurând o evacuare controlată și constantă.
Controlul presiunii: Sistemele automate reglează presiunea în funcție de condițiile de sol întâlnite, prevenind destabilizarea solului.
Versatilitate: Pot fi utilizate într-o gamă largă de soluri și pot opera în medii saturate cu apă sau chiar în prezența apei subterane, datorită etanșeității frontului de săpătură.
EPB-urile minimizează riscul de colaps în zone urbane dens populate. Totodată, datorită controlului presiunii, se reduc tasările solului și, implicit, impactul asupra clădirilor și infrastructurii de suprafață. În plus, poate săpa în medii diverse și dificile, fără a compromite viteza de execuție sau siguranța lucrărilor. Acest tip de TBM este folosit în proiectele de infrastructură urbană, cum ar fi tunelurile de metrou sau de canalizare, unde solurile moi și condițiile subterane variabile sunt frecvent întâlnite.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu