Închide

Primarul Emil Boc: Eu cred că la acest moment s-a deblocat implementarea proiectului trenului metropolitan

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - apr. 06, 2023 0 937

Primarul Emil Boc a anunțat, chestonat fiind de consilierii locali USR, că este convins că proiectul trenului metropolitan din Cluj a fost deblocat. Oficialul anunțase la începutul acestui an că acest proiect este în impas deoarece CFR ar fi cerut un fir suplimentar de cale ferată, de la gară până în Apahida. Ulterior, la o altă ședință de Consiliu Local din 2023, primarul și-a făcut mea culpa deoarece s-a antepronunțat și a spus că proiectul s-a blocat.

 

La ședința de Consiliu Local din 4 aprilie, Emil Boc a anunțat că este convins că proiectul trenului metropolitan din oraș a fost deblocat, arătând că experții au ajuns la o soluție tehnică agreată. Emil Boc nu a spus despre ce soluție este vorba dar nici cum sunt influențate costurile estimative pentru implementarea proiectului, nici dacă există finanțarea europeană necesară.

În schimb, a menționat că, până la mijlocul lunii aprilie, Primăria urmează să primească avizul de la Compania CFR și concluziile experților.

„Experții au căzut de acord, până la urmă, asupra unei soluții. Aceasta este cea mai bună veste. Acum trebuie să primim documentul scris cu concluziile experților. Cred că acest lucru se va întâmpla până la Paști, după care urmează să se obțină ultimele avize și să se treacă la implementare. A durat mult deoarece a fost necesat să se pună de acord toți specialiștii pe toate nivelele și s-au corelat toate proiectele – electrificarea Coșlariu Arad-Cluj, proiectul nostru de pe Câmpul Pâinii, trenul metropolitan pe competențe, locală și regională. Nu e ușor să se pună de acord specialiștii care au viziuni și păreri diferite. Aici le mulțumesc domnului viceprimar Dan Tarcea și domnului director tehnic Virgil Poruțiu, au făcut eforturturi extraordinare. Cred că au fost și de două ori la București pentru întâlniri punctuale. Important este că există o soluție tehnică agreată. Așteptăm forma finală a avizului scris, după care să mergem mai departe. Eu cred că la acest moment s-a deblocat implementarea proiectului trenului metropolitan. Dacă se deblochează acesta, se deblochează și celelalte care mai sunt în țară. Acesta de la Cluj este cel mai avansat și dacă nu se debloca nu se deblocau nici celelalte din țară. Aceasta este relația cu CFR și marea discuție. De deblocare Clujului depinde și Brașovul și Bucureștiul și celelalte proiecte de trenuri metropolitane din țară care nu sunt într-o fază la fel de avansată spre implementare. Este o veste bună pentru toate trenurile metropolitane din proiectele cu fonduri europene pe care le avem”, a declarat primarul Emil Boc la ședința Consiliului Local din 4 aprilie.

Trecut în plan secund de proiectul metroului, din cel mai simplu proiect de mobilitate pentru oraș, trenul metropolitan a ajuns cel mai complicat. Cel puțin așa a prezentat oficialul Primăriei Cluj situația în luna ianurie când Emil Boc a arătat că proiectul ar fi condiționat de o nouă cerință venită de la Compania CFR, realizarea unui noi fir de trafic feroviar, între gara Cluj și Apahida.

Ulterior, Boc și-a făcut mea culpa că s-a pronunțat înainte de discuțiile tehnice de la nivel central, la o altă ședință de Consiliu Local din 2023.

Vezi și: De la cel mai simplu și rapid proiect de mobilitate, trenul metropolitan se blochează din nou. Emil Boc: „Trebuie un nou fir, de la gară la Apahida”

Asociația Pro Infrastructură oferă soluția pentru trenul metropolitan: “Domnule Boc, nu este nevoie de al treilea fir! Trebuie în schimb ca oficialii CFR să adopte un management de trafic eficient și o semnalizare modernă!“

Șeful de proiect Ionel Oprea, cel care coordonează studiile pentru metrou și tren metropolitan comandate de Primăria Cluj, citat de presshub.ro a arătat că de la 75 de milioane euro cât era estimat inițial trenul metropolitan, costurile au crescut la 200-280 de milioane de euro, având în vedere o serie de pasaje sau treceri de pietoni care ar trebui realizate, motiv pentru care proiectul nu ar mai merita să fie realizat, sau depus spre finanțare europeană, având în vedere că numărul de călători care vor circula cu acesta va fi foarte scăzut.
Specialiști în mobilitate din oraș susțineau că proiectul trenului metropolitan este cel mai simplu de pus în operă dar și că poate fi realizat cu o investiție mult-mult mai mică decât metroul și să genereze beneficii foarte mari pe partea de mobilitate.

Trenul metropolitan face parte atât din strategia de mobilitate urbană sustenabilă, cât și din strategia de dezvoltare urbană integrată pe următorii opt ani. Conform acesteia din urmă, noile stații vor fi construite în Baciu, la parcul industrial Tetarom I, respectiv la podul IRA, dar vor fi modernizate și stațiile existente, vor fi amplasate bănci și pubele noi și vor fi construite noi grupuri sanitare, ghișee de bilete și spații de așteptare acoperite.

Trenul metropolitan dintre Nădășelu și Bonțida a fost anunțat ca având 23 de stații pe o distanță de 43 km. Două dintre acestea trebuie construite și anume, cea de lângă Tetarom și cea de lângă aeroport.

Trenul ar circula la intervale de 30 de minute, la ore de vârf, preconizându-se că ar scădea durata de călătorie între Nădășelu și Bonțida cu 10-25 de minute, respectiv cu 15-30 minute între Bonțida și Cluj-Napoca, se prevede în planul de mobilitate urbană Cluj-Napoca, recent aprobat (pg. 271). Trenul metropolitan ar parcurge ruta Nădășelu-Bonțida în 70 de minute.

Vezi și:

Boc pune pe șine și trenul metropolitan: În toamnă va fi gata documentația pentru proiect

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare