Închide

Boc pune pe șine și trenul metropolitan: În toamnă va fi gata documentația pentru proiect

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - iun. 24, 2022 0 280

După ce specialiști în mobilitate din oraș au criticat în luna aprilie Primăria Clujului că a pus pe planul secund proiectul trenului metropolitan, dar și faptul că acesta are costuri umflate nejustificat, tocmai pentru ca proiectul metroului să poată merge pe un drum separat, Emil Boc anunță că proiectul este de actualitate. Într-o emisiune de la Ziua Live din 24 iunie, primarul Boc a spus că studiul de fezabilitate pentru trenul metropolitan va fi gata în toamnă dar și că acesta va reprezenta o alternativă mult mai rapidă de mobilitate pentru cei care doresc să ajungă în oraș.

 

Primăria se preocupă doar de proiectul metroului, deși el a pornit la faza de prefezabilitate împreună cu trenul metropolitan, acesta din urmă trebuia să aibă studiile finalizate înaintea metroului, au semnalat în luna aprilie specialiști în mobilitate din Cluj-Napoca. Mai mult, șeful de proiect Ionel Oprea, citat de presshub.ro a arătat că de la 75 de milioane euro cât era estimat inițial, costurile au crescut la 200-280 de milioane de euro, având în vedere o serie de pasaje sau treceri de pietoni care ar trebui realizate, motiv pentru care proiectul nu ar mai merita să fie realizat, sau depus spre finanțare europeană, având în vedere că numărul de călători care vor circula cu acesta va fi foate scăzut. Din estimările unui expert clujean în mobilitate, citat de presshub.ro, întregul proiect al trenului metropolitan ar putea fi realizat din 50-60 de milioane de euro, deoarece nu necesită altceva, decât garnituri care s-ar putea pune în funcțiune oricând, având în vedere că șinele sunt utilizabile.

Detalii: Ca să facă metroul, Primăria a pus în plan secund proiectul trenului metropolitan care se putea realiza mult mai repede și mai ieftin – arătă specialiști în mobilitate

În 24 iunie, primarul Emil Boc a anunțat că documentația pentru trenul metropolitan va fi gata în toamnă și că proiectul este de actualitate pentru oraș, la fel ca metroul, centura metropolitană sau legătura Clujului la autostradă, prin Tureni.

“Vom avea în toamnă finalizată partea (studiul de fezabilitate – n. red.) care ține de trenul metropolitan. Avem o zonă de la Huedin la Dej cu un potențial uriaș de dezvoltare. Partea aceasta de circulație a trenurilor, mai întâi pe cei 49 de kilometri pe care i-am prins în proiect, va fi din oră în oră sau din jumătate în jumătate de oră; va exista frecvență. Noi am gândit un tren care să circule cât mai des, ca să atragem oamenii și să dezvoltăm zona metropolitană. Apahida și Florești, care sunt legate rutier de Cluj, sunt dezvoltate deja. Dar vă dați seama ce înseamnă să meargă trenul până la Aghireș – Huedin sau Gherla – Dej. Înseamnă să ajungi la Cluj-Napoca, pur și simplu, mai repede decât de pe Câmpului, din Mănăștur, sau, știu eu, din Sopor sau din Borhanci. Pentru că trenul va avea acest avantaj de a circula cu rapiditate. Asta va însemna dezvoltare economică, locuri de muncă, dezvoltarea calității vieții, extinderea ariei metropolitane. Toate aceste investiții, metrou, tren metropolitan, centură metropolitană, legătura Clujului la autostradă vor oferi orașului încă 50 de ani de libertate în materie de mobilitate. Ne vom bucura de condiții de viață cum le vedem în Europa”, a spus Emil Boc, la Ziua Live.

Trenul metropolitan face parte atât din strategia de mobilitate urbană sustenabilă, cât și din strategia de dezvoltare urbană integrată pe următorii opt ani. Conform acesteia din urmă, noile stații vor fi construite în Baciu, la parcul industrial Tetarom I, respectiv la podul IRA, dar vor fi modernizate și stațiile existente, vor fi amplasate bănci și pubele noi și vor fi construite noi grupuri sanitare, ghișee de bilete și spații de așteptare acoperite.

Trenul metropolitan dintre Nădășelu și Bonțida a fost anunțat ca având 23 de stații pe o distanță de 43 km. Două dintre acestea trebuie construite și anume, cea de lângă Tetarom și cea de lângă aeroport.

Trenul ar circula la intervale de 30 de minute, la ore de vârf, preconizându-se că ar scădea durata de călătorie între Nădășelu și Bonțida cu 10-25 de minute, respectiv cu 15-30 minute între Bonțida și Cluj-Napoca, se prevede în planul de mobilitate urbană Cluj-Napoca, recent aprobat (pg. 271). Trenul metropolitan ar parcurge ruta Nădășelu-Bonțida în 70 de minute.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu