Pe ritm de jazz, în căutarea „locului fericirii perfecte”: chitara lui Al di Meola, pe scenă la Cluj
Actualitate by Kristina Reştea - aug. 15, 2015 0 415
O chitară, încă o chitară şi un set de tobe strălucesc într-o lumină care pare că le vede numai pe ele, pe o scenă în semi-osbcur, cu lămpi „vintage” în fundal. În aşteptarea muzicii, sala plină a Teatrului Naţional – încă somptuos, dar atins de bătrâneţe – foşneşte tăcut în mişcări rapide de pseudo-evantaie din carton (materiale promoţionale împărţite la intrare). În adunare de cartoane fâlfâitoare, suntem toţi ca nişte bondari în aşteptare. (Unii îl aşteaptă de vreo 4 ani, de la precedenta apariţie la Cluj şi niciun DVD, album sau link de youtube nu a putut să înlocuiască starea indusă de chitara mânuită cu tehnici uneori de neînţeles).
Celebrul chitarist Al di Meola a revenit la Cluj.
Vineri seara, Teatrul Naţional s-a umplut de oameni iubitori de jazz, de chitară şi de muzică născută din gândire, compoziţie şi efort, într-un Cluj unde muzica de DJ-i umple stadioane. Unii au stat la poze, alţii la un pahar, pe hol, s-a postat pe Facebook despre prezenţa la spectacol, un nepot nemulţumit de programul impus de vineri seara poartă tricou negru de rocker. Şi printre ei – fanii care îi ştiu albumele, titlurile, piesele, ritmul şi pauzele. Iar celebrul chitarist i-a încântat până şi pe cei mai pretenţioşi dintre ascultătorii lui, i-a uimit pe unii sau i-a nedumerit pe alţii. „Cum poate să sune aşa?!”
Uneori e o furtună de sunete, alteori numai o şoaptă nostalgică, uneori sunt săgeţi în cascadă, alteori ceea ce auzi aduce a şoaptă de harfă, uneori ţi se pare că auzi cântec de mandolină şi apoi vin valuri de chitară. Dacă ceva nu se aude cum ar trebui, artistul se opreşte, cheamă tehnicienii şi abia apoi reia concertul. „Trebuie să sune bine” – e explicaţia din respect pentru muzică (şi public). Al di Meola se joacă în dialog cu colegul de scenă/chitară Peo Alfonsi, dă indicaţii, schimbă metode, înlocuieşte partituri. „Way to go!”, aruncă un entuziast din sală. „Yeesss”, şuieră altcineva de undeva din dreapta un fel de „mulţumesc” satisfăcut la final de piesă.
Iar la final, artistul e şi el mulţumit de sala pe care a ridicat-o în picioare. Se mai cântă un bis, se mulţumeşte publicului, Al di Meola iese, fuge, revine. Şi-a luat telefonul. Ne filmează!
David şi Goliat, viitorul muzicii în lumea „www” şi pietrele preţioase din trecut, cu Al di Meola
Un viitor fără discuri. Asta crede celebrul chitarist Al di Meola despre viitorul muzicii, după cum a amintit şi la discuţia cu presa, înainte de concertul de la Cluj. Sunt țări din care au dispărut deja magazinele de discuri, iar ascultatul muzicii se rezumă acum la operaţiuni de calculator. „Internetul e un lucru grozav, dar distruge modul în care se ascultă muzică. Mașinile noi nu mai au CD-playere, totul e download și streaming. Eu sunt norocos, am înregistrat, am vândut albume, am avut concerte. Dar ce se va întâmpla cu următoarea generație de artiști? Dacă aș avea un copil nu mi-aș dori ca el să fie muzician. Aș vrea să fie.. poate chirurg plastician. Toți încercăm să facem ceva în privința asta, dar ar trebui să ne unim forțele, noi între noi”, a spus Meola, aducând în discuţie un David reprezentându-l pe muzician în luptă cu un Goliat al industriei.
Făcând referire la albumul tribut pentru britanicii de la Beatles, Al di Meola a mai povestit și la Cluj despre întâlnirea dintre el și Paul McCartney, vecini în case de vacanță în Hamptons. Pentru cine ar fi un următor album-tribut? „Cred că nu ar fi pentru o anumită formație, ci ar fi un mix, probabil pentru muzica anilor ’60-’70. S-ar numi Gems (pietre prețioase, n.red.)”, a spus Meola. Inspirația poate să vină de oriunde, zice al di Meola: urmârind o emisiune la Tv, din cărți, din operele de artă. O casă la malul apei e loc bun pentru creaţie. Cât despre viața de muzician, cele mai grele părți sunt repetițiile (uneori „brutale”), dar și călătoriile, spune muzicianul. Înregistrăzile în studio pot să fie însă amuzante, iar concertul pe scenă e partea bună a vieții de artist, spune Al di Meola. „La început, e o idee bună să cânţi cu muzicieni celebri. Dar acum mă duc mai ales înspre muzicieni care încă nu sunt faimoşi, spre artişti„flămânzi”, dispuşi să muncească la repetiţii lungi şi chinuitoare”, a dezvăluit chitaristul-compozitor, întrebat despre asocierile în muzică.
Elysium pe scenă de Teatru
Spectacolul de la Cluj a fost organizat de Diesel Events şi a făcut parte din turneul internațional „Elysium & More Unplugged“, cu care Al Di Meola a fost prezent, în ultima lună, în întreaga Europă. Celebrul chitarist a ajuns la Cluj pentru a doua oară în carieră şi a susținut spectacolul alături de Peo Alfonsi, chitarist și compozitor italian, și percuționistul maghiar Peter Kaszas.
Al Di Meola are în palmares o serie de premi și titluri. Ales de patru ori „cel mai bun chitarist de jazz al tuturor timpurilor“ de către revista Guitar Player Magazine, Al Di Meola a primit, în această vară, și “Miles Davis Award” la Festivalul Internațional de Jazz de la Montreal, unul dintre cele mai mari festivaluri de jazz din lume, un semn al contribuției pe care a avut-o în muzica de-a lungul timpului.
“Elysium” este cel mai recent album al artistului, pe care acesta l-a gândit ca o reîntoarcere la jazz-ul pur, în care chitara are o vibrație specială. În varianta originală, piesele au fost înregistrate atât cu chitară electrică, dar și cu chitară acustică, astfel încât transpunerea lor într-o variantă unplugged a fost un pas venit natural, au explicat promotorii evenimentului. “Elysium” este “locul fericirii perfecte”, după cum îl descrie Al Di Meola, un amestec de rock și jazz în ritmuri delicate. “Acest album nu seamănă deloc cu niciun alt album al meu, e desăvârșit tocmai prin unicitatea sa, o esența a tot ceea ce am creat în cei 40 de ani de carieră”, afirma Al Di Meola într-un interviu.
Nici un comentariu
Scrie un comentariu
Articole similare
-
Dezastru în teren/Alunecări de teren, din nou, pe strada Uliului/Pompierii: “ a fost afectată una dintre benzile de mers a carosabilului, pe o lungime de aproximativ 20m”
apr. 27, 2024 0
-
Licitația pentru Centura Metropolitană a Clujului, anulată/ “ E greu de găsit în lume o investiție derulată atât de dezastruos”
apr. 27, 2024 0