Închide

Noua politică la parcare: când orașul face piațete pentru mașini, primăria împarte dreptatea ca rabinul

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - aug. 01, 2016 0 1014

Piațeta din fața Operei Maghiare a fost amenajată anul acesta de către primărie după lucrări începute în cadrul proiectului cu finanțare europeană privind reabilitarea tramei stradale de acces la zona industrială. Acesta are și o parcare cu 18 locuri despre care clujenii sesizează că aduce mai mult rău decât bine pentru traficul pietonal din zonă. Aceasta deoarece doar Opera folosește parcare, în timp de clujenii parchează pe malul Someșului pe recent salvatul trotuar pietonal de pe Splaiul Independenței.

Societatea civilă clujeană s-a luptat anul trecut să convingă primăria să nu lărgească artera Splaiul Idependenței cu încă o bandă pentru trafic și să lase în schimb un trotuar pentru pietoni cu vedere la Someș. A și reușit prin proteste și cea mai lungă petiție publică (o rolă de câțiva zeci de metri) depusă de primărie, administrația renunțând la banda suplimnetară pentru trafic.

Acum, strădaniile se pare că au fost în van pentru că micuța pietonală de pe malul râului este toată săptămâna plină de mașini parcate. „Ideea este că Opera Maghiară s-a făcut stăpână pe parcare din față, recent amenajată de primărie, în timp de restul celor care vin în zonă parchează pe trotuare, zone pietonale sau pe o bandă de trafic”, sesizează Actualdecluj.ro arhitectul Mihai Racu.

13817170_1305652966112306_107949820_n

13815193_1305654976112105_1588901294_n

13815175_1305653342778935_323573243_n

13815156_1305653019445634_441181984_n

13713253_1305653036112299_1213712920_n

13706362_1305650369445899_469984091_n

13706161_1305652992778970_1367792702_n

13815156_1305653019445634_441181984_n

Trebuie amintit că în momentul lansării proiectului european de refacere a tramei stradale de acces la zona industrială se anunțată (în timpul administrației Apostu) că în fața Operi Maghiare din Cluj va apărea după derularea lucrărilor o piațetă pietonală și nicidecum o parcare pentru autovehicule. Între timp, se pare că administrația locală s-a răzgândit și a trecut la amenajarea unei piațete pentru mașini și nu pentru pietoni așa cum ar fi normal.

De fapt, problema este complexă și arată o realitate amără pentru oraș: primăria a scăpat din mână controlul parcărilor neregulementare, astfel că trotuarele, pistele de biciclete și zonele pietonale sunt doldora de mașini parcare în fiecare zi. Pe Splaiul Independenței se parchează cu spor pe recent salvatul trotuar pentru pietoni și bicicliști. În orice zi din săptămână, priveliștea era una dezolantă: mașinile au pus stăpânire și pe malul Someșeului. Și pe malul de vizavi, unde a debutat prima ediție a proiectului Someș Delivery, situația este similară: mașinile parchează pe trotuarul cu vedere la apă.

Citește și:

Au făcut alei pietonale…pentru mașini

Președintele Ordinului Arhitecților din România, arhitectul Șerban Țigănaș, sesiza recent, în cadrul unei dezbateri publice a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă a Clujului (2016-2030), că parcările neregulamentare sunt, de fapt, cele care opturează traficul – auto, pietonal sau cu bicicleta – din Cluj, dar și că în privința acestora există un pact de neagresiune consfințit de primărie și de poliția locală. Șoferii nu sunt obligați – prin sancțiuni – să suporte consecințele iar primăria nu e preocupată să descurajeze acest comportament nelegal și nociv pentru oraș.

La scară mică, problema semnalată cu privire la parcarea din fața Operei Maghiare, este rezolvabilă spune viceprimarul Dan Tarcea. „Există o cerere oficială depusă la primărie din partea Operei Maghiare pentru a contracta toată parcare amenajată de primărie în fața instituției. Vorbim de un total de 18 locuri. Ei oricum mai dețin un spațiu în spate care funcționează și ca parcare. Nu putem să oferim însă toate locurile doar pentru ei, așa că vom proceda ca rabinul. Vom împăca și capra și varza, deci vom mai avea locuri în regim de parcare orară și pentru public”. Urmează să stabil exact împărțeala locurilor și vom comunica decizia după ce aceasta va deveni oficială”, a declarat Dan Tarcea.

La scară mare, problema parcărilor neregulamentare pe trotuare, zone pietonale sau piste de biciclete va fi tranșată cât de curând. „Politica va fi tolerență 0 pentru cei care parchează pe totuare. Nu mai vreau să văd în acest mandat al meu nicio mașină care parchează pe malurile Someșului sau în alte zone destinate pietonilor sau biciciștilor, cel puțin în timpul în timpul săptămânii. În weekenduri, când sunt nunți sau evenimente în parc sau la stadion, putem fi mai înțelegători, dar în rest, nu vom mai fi”, a spus Tarcea.

De altfel, primarul Emil Boc a anunțat și el cu prilejul dezbaterii Planului de Mobilitate Urbană Durabilă al Clujului că primăria aplică circa 1500-1800 de amenzi pentru parcările neregulementare din centrul orașului, cifră care reprezintă maximul posibil raportat la numărul de funcționari care se ocupă de această activitate în cadrul poliției locale.

Oricum în Planul de Mobilitate Urbană, încă neasumat de primărie, se stipulează înființare unui compartiment dedicat doar amenzilor de cirulație, ceea ce ar simplifica și mai mult lucrurile și ar aduce o normalitate pentru traficul clujean.

Până la înființarea respectivului birou, speranța primarului este în modificare legislației la nivel național, în așa fel încât să se permite din nou ridicarea și blocare roților autovehiculelor care parchează ilegal în orașe. Despre acest act normativ, Boc a menționat că are speranțe și promisiuni de la vicepremierul Vasile Dâncu că se va adopta până la finalul anului.

Așa că, 2017 ar trebui să fie anul toleranței 0. Mai ales că edilul Emil Boc a mai anunțat că primăria își va asuma scoaterea abonamentelor de parcare din zona centrală concomitent cu majorarea taxelor pentru a-i încuraja pe șoferi să utilizeze mijloacele de transport în comun sau bicicleta când vin în centru și nu mașinile personale.

Măsura e bună, votul imediat pentru aplicare e…RĂU. Parcăm și în 2016, pe bani mărunți, în buricul târgului

 

Această măsură însă nu și-a asumat-o la finalul mandatului 2012-2016, fiind inițiată de UDMR, iar proiectul de hotărâre în acest sens nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru a deveni lege locală. Acum, Boc a spus că va supune atenției publice proiectul încă de la consultările privind taxele și impozitele locale pe 2017 care vor începe în toamna anului pentru că la prima strigare măsura fusese inițiată mult prea repede și nu era predictibilă pentru cetățenii afectați.

 

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare