Închide

Măsura e bună, votul imediat pentru aplicare e…RĂU. Parcăm și în 2016, pe bani mărunți, în buricul târgului

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - dec. 19, 2015 0 951

S-a discutat la începutul anului de o soluție care să degreveze centrului istoric al orașului de mașini – definirea unei zone 0 unde să nu se mai elibereze în Cluj-Napoca abonamente de parcare nenominale ci doar cele pentru riverani și instituții publice. La ședința ordinară a Consiliului Local din luna decembrie, viceprimarul Anna Horvath și-a asumat propunerea ca amendament la proiectului prin care s-au decis taxele locale pe 2016, inclusiv cele ale serviciului de parcări. Amendamentul a stârnit controverse printre consilieri, ba chiar și primarul a dat înapoi cu susținerea sa, deși soluția a fost agreată de urbaniști și funcționează cu brio și în alte orașe din țară, să nu mai vorbim în orașele europene. Așa că, la vot, amendamentul a picat, iar propunerea a rămas în aer, chiar dacă mulți dintre cei care au votat împotriva au recunoscut că este o măsură normală.

Cum facem rost de parcări în centru. Varinta asumată de primar pentru anul electoral 2016

Propunerea-amendament făcută de Anna Horvath viza definirea unei perimetru de 30 de străzi din centrul istoric al orașului unde primăria să nu mai elibereze, începând cu 2016, abonamente nenominale de parcare pentru persone fizice și juridice. „Pe aceste 30 de străzi definite ca zona 0, artere foarte aglomerate din centrul istoric al orașului ar urma să se elibereze abonamente doar pentru riverani și instituții publice. Iar abonemente nenominale să nu mai fie elibeate în această zonă 0, ci în perimetrul imediat apropiat. Undeva am afecta 1000 de locuri de parcare. Ar fi efecte imediate, spunem noi și spun și urbanisștii – toate persoanele care parchează o perioadă îndelungată ar putea să parcheze în continuare pe baza unei plăți pe oră și să folosească aceste locuri de parcare. Trebuie să avem curajul să facem această modificare și să putem să testăm în 2016 efectele măsurii, care nu rezolvă problema, dar e cu beneficii imediate și ajută traficul din centrul orașului și așa sugrumat de mașini”, a explicat Anna Horvath. Aceasta a menționat că toate orașele din țară au făcut acest pas și că, în plus, măsura încurajează clujenii să utilizeze ca alternativă transportul în comun în care primăria a investit sume considerabile în ultimii ani. „O parcare oferă 300 de locuri de parcare, noi avem 5000 de mașini care vin în centru, cel puțin. Dacă facem, să zicem în următorii doi ani două parkinguri în centru, tot n-am rezolva nimic”, a mai spus viceprimarul Horvath. Alți consilieri UDMR a cerut chiar aprobarea amendamentului și aplicarea sa, măcar sa măcar câteva luni pentru a se testa dacă e o măsură bună sau nu și aduce beneficii traficului.

Fost primar: să impunem măsura când facem parkinguri în centru

Acum angajat în mediul privat, fostul primar Radu Moisin, consilier local a ținut să menționeze că sunt afectate, de fapt, 1200 de parcări de măsura propusă. „Mulți oameni vin din necesitate, nu vin din centru în centru, vin din cartiere îndepărtate. În plus, sunt și oameni cu venituti mici care lucrează în centru, de exemplu profesorii, care trebuie să stea tot programul de muncă și nu-și permit să achite parcare la taxă orară. E o inițiativă lăudabilă, însă aplicabilă doar atunci când vom oferi alternative pentru cetățeni, adică parkinguri în zona centrală. Cel puțin două, în zona Avram Iancu – Ștefan cel Mare și strada Universității – Avram Iancu. Am fost și eu în marile capitale, Budapesta și Viena și pot spune că este adevărat că ei sunt stricți cu parcările în centru, însă acolo există parkinguri”, a spubliniat Moisin. Colegi din grupul PNL au continuat să aducă tot felul de alte argumente care să zgâlțâie propunerea. Florin Gliga a spus chiar că mediul economic este cel care aduce plus valoare și că amendamentul ar fi împotriva acestuia. Constantin Tomoș a plusat și a cerut un studiu, date clare dacă întradevăr o măsura funcționează, chiar dacă cei din UDMR au spus inițial că ar trebui întâi luată pentru a se putea testa efectele sale bune, mai ales că specialișrii în urbanism au cerut de câțiva ani încoace o astfel de măsură.

Propunerea a dezbinat grupul PSD

Liderul grupului PSD, Claudia Anastase a fost revoltată că o astfel de propunere care afectează 1200 de mașini, deci 1200 de oameni (numărul de abonamente nenominale eliberate de primărie în zona centrală) nu a fost supusă dezbaterii publice. Așa că a precizat că nu va susține propunerea-amendament. Colegul său, Gabriel Oniga cel care a cerut, în fiecare an de mandat în CL, edilului Emil Boc să implementeze o soluție integrată la capitolul parcări – cu parkinguri la intrările în oraș, parkinguri pe structură metalică în cartiere și tarife mai mari de parcare în zona 0 a orașului – a ținut să spună că, deși e un pas foarte-forte mic și chiar fiind în dezacord cu proprii colegi, va susține amendamentul-propunere menit să degreveze traficul din zona centrală a orașului. „În orice oraș civilizat ai o perioadă limitată în care poți parca în centrul orașului, iar acesta este conceptul urban din orașele europene prin care se încurajează utilizarea transportului în comun”, a argumentat Oniga.

Dialogul surzilor pentru degrevarea traficului din oraș

Actual primar: E bună, dar s-o adoptăm imediat, am fi la limita abuzului

Primarul Emil Boc a ținut să laude consecvența viceprimarului Anna Horvath care anunțase deja pe parcursul anului că va veni cu o propunere pentru reguli noi de parcare în zona 0 a orașului. Ba chiar a și spus că apreciază că Horvath și-a asumat în fața plenului amendamentul-propunere și că și el a fost inițial caprivat de inițiativă. „Am crezut că sunt câteva străzi pilot, dar când am aflat că este vorba despre 30 de străzi și de 1200 de parcări, am avut deja o reținere cu privire la predictibilitatea unei astfel de măsuri. Dacă am adopta-o imediat, am fi un for care ia o decizie la limita abuzului. Nu suntem încă pregătiți procedural pentru că nu știm dacă va funcționa sau nu peste 6 luni”, a adăugat primarul.

Cu taberele trasate, inițial consilierii locali au vrut să amâne amendamentul și să facă o dezbatere publică pentru a testa părerea clujenilor și specialiștilor cu privire la inițiativa cu zona 0 și fără abonamente nenominale de parcare. Apoi s-au trezit că amendamentul face parte din proiectul privind taxele și impozitele locale care trebuie aprobat înainte de finalul anului pentru a se putea aplica în 2016. Și așa, a fost supus la vot și…nu a întrunit numărul de voturi necesar pentru a fi adoptat.

Revelația

„Știți de ce a picat propunerea? Pentru că ați spus, inainte să enunțați propunere și să cereți votul plenului că nu știți dacă este aceasta este cea mai bună. Dacă spuneați că este cea mai bună, atunci toată lumea vota. Că în Consiliul Local nu se votează politc, votul nu e prestabilit, fiecare votează în plen după cum consideră. Eu am votat, dar restul…”, a sinstetizat eșecul propunerii UDMR, prospăt-președinte de ședință, consilierul PNL Dan Tarcea, în pauza din timpul ședinței Consiliul Local din 16 decembrie, când s-a propus să nu se mai elibereze abonamente de parcare nenominale pe 30 de străzi din centrul orașului.

„Fiți serioși. Despre această măsură s-a discutat încă de la începul anului. A fost doar o chestiune de asumare. Ți-o asumi sau nu. E o măsură normală pentru centrul orașelor, cerută de specialiștii urbaniști și la Cluj de doi ani încoace, luată și de alte orașe, funcțională în alte capitale europene. Eu nu-s politician, pot să-mi asum”, a concluzionat viceprimarul Anna Horvath.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Articole similare