La 16 ani, pleacă spre Indonezia şi spre Bursă. (IT de Cluj)
EconomieTop News by Kristina Reştea - nov. 29, 2014 1 488
Unde mergi când te faci ”mare”? Dacă ești companie din IT ai câteva opțiuni mai mult sau mai puţin “exotice”: de exemplu poţi să te orientezi spre Indonezia. Sau spre Bursă. Sau și/și, arată Voicu Oprean, director general și fondator al companiei furnizoare de software Arobs, într-o sală (aproape) plină de oameni din domeniu, la Cluj IT Days – varianta de pe Cluj Arena.
În 2014, compania care a atins „vârsta adolescenţei” (după cum şi-au botezat etapa de viaţă chiar reprezentanţii firmei) a ajuns la 400 de angajaţi şi la o cifră de afaceri de 12 milioane de euro. La 16 ani de la înfiinţare. În acest punct, conducerea grupului îşi trasează posibilele direcţii. Managementul creșterii e gândit acum în două direcţii. Una este extinderea regională, pe piețe emergente, a explicat Voicu Oprean. Primul pas s-a făcut spre Indonezia, unde se deplasează acum o echipă a Arobs, iar în studiu au mai fost luate India şi Africa. A doua posiblitate de creştere: achiziţia de firme. „Susținem listarea firmei la bursă, credem că putem să finanţăm achiziţii din bursă, nu din bani din bancă”, spune Oprean.
Traseu de antreprenor: cazi, te ridici, cazi, te ridici
„Facem produse destinate pieței româneşti, avem şi câteva cu care acum intrăm pe piețele externe, pe zona de travel. Am înfiiințat firma când 90% dintre colegi plecau din țară, în 1998. Am început dezvoltarea de produse din greșeală. Am decis să investesc în produse, am făcut greșeli. Am avut un prim produs care nu a ajuns la masa critică, pe segmentul de travel, lansat în 2001. Dar în 2001 (anul prăbuşirii turnurilor gemene în SUA, n.red.) toată piața s-a blocat. Alesesem piața greșită. Când a izbucnit criza financiară, majoritatea clienţilor erau români, aveam 200 de clienți pe soluţii de mobilitate, pentru agenți de vânzări. Am decis să investim în criză. Acum suntem pe o zonă de creștere ușoară. Provocarea e ce urmează. Ca antreprenor, cazi, te ridici, cazi, te ridici. În 2014 am ajuns în Indonezia, avem acum prima echipă care pleacă în Jakarta”, a sintetizat Oprean traseul companiei, care are deja experienţa pieţelor externe, dar a celor din vecini. „În Ungaria banii se încasează. Nu trebuie să suni după banii tăi la client. În România încă e mult de lucru în ceea ce priveşte disciplina fianciară”, împărtăşeşe Oprean din învăţămintele pieţei.
Produse proprii vs. outsourcing
„Cât o va mai duce outsourcingul? Cred că o va putea duce suficient de mult dacă e transformat în altceva, care să creeze valoare pentru clienţi”, spune Oprean în sala Cluj IT Days, conferinţă în cadrul căreia viitorul „lohn-ului” IT e temă centrală. De altfel, evoluția segmentului pe care se bazează acum în principal activitatea companiilor clujene din domeniu a început să îi îngrijoreze pe cei din industrie de câțiva ani – unul dintre principalele obiective ale clusterului Cluj IT înființat în 2012 a fost acela de a facilita trecerea industriei IT de la una de outsourcing la una bazată pe inovare și produse proprii (proprietate intelectuală proprie).
Pe acestă temă, Oprean mai „dă din casă” informaţii: în 2014, echipa de development de doar 8 persoane aduce un business de 3 milioane euro pentru companie. CEO-ul Arobs sintetizează şi câteva sfaturi din categoria „Best practices” atunci când o companie lucrează pe mai multe „fronturi” (produse proprii şi outsourcing): separarea echipelor, fizic, şi amplasarea lor în sedii diferite, realizarea de evaluări simultane pe departamentele outsourcing/produs, orientarea spre obiective vs orientarea spre livrare şi management profesionist.
În ce echipă e locul cel mai râvnit în Arobs? vrea să ştie un tânăr programator din sala IT Days, întrebare pe care Oprean o şi răsplăteşte cu o carte. „E un mix, aş zice. Dacă vrei să stai până la 10 seara sau să te sune unul să te întrebe de ce nu își vede mașina în timp ce copilul îţi plânge în cealaltă cameră – probabil în echipa de Produs. Dacă își dorești o viață mai liniștită, şi la 18.00 să pleci liniştit acasă – se poate şi asta. Şi apoi, oamenii pot migra de pe un produs pe altul”, spune Oprean.
Zile de IT, pe Cluj Arena
Cluj IT Days, un proiect al Today Software Magazine, s-a desfășurat pe parcursul a două zile (25 și 26 noiembrie) în această săptămână, pentru 220 de participanți și a avut în agendă doi speakeri internaționali, dar și oameni-cheie din companiile din piața clujeană de IT.
Sursa Foto: Cluj IT Days
Citeşte şi
Cum se pregătesc jucătorii din IT de lupta cu piața: produse proprii și angajați școliți “in house”
[…] La 16 ani, pleacă spre Indonezia şi spre Bursă. (IT de Cluj) […]