Închide

Iar comunism? Ce filme intră în Competiţia TIFF din acest an

ActualitateCulturăFestivalFilm by Actual de Cluj - apr. 29, 2014 0 261

Extremism și ambiție în competiția festivalului de film Transilvania, dar şi poveşti horror în secţiunea Shadows Shorts, promit organizatorii. Pentru prima dată în ultimii trei ani, competiţia TIFF include şi o producţie românească, ba chiar un al doilea film realizat în co-producţie de artişti români. Cele două filme cu contribuţie românească din Competiţia TIFF din acest an, deşi concurente, au o temă comună, abordată frecvent în ultimii ani de regizori.

Șase regizori debutanți și alţi șase aflați la al doilea film intră anul acesta în cursa pentru trofeele Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), care debutează în 30 mai.

Cele 12 filme din Competiția TIFF 2014, dedicată în mod tradițional cineaștilor aflați la început, vin din țări ca Iran, Noua Zeelandă, Marea Britanie, Norvegia, Italia, Tanzania, Bulgaria, SUA, Spania, Polonia şi România. După două ediții fără nici un film românesc în competiție, „Quod Erat Demonstrandum”, pelicula alb-negru regizată de Andrei Gruzsniczki, concurează pentru Trofeul Transilvania.


„Ce m-a interesat atunci când am asamblat competiția TIFF-ului din acest an au fost diversele forme de extremism – vizual sau narativ – la care au recurs regizorii celor 12 filme din selecție. Nu e vorba aici de şoc sau de provocare de dragul provocării, ci de ambiția de a spune o poveste originală sfidând convențiile sau cărările bătute”, spune directorul artistic Mihai Chirilov.
„Câte filme ați mai văzut care să aibă drept protagonist un afro-american albinos şi care, deşi ficțiune, să-ți dea impresia că urmăreşti un documentar? Cât de greu e să ții un film în doar două personaje, cu unitate de timp şi de spațiu, şi să nu cazi în teatru filmat? Te mai poți trezi la viață atunci când te îngrijeşti de morți? Ce vede o oarbă? Ce aude o surdomută? Cum visează un câine? Care e prețul acceptării propriei sexualități? Cum se mai poate vorbi astăzi despre comunism, când lumea pare să se fi săturat de subiectul ăsta? De ce poate fi în stare un cuplu care şi-a pierdut copilul pentru a-şi regăsi echilibrul pierdut? Și nu în ultimul rând: dacă timpul şi spațiul ar fi ca o bandă Moebius, cum ar arăta ele într-un film?”, adaugă Chirilov.
Răspunsurile la întrebările de mai sus sunt de găsit, în această ordine, în „Umbra albă” (în regia lui Noaz Deshe), „Stockholm” (r. Rodrigo Sorogoyen), „Vis-à-vis” (r. Nevio Marasović), „Natură moartă” (r. Uberto Pasolini), „Orbire” (r. Eskil Vogt), „Vocea celor neauziți” (r. Maximón Monihan), „Câinele” (r. Amir Toodehroosta), „Zgârie-nori suspendați” (r. Tomasz Wasilewski), „Quod erat demonstrandum” (r. Andrei Gruzsniczki), „Viktoria” (r. Maya Vitkova), „Ce-am avut mai de preț” (r. Max Currie) şi „Peştele şi pisica” (r. Shahram Mokri).

„Quod erat demonstrandum”, filmul românesc înscris în competiţia din acest an, e o producţie ICONproduction distinsă cu Premiul Special al Juriului la Festivalul de la Roma și proiectată la New Directors / New Films din New York. Filmul  are ca punct de plecare decizia unui matematician de a publica o cercetare într-o revistă de specialitate a unei universităţi americane, în 1984, fără acordul Partidului Comunist, și îi are în distribuție pe actorii Sorin Leoveanu, Ofelia Popii și Florin Piersic Jr. Andrei Gruzsniczki a mai regizat „Cealaltă Irina” (2009).

Tot în comunism începe și povestea „copilului deceniului” din Viktoria, o co-producție Bulgaria-România (Mandragora), selecționată la Sundance sau Rotterdam și elogiată de critica internațională.

Un alt debut puternic, filmul neo-zeelandez „Ce-am avut mai de preț” / Everything We Loved (r. Max Currie), va fi prezentat în premieră europeană la Cluj.

http://youtu.be/F-OYutWa9sc

Ca în fiecare an, lungmetrajele concurente sunt însoțite de filmele scurte din secțiunea competitivă Shadows Shorts/ Umbre – Scurtmetraj, selecționate de Mihai Mitrică. Cele 12 scurtmetraje, proiectate înainte de filmele din competiție, vin cu povești întunecate, sângeroase sau fanteziste despre vârcolaci (Luna), oameni consumați din interior, la propriu (Bulimia Purpura), civilizații extraterestre în care mașinile se revoltă împotriva creatorilor lor (R’ha).

Shhh este un omagiu adus lui Guillermo del Toro, Dedalo – un SF în stilul Alien, Yardbird a fost selecționat la Cannes, iar Blow Your Trumpets Gabriel, un videoclip al trupei Behemoth, este o premieră la Shadows Shorts.
Juriul Shadows Shorts este format din regizorul și scenaristul spaniol Marc Carrete (Asmodexia), Gaz Bailey, directorul Abertoir – Wales’ International Horror Festival, și Costin Chioreanu, artist grafic, fondatorul studioului Twilight13Media, care a realizat, printre altele, coperta ultimului album al trupei metal Arch Enemy.
Festivalul Internațional de Film Transilvania are loc în acest an între 30 mai şi 8 iunie.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Tags