Închide

„Gogonata” cu parkingul subteran Mihai Viteazul. „Primarul ne insultă inteligenţa”

Administrație by Luminiţa Silea - apr. 29, 2014 2 1079

Un posibil amplasament  pentru construirea unui parking subteran în Piaţa Mihai Viteazul a fost pus la dispoziţie prin votul Consiliul Local companiei Cogedir pentru a realiza parcarea dorită de primărie încă din 2008. Consilierii din opoziţie spun că, pe lângă problemele tehnice  care au ţinut în loc parcarea, faptul că primăria nu deţinea tot terenul de sub Piaţa Mihai Viteazul a fost, de asemenea, un obstacol.

proiect parking2

În 2009 primăria a concesionat firmei Cogedir, prin licitaţie, un teren de 6000 de mp în Piaţa Mihai Viteazul pe 49 de ani, contra unei redevenţe de 110 euro pe metru pătrat, cu obligaţia firmei lusitate de a construi o parcare subterană pe trei nivele, cu 531 de locuri de parcare.

După un an, primăria decide să rezilieze unilateral contractul, cu votul plenul Consiliului Local, pentru că, pe de o parte, Cogedir nu s-a apucat de lucrare, iar pe de alta, un canal colectror din subteranul pieţei încurca proiectul şi reducea numărul de parcări care se puteau, tehnic, realiza.

Decizia a nemulţumit firma portugheză care s-a adresat instanţei pentru a-şi menţine contractul cu primăria şi pentru a primi şi despăgubiri. La finalul anului trecut instanţa i-a dat dreptate şi a dispus primăriei să le pună la dispoziţie terenul pentru a realiza un parking subteran cu atâtea 329 de locuri, atât permite existenţa canalului.

Portughezii au mai cerut instanţei daune de  1,6 milioane de euro dacă primăria nu va putea găsi o soluţie alternativă pentru realizarea celorlalte 200 de locuri de parcare. Cogedir a mai solicitat despăgubiri de 480.000 de euro, contravaloarea prejudiciului produs prin întârzierea lucrărilor, la care se adaugă suma cheltuită de companie pentru studii dar şi încă 5,1 milioane de euro, reprezentând prejudiciul produs prin încetarea contractului de concesiune din culpa primăriei. Acţiunile sunt încă pe rolul instanţelor.

Cu o sentinţă definitivă pe masă în favoarea realizării parkingului, administraţia Boc a găsit o soluţie: să rearanjeze terenul din Mihai Viteazul în aşa fel încât compania să poată construi toate cele 531 de locuri de parcare subterane iniţial prevăzute în contractul de concesiune. Primarul a anunaţat public că prin concursul Episcopiei Greco-Catolice, un teren de 3700 de mp din jurul statuii lui Mihai Viteazul poate fi folosit de primărie pentru proiect. Adică greco-catolicii care au revendicat terenul, au renunţat la cerere, pro bono, cu promisiunea primăriei că îi va ajuta să recupereze alte proprietăţi pe care le revendică în oraş.

Astfel, conturul parkingului a fost repoziţionat pe teren, prin concursul Direcţiei de Urbanism, a Direcţiei de Patrimoniu şi a Direcţiei Tehnice din primărie. Totuși, pentru a pune în practică proiectul vor fi necesare câteva studii tehnice și geo-tehnice așa încât să nu fie afectată piața și clădirile din jurul ei, nici rețelele Companiei de Apă Someș.

După cum informează Direcţia de Urbanism, proiectul parcării subterane din Mihai Viteazul a fost realizat de firma Bogart Construct şi  stă în picioare, cu mici modificări, pentru a putea fi realizat de portughezi, prin translatarea amplasamentului iniţial înspre sudul pieţei, cu includerea noii parcele de 3700 de mp din jurul statuii a cărei situaţie juridică s-a rezolvat.

În noul context, consilierii locali au aprobat un act adiţional la contractul iniţial cu Cogedir (recunoscut ca valid de instanţă) în care propune o altă amplasare a concesiunii de 6000 mp din Piaţa Mihai Viteazul, iar termenul de realizare a parcării – doi ani- curge de la data încheierii respectivului act adiţional. Urmează ca portughezii să facă următorii paşi şi să se apuce de parcare subterană.

Primarul Emil Boc a ţinut să precizeze că are un gentleman-agreement cu reprezentanţii firmei portugheze, care sunt dispuşi să renunţe la procesele din instanţă – pentru daune şi pentru prejudiciu, şi că sunt interesaţi să realizeze parcarea subterană. Iniţial, pentru parcare, portughezii doreau să acceseze un credit, dar deocamdată nu au anunţat noua modalitate prin care vor implementa proiectul.

Consilierii PNL au acuzat  la începutul acestui an că  Emil Boc „ţine sub preş” minciunile fostei administraţii, cea care ar fi concesionat un teren revendicat pentru amenajarea parkingului subteran. Ei au fost contrazişi, ieri, de primar, care le-a cerut să accepte că doar s-au translatat nişte suprafeţe şi că proiectul parkingului gândit de fosta administraţia nu includea scuarul de sub statuie. “Trebuie să acceptaţi adevărul. Am mai expicat asta, noi n-am concesionat nicio clipă un teren care era revendicat”, a spus Boc. Ba mai mult, oficialii Direcţiei de Patrimoniu i-au invitat pe cei de la PNL să măsoare suprafeţele pe ortofotoplanuri şi să se convingă că primarul are dreptate.

Consilierul Dan Tarcea a precizat că primăria nu avea suficient spațiu pentru a construi parkingul. “Primarul de insultă inteligenţa”, a spus Tarcea.

Din schiţele puse la dispoziţie consilierilor de direcţiile de specialitate, amplasamentul iniţial pentru parking apare pe planșe ca un fel de echer, fără scuarul din jurul statuii lui Mihai Viteazul. În proiectul prezentat de Cogedir pentru parcare de peste 500 de locuri în subtranul pieţei, aceasta arăta ca un trapez plin, care includea toată piaţa.

 

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

2 comentarii

  1. Ceva pute in rasturnarea asta de situatie. Cand o inceput litigiul cu portughezii, conducerea primariei sustinea ca firma respectiva vrea sa construiasca mai multe locuri de parcare decat erau prevazute in contraxctul cu primaria pentru a rentabiliza investitia si a obtine finantarea necesara de la banci; din acest motiv ar fi propus un parking mai adanc, adica un etaj suplimentar care insa s-ar fi suprapus cu canalul colector. Asta ar fi fost motivul despartirii.

Scrie un comentariu