FOTO Proiectul de pe platforma Sanex, un procent de 30% zonă verde / Investitorii vor să contribuie la realizarea culoarului de mobilitate de-a lungul căii ferate
ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - sept. 21, 2023 0 1432
Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pentru restructurarea platformei industriale Sanex a fost prezentat Comisiei de Urbanism a Primăriei la ședința din 20 septembrie. Este prima prezentare a proiectului, după ce studiul a primit avizul de oportunitate, studiul fiind în curs de obținere a avizelor. Conform proiectului, se reglementează o zonă de peste 18,1 hectare pe care se propune construirea unui a ansamblu de funcțiuni mixte – locuințe colective, birouri, hoteluri, spatii comerciale de tip centru comercial, mall, big box etc. Proiectanții de la Planwerk, cei care au realizat documentația, au arătat că transformarea zonei industriale este una în acord cu strategiile orașului dar și că viitorul cartier propus este unul preponderent pietonal la suprafață, având în vedere poziția amplasamentului în zona nodului intermodal de la podul IRA, unde se vor intersecta toate proiectele majore de mobilitate ale orașului și unde vor exista stații de transport pentru metrou și tren metropolitan.
Prezentarea din cadrul ședinței de urbanism a fost făcută de arhitectul Tiberiu Ciolacu (Planwerk). Acesta a arătat că viitorul ansamblu mixt propus profită de poziția sa în oraș, în zona nodului intermodal de la IRA, unde urmează să se intersecteze toate liniile de transport existente în oraș. Astfel se propune amenajare ansamblului ca un cartier preponderent pietonal și verde. Desigur, a arătat specialistul, există locuri de parcare prevăzute, însă viitorii locuitori și utilizatori ai ansamblului nu vor avea nevoie de mașină.
„În contextul intenției de relocare a liniilor de producție, planul urmărește restructurarea urbanistică a ansamblului Sanex și transformarea acestuia într-un areal urban cu funcțiuni urbane mixte. Oportunitatea restructurării urbane a arealului Sanex este susținută de evoluțiile recente și previzibile ale zonei aflate la nord de calea ferată. În perioada ultimilor ani, o serie de obiective de investiții și proiecte – atât publice, cât și private – prefigurează ieșirea din izolare și re-dezvoltarea zonei urbane aflate la nord de culoarul căii ferate. Prin modernizarea viitoare a infrastructurii publice de mobilitate, această zonă, marcată istoric de dezavantajul efectului de barieră al căii ferate, este mai bine accesibilizată și conectată la zona centrală și la cartierele din sud. Trei dintre viitoarele axe majore de infrastructură urbană – metroul, coridorul de mobilitate nord și trenul metropolitan – converg în zona platformei industriale Sanex, creând oportunitatea transformării acestei zone”, au arătat proiectanții.
Prin PUZ se propune reglementarea actualei platforme industriale Sanex, de 18,1 hectare și se fac recomandări și pentru dezvoltarea zonei adiacente proiectului, un teritoriu de alte peste 4 hectare. Intenția este ca pe amplasament să se construiască clădiri rezidențiale, birouri dar și un centru comercial de tip mall, cu terasă parțial verde. Clădirile de locuințe și birouri vor avea de la patru până la 12 etaje. Indicatorii urbanistici maximali propuși sunt: Coeficient de Utilizare a Terenului de 2,8 și Procent de Ocupare a Terenului de 60%, însă nu vor fi atinși în totalitate, după cum au informat proiectanții. Locurile de parcare vor fi amenajate în subteran. Tot în subteran este propus și un tunel subteran rutier care să creeze legături auto cu viitorul culoar de mobilitate nord, de-a lungul căii ferate. Tunelul e comparabil cu bulevardul Dorobanților din Cluj. De asemenea, proiectanții propun realizarea unei școli în cadrul ansamblului, pe un teren rezervat în acest sens.
Proiectul acordă o mare atenție soluțiilor de mediu și sustenabilității, urmând să refolosească apa pluvială sau să aducă standarde de neutralitate climatică. La scară macro, a mai spus arhitectul Tiberiu Ciolacu, cartierul va asigura o legătură între două zone verzi ale orașului, întrerupte în prezent de calea ferată care este ca o barieră și anume Someșul cu Parcul Expo Transilvania, aflate și ele în proces de transformare. „Vom avea un ansamblu cu caracter preponderent pietonal, unde te poți mișca liber. 30% din proiect, dacă nu și mai mult, va fi verde” a mai spus arhitectul Tiberiu Ciolacu.
În cadrul viitorului cartier urmează să se păstreze și elemente industriale
Machetă cu împărțirea funcțiunilor în cadrul proiectului/Estimativ, ansamblul urmează să aibă peste 465.000 de metri pătrați
Având în față proiectul, specialiștii din Comisie au salutat prezentarea pertinentă. Arhitectul-șef al municipiului, Daniel Pop, a recomandat relocarea unei clădiri de locuințe dinspre strada Plevnei, înspre centrul ansamblului sau la nodul intermodal. Viceprimarul Dan Tarcea a arătat că prezența în ansamblu și, în general în oraș, a unor clădiri înalte nu are de ce să sperie pe nimeni, mai ales că prin edificarea unor clădiri de acest fel se câștigă mai mult spațiu verde la sol. Corina Ciuban, șefa Direcției de Urbanism a Primăriei, a ținut să felicite existența unui tunel pietonal penru traficul auto, în subteranul ansamblului. „M-a impresionat această soluție”, a spus aceasta. Specialiștii arhitecți au mai luat în discuție diverse aspecte tehnice ale proiectului, de la străzile propuse la chestiuni legate de zonele verzi sau necesitatea ca și proiectul culoarului de mobilitate Nord, de-a lungul căii ferate, proiect public, să fie demarat.
Proiectanții au explicat că există dorința beneficiarului de a se implica în acest proiect și de a susține financiar un tronson din acesta. Astfel, viceprimarul Dan Tarcea le-a dat temă proiectanților ca până la următoarea prezentare să detalieze partea de investiții propuse pentru domeniul public. „Să știm, să avem o analiză sectorială și cu școală și grădinița, dacă se impun în zonă. Pentru școală dacă se va oferi doar terenul sau și construcția. Salutăm faptul că ați păstrat în cadrul ansamblului vechiul coș de fum”, a arătat oficialul.
Simulări cu viitorul ansamblu mixt propus la Sanex
Circulația interioară
Se propun următoarele legături carosabile:
– Legătură stradală în direcția nord-sud, între strada Plevnei și coridorul de mobilitate- Sens dublu de circulație, 3 benzi / 2 benzi, lățimea benzilor 3 m, piste de biciclete pe fiecare sens, lățime 1,5 m.
– Legătură parțial subterană în direcția nord-sud, între strada Plevnei și coridorul de mobilitate- Sens dublu de circulație, 2 benzi / 3 benzi lățimea benzilor 3 m.
– Stradă interioară, în direcția est-vest, cu regim de zonă pietonală (shared space), destinată accesului auto ocazional – Sens unic de circulație (spre vest), traseu șicanat pentru reducerea vitezei, prioritate pentru pietoni,piste de biciclete în ambele sensuri de deplasare, locuri de parcare de scurtă durată.
– Alei și accese carosabile locale, pentru deservirea parcajelor dispuse, de regulă, pe perimetrul parcelei, la vest și la nord
Ansamblul dispune de o rețea amplă de spații și legături pietonale de diferite tipuri: străzi, piețe, scuaruri, alei etc, precum și de piste pentru biciclete.
Parcajele:
Parcajele sînt dispuse predominant subteran și dispun de accese din diferite direcții, pentru a asigura opțiuni multiple de deplasare. Accesele se fac: prin intermediul aleilor carosabile de legătură cu străzile de la suprafață – parcajele rezidențiale și prin intermediul legăturilor subterane – parcajul destinat centrului comercial și clădirilor de birouri.
Parcajele se vor dimensiona în acord cu prevederile Anexei 2 la Regulamentul local de urbanism aferent PUG Cluj-Napoca și vor avea următoarele capacități estimate:
Zona rezidențială/mixtă: aproximativ 2.450 locuri
Centrul comercial: aproximativ 2.600 locuri
Zona dotări publice educaționale: 10 locuri
Zona de birouri/servicii: aproximativ 800 locuri*
*Numarul final al locurilor de parcare va fi determinat in functie de varianta finala de mobilare si de cladirile care vor fi edificate, cu respectarea necesarului minim reglementat prin intermediul Regulamentului Local de Urbanism aferent PUG Cluj-Napoca (“Necesarul de parcaje” – Anexa nr. 2 la Regulamentul local de urbanism).