Închide

FOTO Pofitiţi (încă o dată) în Palatul ruină al Culturii! Cum arată clădirea-monument istoric populată de creaturi fantastice

EconomieReportajTop News by Kristina Reştea - aug. 17, 2015 1 781

 

Fereastra care leagă interiorul părăsit al palatului de lumea care pare să îl fi uitat e încadrată de lemn scorojit (slavă Domnului că nu a apărut totuşi un termopan!). Geamul nu a rezistat intact anilor de abandon – e spart, dar câteva bucăţi de sticlă care pot încă să mai taie se ţin cu încăpăţănare de rama bătrână. Ca să fii sigur că e mai bine să stai departe, s-a pus şi o bandă cu linii diagonale roşii-albe, din acelea care închid accesul spre ceva. Şi prin fereastră, vizitatorul rătăcit din palatul-ruină vede un mesaj din curtea interioară: “Vă mai aştept”. Aşa că te simţi vinovat că ai lăsat să treacă atâta timp de când nu ai venit să laşi un salut fostului palat abandonat, monument istoric în paragină la Km 0 al oraşului. S-a redeschis frumosul ruinat Conti! Cu accent maghiar şi holuri de bântuit.

 

rec

Între 17 şi 24 august, de Zilele Culturale Maghiare din Cluj, clădirea fostului Hotel Continental/ New York e (încă o dată) gazdă pentru artişti: are cafenea la parter şi spaţii de expoziţii la etaje, cu locuri de cântat şi petrecut. Manifestarea are şi temă: Mimesis 1, ediţia Ringli-Spíl – Carusel, care întruneşte lucrările a peste 40 de artişti plastici şi artiști fotografi din Transilvania și Ungaria.

Bucăţi de tencuială stau să cadă, sticla a mai rămas doar pe alocuri (şi stă să cadă), candelabrele somptuase de altă dată nu mai luminează, parchetul călcat, învechit şi distrus mai acoperă doar pe alocuri pardoseala, lifturile au uşi grele, închise care nu mai duc nicăieri. Dar peste tot (pe holurile întunecate care miros a ruină şi în camerele mici, cu vederi luminoase înspre Catedrala din centru) au apărut personaje. Tot felul de personaje: nori care te privesc veseli, creaturi care dansează colorat în rame vintage, fiinţe nedefinite care s-au scurs (desenate) pe podea, un carusel în care se învârt fotografii cu măşti, fiinţe mistice îmbrăţişate în maşini fantastice, cai miraţi, uriaşe inimi roz, bandajate cu plasturi în cruce, un tigru alb, o maimuţă balansându-se, o ţestoasă ascunsă într-o nişă, chipuri fantomatice zărite în rame mişcătoare sau prinse temporar într-o bucată de oglindă. Sunt peste tot. Există uşi care încă se mai deschid (sau poate sunt doar uşi care nu mai stau închise) şi duc spre tot soiul de lumi fantastice, dacă te laşi purtat în timp, departe în trecutul cu oaspeţi de seamă ori în viitorul populat de fiinţe fantastice. Au pus artiştii pe acolo tot soiul de urme şi nu mai e nevoie decât de bunăvoinţa şi de imaginaţia oaspeţilor de expoziţii pentru a crea poveşti vii în clădirea fostului hotel care altă dată primea lumea bună. „Îţi aşezi rama cum vrei şi îţi capturezi în felul acesta imaginea dorită. Iniţial era un proiect într-o pădure”, ni se explică într-o cameră unde atârnă o ramă misterioasă, fără să încadreze vreo poză ori vreo pictură. Asta ca să putem să o ajustăm noi…

 

 

Şi acum imaginaţi-vă toate acestea pe muzică, live în palatul ruină, la etaj cu instrumente muzicale instalate pe hol.

 

Conti, din perspectiva “constructorilor” de Carusel: “Palatul Culturii”

Cum a început povestea? “Acum trei ani ne-au lăsat să intrăm aici de Zilele Culturale Maghiare, eram numai 11 artişti atunci. Am crezut că e prima şi ultima astfel de manifestare, având în vedere situaţia Continentalului. Am făcut un eveniment, a fost ok şi ne-am luat rămas-bun. A venit al doilea an, au venit Zilele Maghiare, a venit vara, Continentalul arăta la fel. Am încercat din nou şi am reuşit să îl închiriem şi să mai facem un eveniment. Am decis să ducem proiectul mai departe. Şi iarăşi am ajuns aici, eram hotărâţi să revenim aici, dacă imobilul nu se renova”, a sintetizat traseul pentru Actualdecluj.ro Tunde Markos, preşedinte al Asociaţiei Culturale Origo, organizator de expoziţie..

De ce e potrivit locul pentru aşa ceva? “Locul e super potrivit pentru arta contemporană, e un loc care poate fi folosit pentru expoziţii, sunt mulţi artişti care chiar s-au raportat la acest spaţiu. Asta se practică pretutindeni. În lume se întâmplă aşa ceva de mult, se practică din anii ’50 în Berlin, în New York. Inclusiv la noi, la Cluj, se poate vedea cum s-a transformat o ruină într-un loc superb, cum e Fabrica de Pensule, unde nişte artişti au ocupat o fabrică care era pregătită de demolare şi au creat un loc unde ne place să mergem”, exemplifică Tunde Markos.

Cum aţi vedea viitorul clădirii? “Un palat al culturii. Cu expoziţii, literatură, muzică, ateliere de creaţie, spaţiul e imens! Noi muncim în domeniul acesta, aşa că ne-am dori un astfel de viitor. Din păcate, clădirea e în stare de degradare, în curând o să cadă o bucată din imobil în capul cuiva”, avertizează preşedinta asociaţiei care s-a aventurat să redeschidă palatul cu artă.

 

În caz că nu preferaţi să vă rătăciţi pur şi simplu prin Conti (deşi vă recomandăm să o faceţi), poate vreţi să ştiţi şi

Ce se întâmplă?

De luni după-amiază la etajul întâi al clădirii s-a deschis oficial expoziţia cu lucrările creatorilor care au reacţionat la tematica Ringli.Spíl. Invitaţii speciali ai acestei ediţii a festivalului sunt Marjai Judit (fotografie), WahornAndrás (pictură), Szurcsik József (pictură), Kopasz Tamás (pictură), Orosz László (pictură), Chris Allan (grafică), Ulrich Gábor (artă vizuală). Expoziţia a fost deschisă luni după amiaza şi în aceeaşi zi etajul 2 al clădirii Conti a găzduit şi vernisajul expoziţiei intitulate Second Floor, alcătuită din lucrările tinerilor artişti clujeni şi ai celor legaţi de Cluj.

Organizatorii sintetizează adunarea de picture, desene, fotografii şi instalaţii:

“Cuvântul cheie al acestei ediţii a Festivalul Mimezis este ringlispíl, ceea ce în limba română înseamnă carusel: o instalaţie distractivă, prevăzută cu căluţi din lemn sau scaune, care se roteşte în jurul unei axe verticale. Titlul evocă ideea cercului, a jocului şi jucăriei. În viziunea organizatorilor aceste concepte au fost menite să evoce următoarea problematică:

  1. Individul, sau la un nivel superior, comunitatea, parcurge cercuri în cadrul societăţii. Cercul tradiţiilor, al comemorărilor, al conservării, al identităţii ar fi doar câteva exemple în acest sens. Fiecare dintre acestea reprezintă câte un carusel, care – după ce individul sau comunitatea şi-a ocupat locul – începe să se învârtă, iar cei aflaţi în acea mişcare ciclică îşi pierd abilitatea de a reflecta.
  2. În multitudinea şi complexitatea condiţiilor şi a relaţiilor istorice, sociale, economice şi interpersonale, individul sau comunitatea intră în joc fără voia sa. Astfel, jocul altminteri pozitiv se transformă într-o povară care are conotaţii negative. Ne avântăm în acest joc doar pentru că, aparent, în afara caruselului nu există alt spaţiu de joc. Motoul festivalului oferă artiştilor o paletă largă de răspunsuri. Care sunt modalităţile prin care individul şi, prin integrarea lui, comunitatea, ar putea „dejuca” jocurile ciclice ale caruselului, cum ar putea cuceri tărâmuri noi, unde jocul nu este afectat de cercuri şi jocuri?”

Conti, la TIFF:

Foto/Video “Au început să iasă fantome de sub paturi” – Conti, deschis cu muzică pentru o noapte de TIFF

Conti, de Zilele Culturale Maghiare, în 2014:

FOTO/VIDEO Surprizele din palatul-ruină. Cum arată interiorul fostului hotel New York/ Continental

 

Fantome:

 

Cine salvează Continentalul-simbol?

 

Hotelul, realizat de arhitectul Pakey Lajos şi denumit la inaugurare New York, a fost realizat în jurul anului 1900, în stil eclectic. Imobilul a fost proiectat şi a funcţionat ca hotel, găzduind şi un restaurant celebru, frecventat de lumea bună a vremii. Ulterior, acesta a intrat în rețeaua hotelieră Continental. Fostul hotel a fost apoi cumpărat prin societatea Ardeleana Alba Iulia de afaceristul Dorel Tamaş, în 2005, acesta având planuri să îl transforme în centru comercial. Ardeleana a lansat proiectul, dar nu l-a mai relizat, iar în iunie 2009 s-a dispus deschiderea procedurii generale a insolvenţei împotriva Ardeleana. Dorel Tamaş, dat în urmărire internaţională, a fost condamnat, în mai 2014, la patru ani de închisoare pentru infracţiuni legate de afaceri imobiliare. Între timp, hotelul de la Cluj și-a găsit un alt proprietar. Ioan Bene, omul de afaceri arestat anul trecut (şi ulterior eliberat din arest) în cazul mitei de la Consiliul Județean, alături de președintele instituției, Horea Uioreanu, a devenit în toamna lui 2013 proprietar al imobilului de la km 0 al orașului, cu istorie încâlcită și lăsat în paragină de ani buni. Prin societatea Napocamin, Bene a făcut în 2013 singura ofertă de preluare a clădiri, cu 5 milioane de euro, după mai multe serii de licitaţii eşuate, organizate de un lichidator judiciar. Tranzacţia prin care Bene a preluat imobilul monument istoric a fost încheiată în toamna 2013, suma fiind asigurată prin credit de la Banca Italo Romena, creditorul principal al Ardeleana. Investiţia pentru renovarea şi reamenajarea clădirii care urma să aibă spaţii de evenimente, restaurant şi camere de hotel a fost estimată de către proprietar la 7,5 milioane de euro, lucrările urmau să înceapă în 2014 şi să dureze 3 ani. Napocamin aștepta chiar eliberearea autorizației de construire pentru începerea lucrărilor, spunea Bene cu doar câteva zile înainte de arestare. Funcţiunile din imobilul aflat de ani de zile în aşteptarea intervenţiilor de restaurare au fost trasate de proiectanți: sală de sport, o zonă de spa, restaurant, cafenea, spaţii de retail (la parter), săli de conferinţe şi o zonă de lounge și un hotel de aproximativ 35 de camere cu intenția de clasificare la 5*.

La început de iulie, omul de afaceri clujean Ioan Bene a fost arestat preventiv într-un dosar de evaziune fiscală derulat de procurorii Curții de Apel București. După trei săptămâni acesta a fost eliberat din arest. Bene e cercetat și într-un complex dosar de corupție la Cluj, alături de un alt om de afaceri, Vasile Pogăcean, și de fostul președinte al Consiliului Județean, Horea Uioreanu. Acesta din urmă e acuzat că le-ar fi cerut șpagă celor doi pentru facilitarea unor plăți și contracte.

  • author photo two

    Kristina Reştea

    Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

    Scrie un comentariu