FOTO Cu profesorii afară, protestând, mai marii țării și ai Clujului au semnat contractul pentru proiectarea și execuția metroului din Cluj
ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mai 25, 2023 0 466
„Atenție se închid ușile!” Premierul Nicolae Ciucă, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, Ministrul internelor, Lucian Bode, directorul CNAIR, Cristian Pistol Bode, europarlamentarii Daniel Buda și Rareș Bogdan dar și alți oficiali sunt la Primăria Cluj, alături de Emil Boc și reprezentanții firmei Gulermak pentru a semna contractul de proiectare și execuție pentru metroul din Cluj, un contract de peste 9 miliarde de lei, fără TVA.
Înainte de semnarea contractului, primarul Emil Boc a prezentat pe ecranele din sală traseul metroului dar și un video animat, simulat, al unei plimbări prin stațiile care se vor construi în Cluj, video deja prezentat public în Consiliul Local dar și cu alte prilejuri. În Sala de Sticlă a Primăriei a răsunat inclusiv mesajul „Atenție se închid ușile” folosit în cazul metrourilor funcționale.
„Să fie într-un ceas bun, mulțumim Guvernului României, succes firmei și în parteneriat cu voi vom reuși”, a spus Primarul Emil Boc care i-a chemat pe toți cei prezenți în Sala de Sticlă la o poză care „va face istorie de la Cluj”.
Oficialii Gulermak au arătat că partenerii lor din asocierea cu care au câștigat contractul pentru Metrou tocmai au realizat un proiect similar în Dubai și sunt convinși că vor face treabă la fel de bună în Cluj.
„Sper ca firmele să se țină de termenele asumate”, a spus și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, arătând că prezența unei companii românești în asocierea câștigătoare este de bun augur.
Premierul Nicolae Ciucă s-a arătat bucuros că se reîntoarce la Cluj, dar și că orașul va fi cel de al doilea din România care va avea metrou. „Un oraș în care calitatea vieții și evoluția economică se ridică la standardele orașelor din Europa”, a arătat Nicolae Ciucă.
„Am înțeles cât de importantă e coordonarea și cooperarea cu autoritatile locale. Domnul Grindeanu spunea că este invidios. Nu că suntem din partide diferite, dar eu nu sunt invidios. O să folosesc acest proiect pentru promovarea modelului administrației care are încredere în capacitatea proprie și să demareze proiecte în interesul cetățenilor. În video-ul de prezentare al proiectului s-a difuzat semnalul sonor Atenție se închid ușile! Acum, aici, am putea spune Atenție se deschid ușile! pentru o cale care să reprezinte un standard și un nivel de ambiție pentru toate autoritățile pe care să îl asigurăm cetățenilor pe întreg teritoriul României”, a spus premierul Ciucă la Cluj.
„Metroul nu doar va fluidiza traficul din Cluj. Am văzut de la aeroport spre primărie că (…) explozia economică care a polarizat nu doar investitorii ci și oamenii care au găsit locuri de muncă, o calitate a vieții superioară față de alte oferte din țară. Mulți parteneri din străinătate vorbesc despre potențialul Clujului. Metroul este o necesitate de aceea am considerat că trebuie să venim în sprijinul autorităților locale pentru susținerea acestui proiect”, a mai spus Ciucă.
În total, Magistrala de Metrou din Cluj prevede 19 stații, unele dintre ele urmând să fie executate cu săpătură directă.
Asocierea Gulermak – Alstom – Arcada a câștigat contractul cu o ofertă de 9 miliarde de lei. Contractul pentru Magistrala de 21 de kilometri și 19 stații are o durată de 96 de luni și are 300 de milioane de euro finanțare prin PNRR. Ministerul Transporturilor asigură finanțarea de la bugetul de stat, fonduri europene, dar și Primăria Cluj-Napoca va avea o contribuție de la bugetul local. Finanțarea din PNRR de 300 de milioane Euro este pentru structura primelor 9 stații cu termen de finalizare august 2026.
Concret, in prima etapa vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km.
„Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj. Valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care:
– valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;
– valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA; Durata totală a contractului este de 96 de luni”, arata Primăria Cluj-Napoca, anul acesta, în primăvară când a atribuit contractul pentru Metroul din Cluj.
Primăria Cluj-Napoca este la a treia licitație a contractului pentru supervizarea lucrărilor și așteaptă ofertele până pe 8 iunie (termen prelungit).Spre deosebire de contractele Metrorex de la București, primăria Cluj a ales varianta unui contract la cheie: structuri, tuneluri, finisaje, instalații și automatizare. Gulermak va aduce la Cluj echipa care a lucrat la metroul din Dubai, potrivit publicației ClubFeroviar.