Închide

Efectul investiţiilor în spaţii publice pe piaţa proprietăţilor din centru. Companie imobiliară: „oamenii îşi vor dori să locuiască într-o zonă pietonală, de promenadă şi relaxare”

EconomieTop News by Kristina Reştea - mart. 28, 2019 0 287

Piaţa Lucian Blaga, strada Kogălniceanu şi străduţele adiacente, zona dintre Turnul Pompierilor şi Palatul Prefecturii, „strada în oglindă” – sunt câteva dintre spaţiile din centrul oraşului care urmează să se transforme în unele mai prietenoase cu pietonii, prin proiecte demarate de municpialitate – unele au deja proiectele puse la puncte şi sunt în diverse stadii, pentru altele se caută finanţări. Dacă proiectele vor fi implementate, centrul îşi schimbă faţa. Investiţiile în spaţiul public vor creşte atractivitatea centrului, dar îi vor determina pe proprietarii din zonă să crească preţurile la propietăţile imobiliare, estimează unii specialişti din piaţă.

Ce înseamnă din punct de vedere imobiliar transformarea centrului Clujului ? „Scumpirea proprietăţilor din zonele vizate şi din împrejurimi. Asta pentru că oamenii îşi vor dori să locuiască într-o zonă pietonală, de promenadă şi relaxare, înţesată de piaţete verzi. Iar un astfel de lux costă. Preţurile vor creşte şi mai tare pentru că zona despre care vorbim va avea un potenţial turistic deosebit, iar cei din industria hotelieră şi HORECA se vor întrece în a cumpăra apartamente şi închiria spaţii comerciale”, consideră reprezentanţii portalului CompariImobiliare.ro. Deocamdată, centrul oraşului e încă împâzit de afişe puse în ferestrele unor spaţii goale. Reprezentanţii portalului sunt de părere că cei care doresc să locuiască în „noul” centru al Clujului sau să deschidă afaceri de tip Airbnb/Aparthotel ar putea să investească de pe acum în astfel de proprietăţi. În această, cea mai scumpă dintre aceste zone (şi din oraş, de altfel) e cea ultracentrală – unde proprietarii cer şi peste 2000 euro/mp. Central, preţurile cerute au ajuns la o medie de 1.800 euro/mp, iar semicentral la 1.705 euro/mp. Preţurile locuinţelor cresc uşor pe măsură ce ne îndepărtăm de centru: Horea – 1.692 euro/mp, P-ta Mihai Viteazul – 1.666 euro/mp, Gheorgheni – 1.666 euro/mp, Mărăşti – 1571 euro/mp

 

Unde se pregătesc proiecte de reamenajare în oraş

 

Piaţa Lucian Blaga va avea patru benzi de circulaţie, strada Petru Maior trei, iar Napoca două benzi. La fel și strada Republicii, până la intersecția cu Avram Iancu. Se vor trasa piste de biciclete pe toate artererele, se vor planta copaci, iar spaţiul pietonal va fi ceva mai generos peste drum de Casa de Cultură a Studenţilor.

Strada Mihail Kogălniceanu se reamenajează conform unui proiect declarat câştigător în urma unui concurs de soluţii organizat de Ordinul Arhitecţilor (OAR) şi Primăria Cluj-Napoca. Sunt vizate şi str Universităţii, Emanuelle de Martonne, Bolyai Janos, Hermann Oberth, Kovacs Dezso, Gaal Gabor, Baba Novac între strada I.C. Brătianu şi  Avram Iancu, strada Baba Novac nr.35.  Şi în acest caz vorbim despre zone pietonale şi „shared space”.

Bulevardul Iuliu Maniu merge pe acelaşi principiu „shared space”. Primăria va depune o nouă cerere de finanțare din fonduri europene pentru a schimba fața mai multor străzi din centrul Clujului. Pe lângă zona Kogălniceanu-Universității și străzile adiacente pentru care s-a făcut un concurs de soluții, municipalitatea a inclus în proiectul mare și strada Iuliu Maniu, care va fi transformată în spațiu pietonal prin renunțarea la actualele locuri de parcare, peste 2o0 la număr. În acest sens, lucrarea a fost externalizată aceluiași proiectant care a câștigat concursul de soluții pentru Kogălniceanu, biroul arhitectului Arnold Makalic. Proiectele tehnice urmează să fie gata până la începutul lunii decembrie anul acesta, iar termenul de execuție efectivă a proiectelor este de 7 luni pentru strada Iuliu Maniu și de 20 de luni pentru zona Kogălniceanu-Universității.

Citeşte mai multe aici:

Strada în oglindă devine pietonală cu bani europeni, la pachet cu zona Kogălniceanu

 

Pe strada Regele Ferdinand se păstrează benzile actuale de circulaţie, dar va fi implementată bandă dedicată de autobuz spre Piaţa Mihai Viteazul. În fața magazinului Central se va realiza o piațetă, cu refugiu pentru troleibuze și autobuze. Pe Tipografiei vor dispărea locurile de parcare la bordură şi vor fi implementate benzi pentru biciclete. Emil Zola va fi în cea mai mare parte cu „shared space”. Aceeași situație a fost prevăzută și pe Sextil Pușcariu. Până la finalul acestui an ar trebui finalizată şi modernizarea Turnului Pompierilor.

 

 

Se mai pregătesc câteva amenajări şi dinspre centru spre cartiere: Bulevardul 21 Decembrie va fi modernizat tronsonul de la Biserica Sfântu Petru până la intersecția cu strada Regele Ferdinand. Un proiect urbanistic de amenajare a B-dului 21 Decembrie 1989 a fost realizat pentru Primărie de societatea Planwerk. Proiectul a fost supus dezbaterii publice anul trecut. Propunerea de reamenajare aduce pietonii, bicicliștii, transportul în comun și traficul auto într-o relație mult mai eficientă și normală pe o arteră care tranzitează zona centrală a Clujului. Mai multe AICI Bulevardul va avea piste de biciclete, iar banda dedicată pentru mijloacele de transport în comun va fi separată fizic de benzile pentru traficul general. Dispare o bandă pe sensul spre centru, dar nu și în intersecții, iar în locul parcării din fața bisericii Sf. Petru ia naștere o piațetă, cu arbori și băncuțe. De asemenea, va fi prima stradă din România care va avea și un sistem de depistare a autovehiculelor care trec pe culoarea roșie a semaforului.

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare