Închide

Clujul va avea în 2020 o altă stradă „deșteaptă” în valoare de 9 milioane de euro, unde vor fi prinși toți șoferii ilegaliști

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - feb. 22, 2019 0 504

Un contract estimat la peste 44,2 milioane lei (peste 9 milioane euro) a fost scos la licitație de Primărie pentru a găsi un proiectant și un constructor care să modernizeze B-dul 21 Decembrie 1989, o arteră de tranzit importantă prin centrul Clujului. Licitația este programată la finalul lunii martie. Fondurile de modernizare urmează să fie obținute de Primărie din bani europeni.

Un proiect urbanistic de amenajare a B-dului 21 Decembrie 1989 a fost realizat pentru Primărie de societatea Planwerk. Proiectul a fost supus dezbaterii publice anul trecut. Propunerea de reamenajare aduce pietonii, bicicliștii, transportul în comun și traficul auto într-o relație mult mai eficientă și normală pe o arteră care tranzitează zona centrală a Clujului. Specialiștii au salutat soluția propusă, dar au mai spus public că este una care arată încă lașitatea administrației locale clujene în fața traficului auto.

Primăria a depus pe baza proiectului urbanistic făcut de Planwerk o cerere de finanțare din bani europeni pentru modernizarea arterei. A fost lansată și licitația pentru lucrările de proiectare, asistență tehnică și modernizare a B-dului 21 decembrie. Procedura a fost estimată la peste 44,2 milioane de lei, din care peste 850.000 lei reprezintă proiectarea. Contractul implică realizarea de benzi dedicate transportului public, lucrări de infrastructură, amenajare de spațiu public, semaforizare, iluminat public și mobilier urban.  Durata pentru realizarea contractului este de 15 luni , din care 2 luni pentru servicii de proiectare și 13 luni executarea lucrărilor.

Data limită pentru depunerea ofertelor este 29 martie. Criteriul de adjudecare este oferta cea mai avantajoasă (90% prețul ofertei și 10% perioada de garanție).

Directorul Ovidiu Cîmpean din Primărie a anunțat deja că estimează ca licitația să aducă un câștigător până în vara anului când administrația și-ar dori să demareze și lucrările. Cîmpean a mai spus că pe 21 Decembrie va fi implementat și un sistem modern de semaforizare care va depista șoferii care trec pe culoarea roșie a semaforului.

Artera principală de tranzit prin centrul Clujului face parte și din sistemul de undă verde pe care Primăria Cluj l-a promovat în repetate rânduri că există în oraș și permite tranzitarea facilă a Clujului pe axa est-vest.

Cum se va transforma B-dul 21 Decembrie

Planwerk a propus pe 21 Decmebrie condiții mult mai prietenoase pentru transportul în comun, dar și pentru circulația pietonilor sau bicicliștilor. Odată pusă în operă propunerea, aceasta ar putea aduce o creștere a numărului de persoane care utilizează mijloacele de transport în comun sau bicicleta. Bulevardul 21 Decembrie rămâne încă parte importantă pe singura axă de trafic a orașului (est-vest) iar traficul auto nu se reduce.

Între Piața Unirii și Piața Avram Iancu se evidențiază ca bandă dedicată actualul traseu al mijloacelor de transport în comun, se translatează stațiile de autobuz, bicicliștii și autobuzele sunt puși să conviețuiască, având în vedere că trotuarele sunt înguste, mai ales aproape de intersecția cu Piața Unirii. În Piața Avram Iancu se continuă pistele de biciclete, dar și traseul dedicat pentru mijloacele de transport în comun. Între Regionala CFR și The Office vor fi trei benzi pentru traficul general, plus benzi dedicate pentru transportul în comun și bicicliști. Parcursul pentru biciclete și benzile dedicate continuă până la Biserica Sf Petru și Pavel.

Noutatea proiectului o constituie înlocuirea parcării de câteva zeci de mașini din fața Bisercii Sf Petru și Pavel cu un scuar public, cu bănci și copăcei. Arhitectul Eugen Pănescu de la Planwerk a ținut să sublinieze că acest lucru a fost posibil având în vedere existența parcării temporare de pe amplasamentul viitorului Centru Cultural.

Pe întreg parcusul B-dului 21 Decembrie, pe ambele părți se propune aliniament de arbori/completarea aliniamentului, amplasarea de mobilier urban, pavarea cu dale de piatră, locuri (nenominalizate) unde să se amplaseze terase, modernizarea iluminatului public. Propunerea vine să explice și să rezolve și zonele de conflict între biciclete și restul traficului, la intersecții.

Detalii:

Cum se vede noul proiect mai prietenos cu pietonii și bicicliștii propus de Primărie pe B-dul 21 Decembrie 1989

 

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu