Închide

DOCUMENT Studiu la Cluj: jumătate dintre profesorii ar fi de acord ca țara să fie guvernată de un dictator

Educaţie by Actual de Cluj - oct. 19, 2018 0 59

Aproape jumătate dintre profesorii români ar fi de acord ca ţara să fie guvernată de un lider puternic, care minimizează rolul Parlamentului şi al alegerilor, arată studiul unor cercetători clujeni, publicat în urmă cu câteva zile. „Proporția profesorilor care au un atașament scăzut față de prezența unui regim
democratic în țară este îngrijorătoare”, arată aceștia în concluziile studiuliui. În plus, între rezultatele îngrijorătoare se numără și faptul că cel puțin unul din opt profesori se pronunță în favoarea plasării elevilor romi în clase
separate, și doar patru din cinci au optat pentru varianta învățării în clase diverse etnic. Totodată, proporția profesorilor care afirmă că mareșalul Ion Antonescu a avut un rol pozitiv în istorie este mai mare decât a celor care afirmă că rolul a fost negativ.

Pentru cei mai mulți dintre observatori, intrarea României în Uniunea Europeană în 2007 a fost unul dintre momentele importante ale unui proces ezitant dar ireversibil de consolidare democratică. Un pas însemnat și pozitiv atât pentru România cât și pentru comunitatea de țări ale Uniunii, aflate la acea vreme într-un proces de extindere și integrare (…) Diferențele între evaluările de acum zece ani și cele din prezent sunt dramatice. Criza economică
majoră din 2009-2011, cu efecte economice profunde și în prezent, Brexitul și, mai ales, succesul fără precendent al actorilor politici cu agende iliberale, sunt câteva dintre aspectele notabile ale unui val de schimbări.  (…) La o privire retrospectivă atentă, o parte a trendurilor îngrijorătoare pentru calitatea guvernării democratice își au originea cu mult peste un deceniu în urmă. Astfel, încrederea în instituții politice, precum și ratele de participare la vot și apartenența la partide, au început să scadă în Europa de Vest și în nordul Americii în urmă cu peste trei decenii.
Urmărind toate aceste schimbări are sens să ne întrebăm dacă democrația este într-o criză profundă, cu riscul real al unui declin accelerat la nivel global, sau dacă transformările sunt doar reașezări ale jocului democratic, urmare în
principal a unor provocări sociale, economice și tehnologice (…) Atât datele sondajelor WVS cât și alte surse de
date susțin faptul că România nu face excepție de la aceste tendințe negative. Astfel, România este una dintre țările cu cea mai mare creștere între 1998 și 2012 a proporției celor care consideră că ”țara ar trebui să fie condusă de un
lider puternic, care nu își bate capul cu alegerile și cu parlamentul”, iar proporția celor care susțin acest lucru o plasează pe poziția a doua (după Rusia) dintre cele 30 de țări incluse în comparația în timp în WVS. Tot în datele WVS, România confirmă trendul conform căruia tinerii consideră în mai mică măsură democrația drept un regim legitim decât cetățenii mai în vârstă. Studiul nostru pornește de la două premise dezbătute intens în literatura de specialitate. Prima este aceea că educația școlară contează pentru formarea unei culturi politice propice
democrației. Este adevărat că unii cercetători au afirmat că factorii economici, designul instituțional și
factorii istorici sunt determinanți pentru apariția și menținerea democrației, în timp ce factorii culturali au cel mult un rol de mediere a efectului celor dintâi (Verba 2015). Studiile recente, însă, aduc argumente convingătoare privind faptul că anumite atitudini, valori și norme sunt propice implicării civice, participării politice și susținerii de politici incluzive, și că educația școlară poate contribui la învățarea lor. A doua premisă este că atitudinile și valorile profesorilor față de societate și sistem politic, precum și față de profesie, au un rol substanțial în educarea elevilor pentru democrație. Teoriile predării și învățării susțin că profesorii au  un rol important în susținerea dezvoltării elevilor în domenii mult mai largi decât cele care cuprind curricula de bază. Modul de interacțiune al profesorilor cu elevii prezic competențele lor sociale, implicarea și comportamentul lor în societate”.

 

2018EducaiepentrudemocraiencoliledinRomnia by actualdecluj on Scribd

Nici un comentariu

Scrie un comentariu