Din Elveţia în România, pentru un start-up în IT. Co-fondator de companie premiată: „A fost una dintre cele mai bune decizii ale vieţii mele”
EconomieTop News by Kristina Reştea - nov. 19, 2016 0 1001
Au luat două premii în cadrul primei ediţii a festivalului de tehnologie – TechFest – unul pentru cel mai bun pitch la hackathonul din primul weekend , cu o aplicaţie de digital banking, şi un premiu la Premiile Industriei pentru cel mai promițător start-up în fază incipientă. Aşa că i-am întrebat pe cei de la Younify despre experienţa concursului şi piaţa locală IT. Youssef Hautier e co-fondatorul Younify şi a venit în România din Elveţia, după ce s-a întlnit cu Bogdan Herea, cel care a devenit partener în noua companie (Herea e CEO al Pitech+Plus, unul dintre susţinătorii Techfest). Compania are echipa de produs şi dezvoltare la Cluj şi cea de Business şi Marketing la Bucureşti.
Youssef Hautier, alături de Ioana Moldovan, Claudiu Cioară, Alina Vasiloiu, Ionuț Pop – echipa Younify – au luat premiul pentru cel mai bun pitch, în concursul care s-a desfăşurat la finalul săptămânii trecute. Au concurat mai multe echipe pentru cele peste 20 de teme (challenge-uri) propuse de partenerii festivalului, din diverse domenii. „Fiecare challenge a avut un câştigător ales de către challenge owner-ul respectiv, după o evaluare făcută de el / ei (reprezentanţii firmelor şi instituţiilor care au propus provocarea). Aceştia au intrat mai departe într-o competiţie de pitching din care s-a ales un câştigător”, sintetizează Maria Revnic, din echipa de organizare.
Cum a arătat maratonul:
Vizită “underground”, în lumea IT. Ce se întâmplă la un maraton de codare
Echipa Younify a participat la concurs în categoria digital banking, pe tema Banking 3.0 by BRD, propusă de partenerul de TechFest. Şi a câştigat.
Despre proiect
„Totul a început de la ideea că instrumentele pe care le avem la dispoziţie pentru sarcinile noastre administrative nu sunt optime. Ne primim facturile prin poştă sau e-mail. Avem de semnat documente care necesită printare, scanare, trimitere pe e-mail. Dacă vreau să trimit bani unui prieten trebuie să îi ştiu numărul de cont şi să completez un formular complex. Luate individual, aceste sarcini nu sunt complexe, dar puse laolaltă fac să se adune o grămadă de treburi care pot să te descurajeze. Scopul nostru era să dovedim că există posibilităţi să simplificăm aceste treburi, că putem să le procesăm într-un singur mediu şi în câteva secunde. Deci când am văzut tema (challenge-ul) BRD Digital Banking 3.0 am ştiut că e o oportunitate să ne punem ideile în acţiune”, povesteşte Youssef Hautier. „Împreună cu Alina, Ioana, Claudiu şi Ionuţ am creat ceea ce ar putea fi aplicaţia MyBRDdigitalOffice. O aplicaţie unde să îţi vezi toate facturile şi să le plăteşti cu un click, prin care să poţi să transferi bani unui prieten doar ştiindu-i numărul de telefon, în 5 secunde. Unde poţi citi, semna şi retrimite un document cu valoare legală, în 2 click-uri”, sintetizează liderul de echipă. Şi mai are o precizare de făcut. „Am muncit din greu, dar suntem foarte mulţumiţi de rezultat. Munca efectivă de codare s-a întâmplat în cele 48 de ore. Aveam o idee şi nişte slide-uri despre ceea ce am vrut să facem, dar aplicaţia a fost produsă în acel weekend”, subliniază Hautier.
De ce au intrat în competiţie şi cum a fost experienţa?
„Younify e un startup românesc care propune soluţii instituţiilor bancare în Europa. Piaţa românească e prioritară pentru noi, desigur, aşa că această competiţie a reprezentat o oportunitate să prezentăm unei mari bănci din România ceea ce ştim să facem. BRD a oferit pentru echipa câştigătoare oportunitatea de a-şi prezenta munca board-ului. Acesta a fost un stimulent puternic. A fost o experienţă grozavă să vedem echipa muncind sub presiune, cu deadline strâns, luând-o pe scurtături şi concentrându-se pe ceea ce era esenţial. A fost greu şi obositor, dar a meritat, experienţa asta a întărit echipa. Am avut şi oportunitatea să vedem diversitatea mare de idei şi proiecte în atâtea domenii. Rezultatele competiţiei nu ar trebui să ascundă munca grea depusă de toate celelate echipe şi aplicaţiile incredibile care au fost expuse în weekend”, mai spune reprezentantul Younify.
Despre piaţa IT. Drumul de la outsourcing la produs
Startup-ul românesc care a dat echipa câştigătoare are două locaţii în România: echipa de produs şi dezvoltare e în Cluj-Napoca, iar cea de afaceri (Business şi Marketing) în Capitală. Aşa că am vrut să vedem cum se vede piaţa clujeană pentru un start-up pornit din România. „Eu sunt din Elveţia şi am venit în România acum trei ani, după ce l-am întâlnit pe co-fondatorul de proiect Bogdan Herea. Ceea ce pot să spun despre peisajul IT al României este că am fost foarte impresionat de calitatea oamenilor pe care i-am întâlnit sau cu care am lucrat. Totuşi, am observat şi o evoluţie, în care mare parte dintre companiile care au început activitatea ca jucători în piaţa de outsourcing, furnizând resurse pentru companii din afară (body shopping) au început să se mute pe lanţul valoric, furnizând proiecte în loc de resurse şi apoi făcând saltul spre propunerea de produse. A fost şi cazul Pitech+Plus, care finanţează Younify. Această evoluţie are sens, pe măsură ce resursele (umane) din IT, chiar şi în România, încep să devină tot mai rare, ceea ce duce la creşterea preţurilor. Asta înseamnă că doar piaţa de outsourcing nu mai e la fel de competitivă ca în trecut. Noua realitate duce companiile spre modele de business mai profitabile şi e inevitabil să te îndreptţi spre produse proprii. Asta mai înseamnă şi altceva: că abilităţile necesare într-o companie nu mai ţin exclusiv de specializări tehnice, de IT, ci trebuie completate de specializări ca Marketing, digital media, management de produs, care nu sunt foarte disponibile pe piaţă. Revenind la Younify, să vin în România şi să fondez acest startup cu Bogdan a fost una dintre cele mai bune decizii ale vieţii mele”, conchide Hautier.
Tot despre piaţă şi outsourcing vs produs propriu
De ce “Clujul – Silicon Valley” e un mit: schița industriei locale IT, desenată din interiorul industriei
Controversa TechFest şi explicaţia organizatorilor
Dacă te uiţi la review-urile primite de TechFest, constaţi că participanţii au păreri extreme: sunt doar „note” maxime sau minimte – 18 persoane au dat 5*, iar patru au considerat că evenimentul merită numai o stea. Şi prima ediţie a MegaHack-ului din cadrul TechFest le-a lăsat un gust amar unora dintre participanţi. Unul dintre ei explică că, după multă muncă şi entuziasm în participarea, finalul de eveniment a fost dezamăgitor.
„Surpriza noastră a fost maximă cand am aflat că a câştigat o echipă care nu numai că avea aplicaţia făcută cu mult timp înainte, ba chiar are produsul lansat pe piaţă. Deci fail total de organizare şi contrar principiilor unui hackaton adevărat”, scrie Horia Ancaş.
Cum răspund organizatorii? „Acesta a fost un hackathon challenge driven. Ceea ce a făcut ca challenge-urile să fie anunţate înainte. Pentru toţi au fost anunţate cam cu două săptămâni înainte. Unii s-au pregătiti, alţii nu. Modelul de startup hackathon cu care ne dăm şi noi seama că sunt obişnuiţi developerii e diferit de technical hackathon. Aici se cere lucru şi cercetare pe o problemă tehnică serioasă, aşa că e nevoie de mai mult timp”, spune Cristian Dascălu, care promite că la următoarea ediţie acest aspect va fi şi mai bine subliniat de către organizatori.
Premiile MegaHack
Valoarea totală a premiilor, oferite de companiile implicate în MegaHack, este de peste 10.000 de euro. Premiul cel mare: 2000 de euro şi un smart-watch.
Best Pitch Award: Team Younify
Winners by categories & Challenges:
- Category: Datathon Challenges
1.1 Challenge: Bet on it! By Betfair – Betfair winners Team D2iM
- Category: Digital Banking Challenges
2.1 Challenge: Banking 3.0 by BRD – BRD winners Team Younify
2.2 Challenge: Banking beyond the banking world – BRD runner up Team Corebuild
2.3 Challenge: Mobile VoiceInvoice by Life is Hard and eOKEY.ro – winners Team Wall Street
- Category: Front-end Challenges
3.1 Challenge: Increase the festival arena experience by UNTOLD – winners Team GOLD
3.2 Challenge: Customer Service Chatbotby EXIMTUR – winners TeamEthan Richardson& Flavius Pop
- Category: IoT& Embedded Challenges
4.1 Challenge:ISA100 Wireless temperature and humidity sensor by Control Data Systems – winners Team Big Bug Bunny
4.2 Challenge:LPWAN’s native geo-localization with Wi-Fi and Smart Bluetooth sniffing by Security4Things – winners Team 0XDeadBeef
4.2 Challenge:Identify a smart access system by UNTOLD – winners Team AESIR
4.3 Challenge: Robot, o fetch! By Braintronix – winners Team Flux
4.4 Challenge: Build a new stream for Vector Watch by Vector Watch – winner Wilhelm IohanHetmann
- Category: Gaming Challenges
5.1 Challenge: GameJam by Gameloft -winners Team On Point Studios
- Category: e-CommerceChallenges
6.1 Challenge: Magento Challenge by ANAF, Mind Magnet & Microsoft – winners Team Magento Crew
- Category: GovITHub& Digitize Romania Challenges
7.1 Challenge: Stop cozi (people counter) by GovITHub– winners Team RA
- Category: Smart City &Digitize Romania Challenges
8.1 Challenge:Real-time public transportation tracking app by PrimăriaMunicipiului Alba Iulia- winners Team CODEStellation
8.2 Challenge:DISCOVER Cluj – find your way in the Heart of Transylvania by PrimăriaMunicipiului Cluj-Napoca–winners Team Zoniz