Închide

Dezbatere publică pentru raportul privind impactul asupra mediului pentru anticipatul proiect gigantic al metroului din Cluj-Napoca

Administrație by Actual de Cluj - iun. 21, 2022 0 191

Dezbatere publică pentru raportul privind impactul asupra mediului pentru anticipatul proiect gigantic al metroului din Cluj-Napoca.

Dezbaterea publică e programată joi la Casino-ul din parcul central al orașului, anunță Primăria Cluj-Napoca.

Proiectul, amintim, ar urma să se întindă din Gilău până în Bonțida, trecând prin Florești, Cluj-Napoca, Baciu, Apahida și Jucu, dar deocamdată e vorba doar de prima etapă a acestuia. Dezbaterea publică de joi are loc la ora 16 și poate fi vizionată și online. Persoanele interesate să ia cuvântul în cadrul dezbaterii se pot înscrie accesând cererea disponibilă pe site-ul Primăriei Primăriei Municipiului Cluj-Napoca la secțiunea ”Registratură – Depuneri Cereri – Cerere inscriere la cuvânt la dezbaterea publică”, până joi la amiază.

În raportul supus dezbaterii se arată că încă din 2014-2015, odată cu efectuarea studiilor pentru Planul de Mobilitate Urbană Durabilă
(PMUD), a rezultat că axa vest-est principală a zonei metropolitane este hipercongestionată, atât pentru transportul privat – pe intrarea vestică în oraș s-au înregistrat atunci, în medie pentru zile lucrătoare, un număr de 68.988 de vehicule, adică mai mult decât pe oricare dintre drumurile radiale de acces în București, precum și decât oricare dintre autostrăzile de acces în Budapesta cu excepția M7 – , cât și pentru transportul public: în jur de 6.000 de călători pe oră și sens pe axa de autobuz/troleibuz, plus încă aproximativ 3000 de călători pe axa de tramvai.

Studiul de prefezabilitate realizat în 2020 pentru prezentul proiect a investigat un număr de opt modalități de rezolvarea a problemei de mobilitate. Autobuzul în cale proprie (BRT) și tramvaiul în cale proprie (LRT) nu pot deservi cererea de transport pe întregul orizont al proiectului și în plus constructiv și urbanistic ar fi impractic de realizat, a constatat studiul. Pe de altă parte, un metrou greu similar cu cel din București nu pare a fi justificat economic la acest moment, ar aduce costuri de investiție și exploatare prea
ridicate, și o operare la frecvențe neatrăgătoare.

În aceste condiții s-a optat pentru soluția metroului ușor, monorailul – o altă opțiune – fiind incompatibil urbanistic cu orașul (în
special datorită arterelor înguste prin centrul orașului.

Modelul de transport actualizat în 2021 a demonstrat că zona metropolitană s-a dezvoltat mult mai dinamic decât prognozat în modelul PMUD din 2015, și conduce la o încărcare medie per stație de metrou ușor, încă din anul deschiderii, de până la zece mii de călători pe zi, comparabil cu traficul înregistrat de metroul din București, care, arată raportul de mediu, înregistra în 2017 aproximativ 13.000 de călători pe zi în medie per stație. ” Deși în general pentru urbanizări de talie similară (cca. 500.000 de locuitori în zona metropolitană) nu este clar justificabil un sistem de transport metrou / metrou ușor, topologia particulară a rețelei de transport sprijină această soluție pentru zona metropolitană Cluj-Napoca, rețeaua fiind dominată de o coloană vertebrală de mobilitate evident conturată, fiind absente inelele de circulație, iar restul rutelor radiale fiind clar subordonate acestei axe dominante”, mai arată raportul.

Conform analizelor finale din Studiul de fezabilitate finalizat în 2021, privind cererea de transport, se estimează că numărul total de călători necesar a fi transportați este de 164.400 călători/zi în anul punerii în funcțiune, care ar urma, conform acestei estimări, să fie anul 2030. Totodată, în 2060 sunt prognozați 245.000 de călători zilnic, adică peste 60 de milioane pe an la punerea în funcțiune și aproape 90 de milioane în 2060. Pentru comparație Magistrala 2. Berceni – Pipera din București, cu o lungime de 19 kilometri și 14 stații, a transportat în anul 2019 aproape 200.000 de călători zilnic și aproape 70 de milioane  anual.

Aici raportul

Nici un comentariu

Scrie un comentariu