Cum a rămas cu blocurile pentru parcări din cel mai mare cartier al Clujului. Cazul Primăverii-Peana: oamenii vor copaci în loc de parcări
ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mai 25, 2017 2 1959
Documentația urbanistică de regenerare a unei zone din cartierul Mănăștur – situată între arterele primăverii-aleea peana -răvașului – comandată de primărie pentru a putea face loc unui parking între blocurile existente este în continuare privită cu scepticism de riverani. Proiectul a revenit la urbanism, după ce la o ședință precedentă oamenii care locuiesc în zonă s-au plâns că noua parcare le ia soarele, că va distruge spațiile verzi, că va crea trafic suplimentar sau că le va pune în pericol copiii care merg la școala de cartier din vecinătate. Riveranii au reproșat, însă, că va aduce mai multe locuri de parcare decât este necesar și asta cu jertfirea unor zone verzi din cartier.
DETALII DESPRE NEMULȚUMIRILE OAMENILOR: Revoltă la urbanism: riveranii contestă blocurile pentru mașini dorite de primărie în cel mai mare cartier al Clujului
Proiectanții de la K&K Studiou de Proiectare cei care au câștigat licitația pentru realizarea Planului Urbanistic Zonal de regenerare cu parcare a zonei Primăverii – Aleea Peana au modificat proiectul inițial. Arhitectul Kulcsar Andras a explicat că, la solicitarea locuitorilor, s-a renunțat la ieșirea spre strada Primăverii în favoare unui acces în dublu sens de pe aleea Peana la viitorul parking care și el s-a micit de la 5 etaje la două etaje, plus o terasă verde gândită pe un demisol, în continuare corpului cu etaje. De asemenea, a spus arhitetcul, s-a încercat o intervenție minoră asupra vegetației și aleilor dintre blocuri și, într-o etapa a doua a PUZ-ulu s-a mai gândit o parcare micuță cu 50 de locuri spre strada Răvașului. Proiectantul a mai afirmat că, într-o altă etapă s-ar putea lua în calcul și un spațiu limitrof nefolosit al școlii din zonă pentru o viitoare parcare, dar și că în cazul PUZ-ului s-au configurat și foarte multe locuri de parcare la sol.
Potrivit noii propuneri au rezultat două parkinguri, unul cu 270 de locuri, respectiv unul cu 50 de locuri. În prima variantă a proiectului se propuneau 600 de locuri de parcare. Pe terenul studiat există 164 de garaje, potrivit proiectanților, din care 107 în zona parkingului mare. Toate garajele sunt propuse, etapizat spre a fi desființate, iar proprietarii vor primi locuri de parcare în viitorul parking.
În favoarea proiectului a intervenit arhitectul Adrian Iancu (proaspăt revenit în Comisia mare de urbanism după ce la o ședință precedentă a fost muștruluit de primarul Emil Boc și a plecat înainte ca respectiva ședință să se termine) care a subliniat că proiectanții nu știu să-și vândă marfa și că trebuie să spună că au făcut locuri de parcare la sol și pentru fiecare loc de parcare a propus plantarea unui copac ceea ce duce la creșterea calității spațiului urban.
Așa Kulcsar Andras a spus că la sol sunt propuse 255 de parcări la care se adaugă peste 100 de parcări existente la subsolul blocurilor. Numărul total de apartamente din zone este de peste 1000.
„Un lucru excepțional. Noi nu ne propunem să facem monștri în mijlocul cartierelor ci să dublăm numărul de parcări în zonele studiate. Este un câștig, mai ales că aducem și un plus de calitate pentru spațiul urban”, a ținut să sublinieze și primarul Emil Boc.
Profesorul de la UTCN Mihail Abrudean, administrator pe Peana 7, a ținut să salute modul în care s-a ținut cont de obiecțiile locatarilor, după ce s-a renunțat la breteaua de trafic cu strada Privăverii și s-au mutat locuri de parcare. El a cerut, însă, relocarea altor parcări din zona blocurilor R15, R14, R16 care au garaje la sol pe o zonă de la blocul D14 unde deja se parchează.
Un alt opozant al proiectului inițial al primăriei, avocatul Dan Stegăroiu, a intervenit și el în ședință și a reproșat primarului că proiectul încă are hibe și că propune locuri de parcare cu tăierea unor copaci vechi de 45 de ani din cartier. El a recomandat primarul Boc chiar să aibă un reprezentant de la mediu invitat în Comisia de Urbanism, mai ales că în cazul proiectului refăcut prin propunerile de amplasare a parcărilor la sol se vor tăia zeci de copaci și că parkingul și locurile de parcare propuse vor fi o sursă de noxe. „Pentru ce folosesc așa de multe parcări la sol dacă cei care au parcări în garaje vor avea prioritate în viitorul parking iar restul avem parcări la demisolul blocurilor? Nici nu îmi imaginez ce ar fi cu atâtea locuri de parcare la sol”, a mai completat Stegăroiu.
Un alt riveran, Doina Sasu, inginer constuctor, a subliniat că viitorul parking e prea aproape de blocuri și că o soluție era ca parcare să aibă cele două nivele gândite deasupra solului să treacă în subteran și doar un singur nivel suprateran să rămână și acesta să fie inierbat. Propunerea sa a fost și pe gustul altor riverani care au subliniat și ei că vor în cartier cât mai puține noxe și trafic în favoarea unor zone verzi cu locuri de joacă. Adică parking îngropat și la sol să fie terasă înierbată. Dar și că parkingul ar trebui să se depărteze de blocurile în care ei locuiesc, de școala cu 700 de copii, sau că n-ar trebui să genereze trafic tot în zona aglomerată de pe Peanu unde deja există trafic generat de școala din zonă.
Arhitectul Voicu Bozac, membru în comisia de urbanism, a reamintit că s-a cerut un studiu dendrologic privind vegetația care există în zona Peana-Primăverii despre care oamenii au spus deja că e o oază verde pe care o prețuiesc extrem de mult. Proiectanții au menționat că n-a fost posibilă realizarea studiului.
Kulcsar a mai spus că s-au prevăzut parcări la sol cu arbori pentru ca părinții care își lasă copiii la școală să le folosească. Ca să mai calmeze spiritele a intervenit și arhitectul Iancu care a recomandat oamenilor să meargă în cartierul Gherogheni și să studieze parkingul Băișoara ca să aibă un model asupra traficului care este generat de o astfel de parcare, unul foarte redus. Riveranii l-au contrazis și au spus că și ei au modelul parkigului deja amplsat la Minerva care generează trafic.
Viceprimarul Da Tarcea a spus și el că în prezent sunt parcate mașini peste tot care se vor scoate din zona blocurilor și că, în plus, vor fi și mai multe spații verzi, ceea ce va aduce doar câștiguri în cartier. Avocatul Stegăroiu i-a amintit că astfel de regenerări și reglementări ale unei zone n-ar trebui să se facă cu distrugerea locurilor verzi deja amenajate.
Arhitetctul Adrian Iancu a cerut proiectanților să detalieze propunerea ca aceasta să poată să se pună pe site-ul primăriei, să fie o consultare clară iar riveranii să vadă exact ce distanțe există și cum sunt influențați de proeict. Proiectanții i-au amintit că ei realizează un PUZ, nu un Plan Urbanistic de Detaliu. Apoi Boc a intervenit și el și a precizat că nu e cazul de niciun PUD și că discuțiile tehnice sunt treaba comisiei operative de urbansim. „AIci (în comisia mare – n.red.) discutăm principii”, a completat edilul.
Lămurit de specialișri de la Direcția de Urbansim că doar PUD-ul e cel care îi poate lămuri pe oameni asupra distanțelor și a modelul de amplasare al viitorului parking, primarul a revenit și a cerut proiectanților și un PUD, oferind ca termen data de 10 iunie pentru finalizarea lui. Boc a mai solicitat și studiul dendrologic, menționând că după 10 iunie va mai fi convocată o comisie de urbanism unde se va rediscuta proiectul parkingului de pe Primăverii nr.8 – Aleea Peana.
povesti cu pesti, sa termine parcarea de pe Negoiu si apoi pot discuta de viitor.
mai ce tampiti pot fi oamenii. orasul se ineaca in masini, trotuarele si spatiile verzi de langa blocuri sunt sufocate de masini si ei vin cu texte gen, vai taiati copacii aia 3. pai cum naiba sa construiesti parcari supraetajate intre blocuri fara sa redesenzi zona. dar nu intelegi ca asa se va elibera restul unde se pot planta mai multi copaci? si macar ai ordine, spatiu castigat, trotuare pentru pietoni si spatiu verde fara masini