Închide

Cum a fost sistematizată zona pieței Gării din Cluj, în urmă cu o jumătate de secol

ActualitateIstorieTop News by Actual de Cluj - dec. 23, 2023 0 259

Piața Gării din Cluj-Napoca așa cum e cunoscută acum arată în acest mod doar de câteva decenii. A fost nevoie de un plan de sistematizare care să permită ”degajarea necesară” având în vedere că în fața clădiri gării se aflau nu mai puțin de cinci străzi.

Șeful de proiect a fost arhitectul Cristian Iacobi. Acesta notează, într-un articol din revista Arhitectura din iulie 1960, că la vremea respectivă suprafața pieței era una redusă, iar forma – neregulată. ”Piaţa gării de călători din Cluj se găseşte la nord de piaţa Libertăţii, fiind legată de aceasta prin străzile Horia şi Doja. Astăzi, piaţa Gării are o formă neregulată şi o suprafaţă redusă, mai ales în faţa gării de călători, unde lipseşte degajarea necesară. Caracterul actual al pieţei este de circulaţie; din ea pornesc cinci străzi, şi anume Encsel Moor, TerhesGyula, Munkácsy, Horia şi Caragiale. Principala arteră de legătură cu oraşul propriu-zis este str. Horia; debuşarea acestei străzi in piaţă se face dezaxat şi în unghi faţă de clădirea gării, dînd naştere la un colţ ascuţit marcat de hotelul gării, construcţie p + 1 etaj, care îngreunează considerabil circulaţia. Pe lingă aceasta, prin faţa gării trece o circulaţie secundară de tranzit (în direcţia est-vest), care leagă cartierul Dîmbul Rotund de cartierul Iris şi de partea de est a oraşului. Majoritatea construcţiilor ce se găsesc în piaţă sunt clădiri vechi, cea mai reprezentativă fiind clădirea gării, construită în 1870. Aspectul arhitectural al cartierului este haotic, prezentînd imaginea unor clădiri vechi, în majoritate construcții parter, necorespunzătoare ca fond locuibil”.

Singura stradă care se prezenta mai unitar, cu construcții mai înalte (p + 4) — mai ales după executarea recentă a unor blocuri, ca de pildă cele de la nr. 96—106 şi nr. 67—73—era strada Horia. În faţa clădirii gării exista – și există și acum – o construcţie cu parter şi două etaje (depozitul ICRA – Întreprinderea de Comerț cu Ridicata pentru Produse Alimentare-n.red.) legată de clădirea hotelului gării şi de bufetul Expres, construcţii considerate vechi şi necorespunzătoare, atit din punct de vedere funcţional, cît şi estetico-urbanistic. ”Ţinînd seama de aspectul unitar pe care trebuiesă-l prezinte sistematizarea pieţei Gării, s-au luat în studiu şi străzile aferente care debuşează în piaţă. Suprafaţa de sistematizat însumează 14,5 ha,din care 7 cvartale de locuinţe avînd o suprafaţătotală de 85 000 m2; piaţa propriu-zisa urmează să aibă 15 000 m2. Densitatea medie netă actuală (cvartale delocuinţe fără străzi, piaţa Gării şi gara propriuzisă) este de 360 loc./ha”, se arăta în articolul citat. Având în vedere posibilităţile de construcţie şi de investiţie, sistematizarea pieţei Gării a fost proiectat a fi executată în trei etape: întreaga lucrare de sistematizare se bazează pe bilanţul teritorial existent executat amănunţit, cuprinzînd cartările pentru întreaga zonă sistematizată, în ceea ce priveşte proprietatea terenurilor, suprafeţele acestora, numărul de niveluri, după destinaţie, după rezistenţă, după umiditate, după vechime, după numărul de apartamente şi persoane etc.; pe lingă aceste cartări au fost executate desfăşurările existente şi cele proiectate ale străzilor Horia, Caragiale, Munkácsy, Terhes Gyula, Encsel Moor şi a pieţei Gării.

Principalele idei de proiectare au fost următoarele:

1. Mărirea pieţei pentru punerea în valoare a clădirii gării şi pentru rezolvarea optimă a circulaţiei.

2. Degajarea clădirii gării în vederea unei mai bune funcţionalităţi a pieţei, atît în ceea ce priveşte circulaţia taxiurilor şi a mijloacelor de transport în comun (autobuze şi troleibuze),cît şi a pietonilor.

3. Schimbarea formei pieţei la o figură regulată, de dreptunghi alungit.

4. Crearea cadrului respectiv necesar clădirii gării prin construirea masivă a tuturor fronturilor care mărginesc piaţa cu clădiri p -1- 4 şi p -1- 2.

5. Obţinerea unei arhitecturi şi unui aspect estetico-urbanistic unitar şi compact, prin demolarea unor construcţii vechi necorespunzătoareşi înlocuirea acestora cu construcţii noi avîndo arhitectură adecvată.

6. Crearea de puncte de perspectivă şi de accente arhitectonice (bloc Horia nr. 112, în etapa I, clădirea turn C.F.R., în etapa a treia, clădirea existentă din faţa gării, tot în etapa a treia).

7. Descongestionarea străzii Horia de circulaţia grea, prin mutarea intrării în gara de mărfuri din piaţă, în dreptul străzii Terhes Gyula.

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu