Închide

Cu cât va crește în 3 ani numărul de călători care vor circula cu autobuzele Mercedes în detrimentul mașinilor personale

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - apr. 13, 2018 0 366

Cu vehicule aduse expres pe platoul de la Sala Sporturilor Horia Damian, oficialii Primăriei au anunțat că 15 autobuze noi, articulate, Mercedes și Euro 6 vor fi puse în circulație pe liniile 24, 48, 30, 35, 43.

Mijloacele de transport în comun se adaugă celor 40 de autobuze Euro 6 livrate de compania Solaris și puse în circulație în Cluj în 2016, plus încă 24 de autobuze de la Iveco, tot Euro 6. Totalul de autobuze deținut de Compania de Transport Local a Primăriei este de 236.

Noile mijloace de transport în comun vor înlocui vechile autobuze, probabil o parte din cele Euro 2. Asta înseamnă că undeva la 33% din parcul de autobuze al Companiei Locale de Transport va fi Euro 6.

Inițiativa face parte dintr-o campanie a Primăriei de a încuraja transportul cu mijloacele de transport în comun în detrimentul autoturismelor personale.

Un studiu al Univesității Tehnice arată că în trei ani, introducerea în transportul local, spre exemplu, a 30 de autobuze electrice vor duce la creșterea cu 2% a volumului de călători transportați. Teoretic, introducerea celor 15 autobuze articulate Mercedes vor aduce o creștere cu 1% a volumului de călători până în  2021, dacă luăm în calcul analiza specialiștilor.

Oficialii Primăriei (primarul Emil Boc, viceprimarul Dan Tarcea) și directorul Companiei de Transport (Liviu Neag) au ținut să prezinte public autobuzele Mercedes cumpărate de oraș în baza unei licitații controversate organizate anul trecut (atribuită Mercedes, anulată, apoi reconfirmată prin apel la instanță pentru câștigătorul inițial).

Le-au înșirat pe platoul de la Sala Sporturilor și le-au lăudat carcteristicile (lungime, capacitatea, dotări, emisii), anunțând că în următoarea perioadă toate cele 15 autobuze Mercedes vor intra în circulație pe 5 linii de transport în comun din oraș – 24, 48, 30, 35, 43.

Mijloacele de transport în comun se adaugă celor 40 de autobuze Euro 6 livrate de compania Solaris și puse în circulație în Cluj în 2016, plus încă 24 de autobuze de la Iveco, tot Euro 6. Totalul de autobuze deținut de Compania de Transport Local a Primăriei este de 236.

Noile mijloace de transport în comun vor înlocui vechile autobuze, probabil o parte din cele Euro 2. Asta înseamnă că undeva la 33% din parcul de autobuze al Companiei Locale de Transport va fi Euro 6.

sursa: primariaclujnapoca.ro

Inițiativa de a face atâta zarvă pe tema celor 15 autobuze Mercedes este parte (pe lângă clasica practică ca primarul Emil Boc să se laude) dintr-o campanie pornită de Primăriei pentru a încuraja transportul cu mijloacele de transport în comun în detrimentul autoturismelor personale. Pe de o parte s-a început trasarea de trasee dedicate pentru mijloacele de transport în comun (pentru creșterea vitezei de deplasare) și achiziția de vehicule noi (pentru a spori confortul călătorilor, capacitatea de transport dar și pentru a reduce poluarea)

Un studiu făcut de Universitatea Tehnică Cluj-Napoca pentru Primărie arată că este greu să se producă minuni peste noapte și oamenii să renunțe la deplasarea cu mașinile personale. De exemplu, UTCN a arătat că intoducerea pe cinci linii de transport în comun a 30 de autobuze ectrice articulate până în 2021 vor duce la creșterea cu 2% a numărului de călători care vor opta petru a le folosi în detrimentul mașinilor personale. Studiul spune că în Cluj-Napoca utilizarea automobilului personal ca opțiune viabilă pentru satisfacerea cererii de deplasare rămâne prioritară, însă că autobuzele electrice au potențialul de a descuraja transportul cu mașina personală și, în plus, vor duce la reducerea poluării generate de trafic.

Dacă se iau în calcul datele UTCN, înseamnă că cele 15 autobuze articulate Mercedes introduse pe 5 linii de transport în comun vor aduce o creștere de 1 % a numătului de călători transportați în trei ani.

„Utilizarea automobilului personal ca opțiune viabilă pentru satisfacerea cererii de deplasare rămâne prioritară. Creșterea numărului de autoturisme înmatriculate (favorizată de relaxarea fiscală a importurilor second hand din 2017) a dus la o creștere a numărului de utilizatori de automobile şi implicit aceștia sunt prezenți în trafic. Există câteva rațiuni care duc la utilizarea autoturismelor personale zilnic –  necesitatea deplasării în scop de afaceri, caz în care utilizarea turismelor nu poate fi exclusă; lipsa unei conexiuni de transport public pe relația Origine (domiciliu)-Destinație (locul de muncă), caz în care prin optimizarea ofertei de transport public, se poate reduce/înlocui deplasarea cu automobile; necesitatea transportului copiilor la școli, grădinițe, iar acest segment de participanți la trafic vor rămâne în orice variantă de oferte alternative (inclusiv autobuzele şcolare); comoditatea şi confortul financiar al unei părți a populației; durata deplasării pe criteriul Origine-Destinație mai redusă sau similară cu cea a deplasării cu mijloacele de transport public, în acest caz prioritizarea transportului public prin benzi dedicate poate să determine o renunțare progresivă la automobilul personal”, se arată în studiul UTCN.

Pe direcțiile semnalate în studiu, de un an încoace (mult mai vocal), administrația face eforturi pentru a impune o serie de măsuri.

Serviciile CTP s-au extind în comunele satelit ale Clujului. Primăria a anunțat un proiect experimental cu autobuze școlare (despre el, primarul Emil Boc a spus recent că va porni din această toamnă), dar și achiziții de mijloace de transport în comun electrice (11 autobuze urmează să fie livrate luna aceasta portrivit lui Boc, iar alte 30 de autobuze electrice urmează să fie cumpărate din fonduri europene, în acest sens primăria inițiind un proict, încă nedeclarat eligibil sau acceptat).

A pornit și proiectul benzilor dedicate mijloacelor de transport în comun. Și despre arterele cu benzi dedicate, la orele de vârf, studiu UTCN arată de viteza medie de deplasare este undeva la 30 de km/h, chiar de 20 de km/h în centrul orașului.

CTP Cluj-Napoca SA operează la ora actuală pe 47 linii de autobuze, 7 linii de troleibuz, respectiv 4 linii de tramvai. Autobuzele asigură transportul unui procent de 65% din numărul total de călători transportați, troleibuzele asigură transportul unui procent de 23 % din numărul total de călători transportați, iar tramvaiele asigură transportul unui procent de 12 % din numărul total de călători transportați. Datele comunicate de către CTP Cluj-Napoca SA, menționează existența în parcul auto al companiei a unui număr de 236 de autobuze clasice cu motor diesel și normă de poluate cuprinsă între Euro 0 și Euro 6, din care sunt utilizate la vârf într-o zi lucrătoare un număr de 175 de autobuze, respectiv 85 de autobuze într-o zi nelucrătoare, 92 de troleibuze, din care sunt utilizate la vârf într-o zi lucrătoare un număr de 61 de troleibuze, respectiv 32 de troleibuze într-o zi nelucrătoare și un număr de 28 de tramvaie, din care sunt utilizate la vârf într-o zi lucrătoare un număr de 20 de tramvaie, respectiv 9 tramvaie într-o zi nelucrătoare.

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare