Creuzetul artei contemporane a lumii deschide 6 expoziții simultan, din care n-am înțeles nimic
CulturăTop News by Mihai Prodan - mai 10, 2016 0 331
Dacă mutați frecvența radioului între posturi și în loc să auziți zgomot static auziți muzică, sunteți pregătiți de expozițiile de artă contemporană de la Cluj. S-au deschis șase dintr-un foc marți seara în Fabrica de Pensule, locul din care s-au lansat mulți dintre artiștii care acum dictează tonul în arta contemporană a lumii, cu tablouri de milioane de euro ori instalații din care neavizații nu înțeleg o iotă.
Titlul uneia dintre expoziții sintetizează senzația pe care o are un novice așa cum e și autorul acestor rânduri intrând pe ușa vreuneia dintre galeriile găzduite în Fabrica de Pensule: taie cu cuțitul de bucătărie prin viitorul crud al 100 de ani dinainte (‘’Cut with the Kitchen Knife through the Raw Future of 100 Years Before’ – foto). Expoziția din spațiul Intact adună pe pereții săi – și pe un proiector pe perete, plus într-un mic televizor pe podea – lucrări ale artiștilor Guy Ben-Ner, Luchezar Boyadjiev, Paul Buck, Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová, Ivars Gravlejs, Yoshua Okón, Larisa Sanssour, W. Mark Sutherland și Kenneth Tin-Kin Hung. Dacă ați auzit de spiritul dadaism-ului – ei bine, pe acesta vrea această expoziție să-l exprime: un amalgam fără sens aparent, de până și autorii expoziției îi provoacă pe vizitatori să dea ei înșiși o explicație acestui curent, fără prea mare succes însă – după o oră singura definiție din cutie era a reporterului ce scrie aceste rânduri, intrat în jocul artiștilor.
Să mai spunem că, după ruptura dintre artiștii care creează la Fabrica de Pensule, clădirea exprimă foarte bine această falie: are mai multe etaje, dar cele două rânduri de scări nu comunică decât la etajul 1 – în rest, trebuie să urci câte două paliere ca să ajungi la galeria care te interesează, asta dacă nu cumva ai ales scările greșite, caz în care trebuie să te întorci la etajul 1 și să leschimbi.
La alt etaj găsiți pe podea un longboard, pe care e așezată o re-creere a unei jante de mașină, toate lângă suprafețe mari de cearșafuri pătate cu culori, pe care sunt așezate obiecte ceramice diforme. Pentru că din ce-am văzut n-am înțeles nimic, poate organizatorii expoziției vor fi mai clari: „galeria Sabot prezintă a doua expoziție personală a artistului Răzvan Botiș, după „Going Twomblysh, Woolish, Foolish” din 2014. Interesat de experiment și de „rescrierea” limbajului plastic, Răzvan Botiș, unul dintre numele importante ale scenei de artă tânără din România, discută în expoziția „Cashmere thoughts” despre picturalitate, materie și poezie, folosindu-se de un mediu artistic așa-zis minor – ceramica. O incursiune aparent nostalgică într-o lume a obiectelor mici desprinse dintr-o idee mare”.
Pentru noi n-au făcut niciun sens, dar poate vă conving pe dumneavoastră:
Evenimentul face parte din proiectul „Artă vizuală pentru comunitate la Fabrica de Pensule”, derulat de Federația Galeriilor și Artiștilor din Fabrica de Pensule cu sprijinul Primăriei şi Consiliului Local Cluj-Napoca. Proiectul susţine candidatura oraşului Cluj-Napoca la titlul de Capitală Culturală Europeană 2021. Expozițiile pot fi vizitate de azi până în 10 iunie ori, după caz, chiar mai târziu. Cele șase expoziții vor putea fi vizitate de luni până vineri, între orele 16 și 20. Pentru tururi ghidate sau vizite de atelier, clujenii pot suna la numărul de telefon 0721.076.909 cu cel puţin o zi înainte de vizită.
Citește aici toate articolele despre curentul Școlii de la Cluj
Citește și: