Închide

Costurile metrolui din Cluj au fost actualizate cu 35%. Investiția crește la 2,4 milarde de euro, fără TVA, dar rămâne rentabilă, arată șeful de proiect

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - sept. 12, 2022 0 209

Consilierii locali au aprobat, cu 19 voturi pentru și 4 abțineri, actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru realizarea metroului în Cluj. Primarul Emil Boc a arătat că actualizarea este de 35%m că Ministerul Transporturilor a agreat atât metodologia folosită cât și actualizare în sine dar și că proiectul rămâne în grafic în privind finanțării din PNRR, însă a subliniat că există și o finanțare asumată de la  bugetul de stat, plus alte surse constituite pentru programele de investiții. După ce și comuna Florești, parteneră în proiect, își va asuma actualizarea, urmează și Guvernul să voteze creșterea costurilor, după care Primăria va realua licitația de proiectare și execuție, în prezent suspendată. Grupul de consilieri locali USR, prezenți la ședință, anunțaseră deja printr-un comunicat de presă că se vor abține de la vot, deși susțin proiectele mari de infrastructură ale Clujului, motivând că „viitorul clujenilor și banii tuturor românilor trebuie tratați cu seriozitate și responsabilitate”. Cei de la USR au arătat în cadrul ședinței că nu au încredere în capacitatea Primăriei de a gestiona un proiect de avengură cum este acesta. Ionel Oprea, șeful de proiect, a oferit asigurări că metroul din Cluj rămâne rentabil, odată cum actualizarea, precizând că actualizarea nu a putut fi făcută mai repede întrucât la nivel național nu a fost stabilită o metodologie care vizează proiectele de cale ferată și metrou, proiectații, cu ajutorul consultanților de la Jaspers, fiind cei care au pus-o la punct, cu acceptul Ministerului Transporturilor.

În cadrul ședinței de îndată a Consiliului Local din 12 septembrie, primarul Emil Boc a spus că actualizarea indicatorilor tehnico-economici generată de creșterea tuturor costurilor de pe piața reală sa făcut  într-un termen rezonabil dar și că aceasta este de 35%. Boc a mai spus că Ministerul Transporturilor a confirmat că există acordul pentru actualizare și metodologia folosită iar tot procesul s-a făcut prin efortul proictanților, colegilor din Primăriei, în concordanță cu preverile legale.

Primarul a reiterat că peste tot în Europa există asfel de probleme care își măresc valoare ca urmare a creșterii costurilor, dar și că în cazul metroului din Cluj demersurile de actualizare s-au făcut rapid ceea ce menține proiectul în graficul de finanțare – din fonduri PNRR, dar și de la bugetul de stat plus alte surse constituite pentru programele de investiții, în regim multianual. ”Vorbim de proiecte cu orizont de timp 2030-2050 pe care le pregătim împreună cu Guvernul”, a mai arătat Boc.

În cadrul ședinței a intervenit și șeful de proiect Ionel Oprea care a explicat că, împreună cu Jaspers, cu acordul Ministerului Transporturilor s-a reușit actualizarea în condițiile în care la nivel național nu a existat o metodologie de actualizare pentru astfel de proiecte ci doar pentru cele de drumuri. Metodologia stabilită de proiectanți, cu peste 20 de categorii de actualizare de costuri, a implicat o muncă laborioasă și a fost validată de Minister. Creșterea investiției de la 1,8 miliarde de euro fără TVA la peste 2,4 miliarde de euro, fără TVA menține proiect ca rentabil din perspectiva raportului cost-beneficiu, acesta încadrându-se, după cum a afirmat Oprea, în marjele de rentabilitate stabilite de Comisia Europeană pentru acordarea finanțărilor nerambursabile.

Grupul USR a arătat că proiectul are întârzieri considerabile dar și că este sceptic cu privire la capacitatea Primăriei de a implementa un astfel de proiect de anvergură, arătând că actualizarea trebuia făcută mult mai repede pentru ca proiectul să nu iasă din graficul de finanțare din PNRR, prin care până în decembrie 2022 există obligativitatea contractării a 70% din lucrările pentru proiect.

În schimb, primarul Emil Boc a menționat că Primăria a sperat că la licitația pentru metrou (amânată deja de trei ori ca dată pentru depunerea ofertelor) vor fi ofertanți în indicatorii vechi ai proiectului. Având în vedere că s-a confirmat că nu va participa nicio companie, s-a putut opera suspendarea licitației și actulizarea costurilor.

Mai mult, Ionel Oprea, a arătat că discuțiile pentru actualizare s-au pornit în urmă cu trei luni cu Ministerul Transporturilor și Primăria, însă nu au putut avansa mai reprede având în vedere că nu avista metodologia de actualizare pentru proiectele de cale ferată și metrou stabilită la nivel național.

După ce consilieri din grupul USR au arătat că în acest moment există riscuri clare ca proiectul să piardă finanțare prin PNRR, Boc a ținut să spună că „riscurile sunt în capul dumneavoastră”. Mai mult, după ce consilierul local Alexandra Oană a anunțat că grupul USR se va abține de la vot, a fost ironic și și-a cerut scuze că Primăria nu a anticipat răzbiul și creșterea prețurilor încă din 2021 când s-au aprobat indicatorii tehnico economici ai proiectului.

Actualizarea costurilor metroului a fost în final votată de consilierii locali cu 19 voturi pentru și 4 abțineri. Consilierul local USR Adriana Cristian, înscrisă la ședința de îndată online, nu a mai votat, având o urgență, după cum au expicat colegii acesteia.

În finalul ședinței, viceprimarul Dan Tarcea a arătat că istoria va confirma eforturilor colegilor din Primăriei și Ministerului Transporturilor pentru acest proeict important al Clujului.

Vezi și: Metroul Clujului sare la peste 2,7 miliarde de euro, cu TVA inclus, după actualizarea costurilor anunțată de primarul Emil Boc

În ziua ședinței, USR a remis un comunicat de presă prin care arată că susține proiectele de infrastructură ale Clujului, însă se va ambține de la votarea actualizării indicatorilor economici, fiind sceptici că Primăria poate gestiona un astfel de proiect cu mențiunea că procedează de această manieră deoarece „viitorul clujenilor și banii tuturor românilor trebuie tratați cu seriozitate și responsabilitate”.

„Cu aproximativ un an în urmă USR PLUS a votat proiectul metroului, deoarece nu ne opunem proiectelor mari de infrastructură și am precizat că vom susține
proiectul atâta timp cât va fi tratat cu responsabilitate și doar dacă va fi completat de implementarea celorlalte soluții privind infrastructura de transport.
În două luni se va împlini un an de la semnarea PNRR. Au rămas mai puțin de 4 ani si 3 luni până la data în care se va încheia acest exercițiu ce ar putea fi baza
reformelor reale în România dacă s-ar implementa profesionist. În luna noiembrie a anului trecut am cerut transparență, asumare și gestionare profesionistă, însă
până în acest moment nici unul din aceste deziderate nu a fost luat în serios de administrație. Din păcate până la momentul de față metroul din Cluj-Napoca a bifat 4 amânări ale licitațiilor, se află într-un blocaj legislativ, iar primul jalon al proiectului, semnarea până la sfârșitul anului a contractului de lucrări, este aproape imposibil de livrat. De ce a trecut un termen așa de mare, de 9 luni, de la aprobarea indicatorilor inițiali în Consiliu Local și Guvern până la actualizare, având în vedere și că OUG 64, apărut în mai, ar fi permis indexarea la toate lucrările de investiții din țară? Acum un an Cătălin Drulă a făcut primul pas concret prin asigurarea unei componente importante de finanțare prin PNRR, dar de atunci nu s-a mai progresat deloc pe subiectul finanțării, ba dimpotrivă, s-a regresat. Nu avem detalii legate de cost, din PNRR se va acoperi în jur de 10 % din costul total al proiectului. Au fost identificate sursele de finanțare? Cum va fi gestionată diferența de cost? Se poate gestiona o posibilă pierdere a finanțării din PNRR? Blocarea finanțării în 2024, când trebuie finalizate 50% din lucrări pare tot mai probabilă. Pe lângă asta, blocajul legislativ cu exproprierile persistă. În iunie tot Cătălin Drulă a rezolvat situația printr-un amendament la legea exproprierilor în Parlament care să permită municipalității să facă exproprierile pentru metrou, însă, deși Parlamentul a votat acest amendament, coaliția incompetenței nu a trimis legea la promulgare la președinte, ci a întors-o în procedura parlamentară, amânând odată în plus tranșarea problemei. Și cu votul de astăzi problemele licitației nu sunt nici pe departe rezolvate, deoarece mai trebuie parcurși alți pași administrativi cum ar fi actualizarea indicatorilor de preț ai proiectului în Guvern prin Hotărâre de Guvern, deci blocajul mai continuă iar țintele de implementare par din ce în ce mai departe. Avem în spate un aproape an de bătut pasul pe loc în acest proiect, lucrurile nu par a da semne că se îmbunătățesc și la aproape un an de la semnare metroul clujean, precum și PNRR-ul României în general sunt în real pericol. Apelăm la realismul și simțul de răspundere al decidenților și cerem profesionalizarea și depolitizarea aparatelor care livrează aceste proiecte. Managementul politic este pe cale să eșueze și singura șansă de a înlocui promisiuni electorale cu proiecte reale este ca PNRR să fie gestionat de profesioniști. Susținem proiectele mari de infrastructură pentru Cluj monitorizăm PNRR (https://monitorpnrr.eu) și suntem aici să ajutăm administrația pentru binele clujenilor, dar în acest moment ea și coaliția de guvernare nu par capabile să înceapă, gestioneze și livreze metroul pentru cetățeni. USR PLUS atenționează printr-o abținere primăriile Cluj-Napoca și Florești, precum și coaliția PNL-PSD, că viitorul clujenilor și banii tuturor românilor trebuie tratați cu seriozitate și responsabilitate.”, se arată în comunicatul USR Cluj.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare