Chioșcul de 9,45 metri pătrați cumpărat de Primăria Cluj cu peste 55.000 de euro pentru a dota o nouă zonă pietonală din oraș este gol de un an și jumătate.
PSD Cluj a semnalat public că este o bătaie de joc a administrației Boc și o carte de vizită corectă pentru lipsa sa de profesionalism. Recent, Primăria a schimbat condițiile de licitație și a lansat o nouă procedură pentru găsirea unui chiriaș al chioșcului de lux.
Primăria Cluj a dat în folosință în 2017 o nouă zonă pietonală în centrul orașului – latura de vest a Pieței Unirii – la pachet cu mobilier urban nou, copăcei, dar și două chioșcuri pentru care consilierii PSD au atras atenția încă de atunci că s-au plătit bani nejustificat. Adică 55.000 de euro, un preț de garsonieră, pentru un chioșc de 9,45 mp.
De un an jumătate, unul dintre chioșcuri stă neocupat. “Cele două chioşcuri de lux, în valoare de 55.000 de euro, pentru 9,45 mp, cele mai scumpe din Europa, sunt o carte de vizită corectă pentru lipsa de profesionalism a administraţiei Boc”, a semnalat săptămâna acesta deputatul Horia Nasra. Acesta a mai adăugat că din banii aruncați pe respectivele chioșcuri care n-au de fapt nicio utilitate se puteau face alte proiecte pentru comunitate.
Primăria a organizat 7 proceduri de licitație pentru ocuparea chioșcului ”de lux” din Piața Unirii dintre care 5 au fost anulate deoarece nu s-a prezentat niciun ofertant. Potrivit proiectului (propunerii proiectanților de la Planwerk), chioșcul avea ca funcțiune vânzarea de flori, reviste, ziare sau suveniruri.
Având în vedere situația, cei de la Direcția de Patrimoniu au cerut Direcției de Urbanism o soluție. Direcția de Urbanism a dezbătut cazul într-o ședință a Comisiei Tehnice de Urbanism din luna august 2018 unde s-a decis schimbarea funcțiunii. Așa s-a decis că respectivul chioșc din Piața Unirii poate fi închiria și pentru activități de comerț și de alimentație publică, cu condiția ca acestea să fie de tipul shop&go pentru a nu deranja clienții teraselor din zonă.
Consilierii locali au fost de acord cu propunerea. Potrivit Primăriei, s-a lansat o nouă procedură de licitație pentru închirierea chioșcului care are ca termen limită pentru depunerea ofertelor data de 6 noiembrie. În urma acesteia, Primăria speră că respectivul chioșc își va găsi un chiriaș.
Oficialii Primăriei au recunoscut anul trecut că prețurile celor două chioșcuri de pe Bulevardul Eroilor sunt cu mult mai mari față de estimările inițiale, înainte de licitație, însă au precizat că ele sunt explicabile prin faptul că au fost achiziționate la pachet cu alte lucrări din Piața Unirii, pe criteriul prețului cel mai scăzut. Așa primăria n-a pierdut niciun leu, adăugau aceștia. În plus, oficialii au spus că o licitație pe bucăți ar fi putut genera poate chioșcuri mai ieftine, însă, per total, Primăria ar fi fost în pericol să plătească și mai mult pentru modernizarea pieței Unirii, iar achizițiile ar fi durat și mai mult.
Inițial, după izbucnirea scandalului din Consiliul Local la ședința din 28 februarie 2017, când un consilier PSD a cerut explicații cu privire la cheltuierea banului public pe două chioșcuri multifuncționale, fiecare de câte 9 mp și de 55.000 de euro cu TVA, care urmează să se pună în Piața Unirii, oficialii primăriei au spus că estimările sunt făcute de proiectanți. Viceprimarul Dan Tarcea a indicat chiar că proiectanții de la Planwerk, cei care s-au ocupat de proiectul de reamenajare a pieței centrale, ar fi indicați să dea explicații. Primarul Boc a vorbit atunci de standade de calitate, de prețul pentru centrul Clujului care merită ceea ce este mai bun.
Arhitectul Eugen Pănescu de la Planwerk a declarat pentru Actualdecluj.ro că ei nu au sugerat niciun fel de preț pentru respectivele chioșcuri. ”Chioșcurile sunt sugerate de noi ca poziție, profilul funcțional și specificațiile tehnice folosite sunt aceleași ca pe Bulevardul Eroilor (parametri, dimensiuni, dotări etc) pentru a rămâne un proiect unitar. Acestea sunt explicațiile noastre ca proiectant. Oferta generală a fost aleasă de primărie pentru că era cea mai mică dintre cele eligibile, dar astea sunt explicatii pe care trebuie sa le dea ei. Însă prețul nu e sugerat de noi, asta e clar. Apoi, prețul se recuperează din chirii. Depinde cum se stabilesc condițiile – să fie și atractiv și să se și recupereze într-o perioada aflata în relație cu durata obiectului. Iarăși nu e tema noastră. Detalierea prețului și justificarea lui nu poate veni de la noi pentru că nu noi am stabilit asta. Costul e alcătuit din mai multe poziții nu numai costul propriu-zis al obiectului. De exemplu TVA. Încă o dată. Chestiunile legate de prețul ofertat și acceptat trebuie clarificate de primărie și antreprenor”, declara arhitectul Eugen Pănescu de la Planwerk.
Ulterior, oficialii Primăriei au invocat organizarea licitația la pachet pentru lucrărilor din Piața Unirii și atribuirea acesteia pe criteriul prețului cel mai scăzut. Oferta celor de la ARL-Strabag în care erau incluse și chioșcurile a fost selectată ținând cont de acest criteriu, per total, pentru toate lucrările scoase la licitație. Potrivit viceprimarului Dan Tarcea, primăria nu a ieșit în pierdere și nici nu a cheltuit nejustificat bani publici iar valoarea chioșcurilor a fost extrasă din această ofertă câștigătoare și raportat la aceasta s-a calculat garanția care se va percepe la licitația pe care pentru închirierea chioșcurilor.
Atât prețul de pornire a licitației cât și cel pentru garanție sunt raportate la o sumă nereală, 55.000 de euro, la cât a ajuns Primăria, de fapt, să plătească respectivul chioșc. Pentru un chioș similar cumpărat pentru dotarea B-dului Eroilor în 2009, primăria a plătit doar 15.000 de euro.
Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014.
A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.