Închide

Ce s-a ales de dorința Primăriei de a repeta proiectul de lărgire a străzii Bună Ziua pe artera Brâncuși

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - mart. 30, 2021 1 1768

Din prioritate, lărgirea străzii Brâncuși din cartierul Gheorgheni, cea care leagă noile dezvoltări imobiliare din Borhanci și Romul Ladea de oraș, a trecut în scenariul „next time”, nefiind prinsă pe lista de investiții de anul acesta de către Primărie, după cum a anunțat primarul Emil Boc. Acesta a cerut expres Direcției de Urbanism și arhitectului șef să pună investitorii să contribuie la viitoarea lărgire a arterei Brâncuși, mai ales că pe această arteră curg proiectele de locuințe colective la ședințele de urbanism. A avansat public un profil de 18 metri pentru strada Brâncuși. Numai că în PUG, profilul propus este de 25 de metri. În plus, Boc a anunțat că municipalitatea nu vrea să ajungă în situația de pe Bună Ziua unde a fost nevoie de stoparea dezvoltărilor mari având în vedere că s-a depășit capacitatea de trafic a arterei, până la când s-a lărgit respectiva stradă.

Când înlocuiești casele cu blocuri pe artere importante din oraș și crești excesiv densitatea populației compromiți imaginea urbană pe respectiva arteră iar oamenii se plâng de blocurile între case, dar și generezi trafic suplimentar în oraș. Aceasta a fost una dintre criticile pe care le-a primit Primăria la dezbaterile publice online organizate în cadrul eleborării Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană 2021-2030. Mihai Varga, designer, a arătat că politica din PUG-ul actual care a încurajat creșterea densității pe artere mari din oraș, unde s-au edificat clădiri înalte pe parcele cu case, nu mai e susținută în afară și, în plus, aduce exemple criticate de comunitate, cu blocuri între case. „Mai mult, studiile recente de urbanism contemporan sugerează că aceste restructurări trebuie să nu crească excesiv densitatea populației pe aceeași suprafață, on site și să afecteze comunitățile. Vedem că nici infrastructura nu este pregătită pentru astfel de restructurări agresive. Specific pe Calea Mănăștur și în vecinătate, de la regim de P+M, de la case, s-a trecut la un regim de P+6, deci foarte agresiv și apoi ne mirăm că nu mai încăpem pe artera principală a orașului și că strada arată cum arată, tot un bloc și o casă”, arătat Varga.

Boc replica atunci că la noul PUG trebuie găsită o soluție în acest caz, spunând că și strada Brâncuși se înscrie foate bine în acest model arătând că se uită cu înfrigurare la această arteră pe care investitorii vor continua să vină la Primărie să ceară să facă blocuri parter plus șase etaje, așa cum s-a început în prezent. Atunci, Boc mai susținea că restructurarea de pe stradă ar putea lua 50 de ani și doar la final strada Brâncuși să ajungă la 18 metri cum este în PUG. Numai că artera „Constantin Brâncuși are un profil tip II.G -25 m -conform Plan Reglementări aferent PUG 2014″, după cum arată Primăria în certificatele de urbanism eliberate investitorilor.

Recent, oficiali din USR PLUS Cluj au criticat Primăria pentru felul în care face urbanism în oraș deoarece a autorizat un bloc fără restrângeri pe o altă stardă din oraș, Teodor Mihali, construcție care blochează orice plan de a transforma artera într-un bulevard cu piste de biciclete la un profil mai mare de 18 metri. Detalii: Primăria a fost criticată pentru felul în care a autorizat construcțiile pe Teodor Mihali. Din pricina unui singur bloc nu se poate face un adevărat bulevard cu piste de biciclete și copăcei. Boc spune că orașul nu își dorește un bulevard mai larg deoarece asta a fost viziunea PUG-ului

„ Eu din poziția de conducător al Comisiei de Urbanism, unde ascult pe de-o parte vocea arhitecților, pe de altă parte vocea cetățenilor, în dezbateri publice sunt la mijloc. Trebuie să respect o Constituție a orașului bună în foarte multe aspecte, dar trebuie să constat nemulțumirea cetățenilor. Zonele acestea fie de restructurare, fie închegate unde apare celebra formulă – înălțimea la cornișă. Dacă facem pe Moților, Calea Mănăștur, Avram Iancu, acum pe Brâncuși. Eu zic că nu mai putem, trebuie respectată înălțimea la cornișă și artera nu face față, dar ei zic că «nu, așa arată din punct de vedere urban bine și așa trebuie să fie închegat». Mă uit cu un ochi, ce să le dau dreptate? Da, într-adevăr la ochi totul pare să fie în regulă, apropo de hotelul de pe Avram Iancu, înălțimea la cornișă e ca să respecte cea de acolo. Trebuie să ne gândim acum când actualizăm PUG-ul cum putem evita adâncirea acestor lucruri sesizate pe bună dreptate de către oameni și cu sprijinul cetățenilor să vedem ce facem. Eu sunt de acord cu ce spune domnul Varga că această tendință, lăsată la liber, poate să ne ducă la sufocare la un moment dat. E ca în vorba aceea, operația a reușit, pacientul a murit. Eu mă uit cu înfrigurare la strada Brâncuși. Păi dacă toți vor veni să îmi ceară P+6 așa cum s-a început. Fratele meu, degeaba mă străduiesc să fac centură. Am oprit construcția din Borhanci până se termină centura ocolitoare, dar totul va fi înghesuit aici, nu vom mai putea respira. Ce vom face? Când va putea ajunge la 18 m Brâncușiul cum e în PUG? Când vom demola jumate din stradă, peste 50 de ani? Aici cred eu că trebuie într-adevăr analizat și gândit astfel încât să nu scăpăm de sub control orașul și calitatea vieții”, a arătat primarul Emil Boc anul acesta, în luna martie.

Detalii: Ce-și asumă primarul Emil Boc în prima strategie de locuire din România pregătită la Cluj pentru 2021-2030

În cadrul unei conferințe de presă tot din luna martie că în cazul străzii Brâncuși s-a reușit includerea tronsonului dintre Borhanci și strada Lăcrămioarelor în proiectul Centurii Metropolitane, urmând ca acesta să fie lărgit (fără să spună exact ce înseamnă acest lucru). În ceea ce privește cealaltă parte a arterei, Boc a spus că investiția nu e bugetată anul acesta și că rândul ei e „next time”.

În iunie 2020, proiectul unui imobil mixt cu 6 etaje de pe strada Brâncuși nr. 123-125, derulat de Digger Contractors, firmă legată de numele fostului cameraman al primarul Boc din perioada când era premier, Ovidiu Moldovan (Didu), a fost prilej pentru primar să ceară  Direcției de Urbanism și arhitectului șef  să pună investitorii să contribuie la viitoarea lărgire a arterei Brâncuși, mai ales că pe această arteră curg proiectele la ședințele Comisie Tehnice de Amenajarea Teritoriului și de Urbanism. Boc a avertizat atunci că, dacă nu va începe lărgirea străzii Brâncuși și specialiștii instituției nu vor pune investitorii care fac proiecte pe această arteră să contribuie, mai ales că aduc mult trafic în zonă, atunci orașul o aibă probleme și mai mari în curând.

Arhitectul Daniel Pop i-a arătat primarului că peste 15 ani se va vedea restructurarea de pe artera Brâncuși. În schimb Boc a ținut să ofere pilda cu operația care a reușit, dar pacientul a murit, spunând că, degeaba va arăta bine această arteră, dacă în paralel „nu veniți cu pregătirea exproprierilor și să îi puneți și pe domnii investitori să mai contribuie la proiect”.

Șefa de la urbanism, Corina Ciuban, i-a arătat primarului că în cazul proiectului Digger o suprafață de teren a fost dezmembrată pentru lărgirea arterei și investitorul probabil dorește să o doneze orașului.

Primarul Boc a remarcat că există deja cadru, s-au făcut mai multe donații și se poate da drumul la proiectul de lărgire a arterei Brâncuși. „Dacă facem un studiu sunt cu siguranță la 99% capacitate de trafic. Trebuie să facem din timp acest proiect, să dăm drumul la proiectare, iar când se fac toate proiectele, să avem și drumul lărgit iar până atunci să facem un parteneriat cu investitorii să vedem cu ce constribuie și ei. Domnule viceprimar Tarcea, vă rog să luați experiența de la Bună Ziua și să vă ocupați și de acest proiect. Văd potențial de risc pe termen mediu pentru trafic pe această stradă. Pe toamnă să putem să demarăm procedurile de proiecte”, susținea atunci primarul.

Fosta arhitectă șefă a orașului, Ligia Subțirică, arăta că restructurarea de pe Brâncuși este grăbită și că toate clădirile cu parter comercial aduc deja consumatori cu mașina care opresc să își facă cumpărăturile, motiv pentru care este nevoie de asigurarea unor parcări pentru aceste spații cu altă destinație.

Primarul Boc a intervenit din nou și a spus că a fost nevoit să tragă acest semnal de alarmă având în vedere că la fiecare ordine de zi de la urbanism vede proiecte mari propuse pe Brâncuși.

Din ce în ce mai mulți cetățeni reclamă situația de pe arterele supuse restructurării pe care se permit edificarea de construcții cu până la 6 etaje în locul caselor existente (Parcelar riveran principalelor artere de trafic, destinat restructurării) situație în care este și strada Brâncuși. Oamenii arată cu foto pe grupurile civice de pe Facebook situația de pe teren și au spus că Primăria permite edificarea de blocuri odioase între case.

Riveranii de la case au pornit și procese împotriva Primăriei pentru că a autorizat blocuri de 6 etaje pe aceste artere. Un astfel de caz se întâlnește și pe strada Brâncuși.

Detalii:

Instanța a penalizat felul în care Primăria a aprobat restructurarea unei parcele de pe strada Brâncuși cu un bloc de 6 niveluri. Proiectul imobiliar e al fiilor fostului rector al Universităţii de Ştiinţe Agricole, Liviu Alexandru Mărghitaş. Printre vecinii care au primit câștig de cauză este reprezentantul Fortech, Călin Văduva

Reclamații sunt formulate și privind traficul infernal de pe Brâncuși, arteră care leagă noile dezvoltări imobiliare din Borhanci sau Romul Ladea de oraș.

Vezi și: Primarul cere un proiect similar cu cel din Bună Ziua și pe Brâncuși

Încă un proiect al fostului cameraman al primarului Boc. Arhitecții au făcut mișto și au criticat pentru prima dată public felul în care proiectează firma Arhimar pe aceeași stradă

sursa foto: olx.ro

 

(CU Brâncuși nr.121 cu servitute de utilitate publică de 25 metri pe Brâncuși, emis de Primărie)

(CU emis pe Brâncuși nr. 101-103 fără servitute de utilitate publică)

(proiect Arhimar, imobil Digger Contractors pe Brâncuși nr.123-125)

Un comentariu

  1. De cand a anulat instanta servitutile de utilitate publica din PUG, nu se mai trec in certificatele de urbanism, insa cladirile tot retrase se amplaseaza, astfel pe viitor se va putea dezvolta bulevardul la 25m.

Scrie un comentariu

  • Articole similare