Închide

Boc răspunde criticilor specialiștilor privind studiile de trafic și blocarea dezvoltării imobiliare în Cluj-Napoca

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - ian. 27, 2022 1 2246

Primarul Emil Boc a ținut să spună public că nu este de acord cu experții din oraș, arhitecții Șerban Țigănaș sau Vlad Negru, pe care îi respecta, dar cu ale căror păreri privind studiile de trafic sau condiționarea construirii de acestea, nu rezonează. „Dacă nu mai avem niciun fel de reguli, studiu de circulație, construiți unde doriți și cât vreți iar după aceea vom vedea. Nu. Nu cred.”, a atras atenția Boc. Primarul a reiterat că în continuare municipalitatea nu va opri dezvoltarea urbană dar că o va tempera, uzând în continuare de studiile de trafic. Cu toate acestea, Boc a precizat că în bugetul pe 2022 există fonduri prinse pentru realizarea unui studiu de trafic care să pună accent mai ales pe transportul public și pe infrastructura pentru biciclete, tocmai pentru a genera îmbunătățiri sau extinderi ale acestora.

 

„Am văzut zile trecute păreri exprimate în public ale unor experți pe care îi respect, dar cu care nu pot fi de acord. Domnul președinte Țigănaș și alții care spuneau că ce rost mai au studiile de trafic în Cluj că lumea o să meargă cu bicicleta în viitor și să lăsăm studiile de trafic și să nu mai facem. Să construim că apoi vom vedea ce va fi. Parafrazez. A mai fost și un coleg din comisia de urbanism care a exprimat o asemnea poziție publică. Îl respect, dar nu pot fi de acord personal cu el pentru că nu putem scăpa de sub control orașul. Dacă nu mai avem niciun fel de reguli, studiu de circulație, construiți unde doriți și cât vreți iar după aceea vom vedea. Nu. Nu cred. Cred că echilibrat, cum am făcut până acum, fără a opri dezvoltarea urbană, dar temperând-o, în condiții egale și previzibile pentru toată lumea și prin asta spun că deciziile de a face o casă sau un bloc sau de a te muta la Cluj sunt decizii ușor de luat uneori în timp ce realizarea unei centruri metropolitane, a unui tren metropolitan, a unui metrou, a unui pasaj peste Tăietura Turcului sau a legării Clujului de autostradă sunt proiecte care nu se pot realiza instant. Și atunci avem nevoie ca această presiune să fie temperată și să înțeleagă toată lumea că are uși deschise în condiții de egalitate de tratament, dar cu ponderarea și cu respectarea acestor lucruri care țin de infrastructură, ca să poată avea același ritm de dezvoltare cu orașul și cu necesitățile pe care le are. Deci nu vom abdica, oricât de multe presiuni au fost și vor fi, de la menținerea unui control riguros asupra dezvoltării calității vieții la Cluj pentru că a lăsa și a nu ne păsa nouă din administrație pentru că unii sau alții au interese de o natura sau alta, pe care le respect deoarece sunt firești într-o societate democratică, dar trebuie să punem interesul public deasupra tuturor intereselor pentru că îi reprezentăm toți clujenii. Spun asta pentru că un buget al Clujului de 400 de milioane de euro are în derulare sau pregătire proiecte de câteva miliarde de euro”, a spus primarul Emil Boc în 27 ianurie, în cadrul dezbaterii pe tema bugetului pe 2022. El a adăugat că Primăria face în prezent eforturi pentru a asigura orașului viitor și păstrarea calității vieții dar și că în bugetul pe 2022 Primăria are bani prinși pentru realizarea unui studiu de trafic la nivelul municipiului.

De fapt, specialiștii au criticat Primăria deoarece, sub pretextul studiilor de trafic făcute de privați care oferă date sumare pentru traficul dintr-un oraș, avizează discreționar proiectele și, în loc să uzeze de forța investițiilor private, frânează, de fapt dezvoltarea, cu consecințe iremediabile pe piața prețurilor de vanzare sau de închiriere din Cluj-Napoca.

La urbanism s-au impus chiar reguli (traduse în avizele arhitectului șef) ca în anumite zone și cartiere ale Clujului să se elibereze autorizațiile pentru locuințe doar după 2026 (termenul prevăzut în Planul Național de Redresare și Reziliență pentru finalizarea proiectelor finanțate în cadrul acestuia din bani europeni). Spre exemplu în zona Borhanci.

Din cauza acestor practici discreționare de avizare a proiectelor, aplicate de Boc la Primăria Cluj, dezvoltarea imobiliară din oraș este frânată în anumite zone sau încurajată în altele, iar alți specialiștii spun că acest lucru explică și faptul că prețurile de vânzare a locuințelor sunt cele mai mari din țară, cresc continuu sau că Primăria lasă imobiliarele să fie noul CARITAS al Clujului.

Aceiași specialiști urbaniști au mai arătat că Primăria ar trebuie să aibă un studiu de trafic la baza Planului Urbanistic Zonal care să genereze dezvoltare în oraș/corecții ale infrastcturii/oprimizarea arterelor din cartiere și nu să solicite studii realizate și plătite de privați, individual pe arterele pe care se doresc proiectele imobiliare. „Mașinile noi de care se face vorbire într-o anumită zonă la urbanism sunt o utopie. Se cer studii de trafic punctual, rupte de context pe care Primăria le folosește cum vrea, discreționar. Ar fi necesară o abordare integrată, cu fonduri mobilizate care să aducă dezvoltare în oraș, nu să o frâneze”, spun specialiștii urbaniști.

La fel, arhitectul Șerban Țigănaș (în prezent decan al Facultății de Arhitectură și Urbanism) a fost primul specialist din Cluj care a  criticat public modul în care Boc avizează proiectele de urbanism din oraș, condiționându-le de termene de realizare a infrastructurii mari neasumate de autorități sau de studii de trafic făcute de privați la comanda beneficiarilor de proiecte, contra-cost.

Mai mult, Țigănaș a arătat că această atitudine consființită de Boc la Primărie, cea a „dictaturii studiilor de trafic”, potrivit căreia proiectele se avizează după criterii discreționare, fără o strategie de dezvoltare armonioasă a cartierelor și fără a utiliza forța investițională a dezvoltatorilor privați, duce la un dezechilibru în oraș: cresc continuu prețurile la chirii și la locuințe.

Detalii: Boc îi obligă pe dezvoltatori să vină cu studii de trafic pentru proiectele lor. Șerban Țigănaș, primul specialist care critică public aceată practică de avizare a proiectelor urbanistice: “Produce un dezechilibru între cerere și ofertă. Consecința? Cresc prețurile și chiriile la locuințe”

De asemenea, arhitectul Vald Negru a luat poziție față de practica Primăriei de a frâna dezvoltarea orașului sub pretextul traficului.

Detalii: Arhitect din comisia de urbanism a Primăriei:  „Studiile de trafic, așa cum sunt ele făcute astăzi, au o problemă”

„Noi luăm cu pipeta o picătură din ocean și încercăm să înțelegem oceanul prin prisma a ceea ce am luat în pipetă. Prin prisma unor măsurători de trafic pe care le-am făcut pe un anumit tronson. Lucrul acesta ne dă o imagine restrânsă și nu ne dă un răspuns la matricile de origine-destinație – unde merg oamenii la ora respectivă, de unde vin și de ce. Avem nevoie de niște matrici foarte bune la nivel de zonă metropolitană, nici măcar de municipiu, care să ne spună care sunt fluxurile majore și cum le putem influența. Aici există o soluție și cred că autoritatea publică ar trebui să se îndrepte spre a avea un studiu de trafic care să se actualizeze singur și având la bază altceva decât studii de trafic și recensăminte în care să întrebi oamenii din mașini de unde vin și încotro se duc. Respectiv big data. Mă refer la informații digitale de nivel superior, informații pe care operatorii de sisteme de operare, Google, Apple și operatorii de date de telecom, le dețin. Datele acestea trebuie puse într-o matrice, în care să avem imagini în timp real cu ceea ce se întâmplă și să putem să facem pe baza lor niște simulări matematice mari. Astfel, putem vedea ce se întâmplă dacă amplasăm o clădire undeva, cum afectează ea traficul”, a atras atenția Negru la Napoca fm, citat de media9.ro.

Un comentariu

  1. Nimeni nu a spus de lipsa regulilor, dar acum se construiește doar unde „trebuie”… Uitati-va pe Câmpului, Borhanci, deasupra Auchan Iris, etc -ciupercării – toate orientările, toate culorile, toate înălțimile – cum a fost „norocul”… Instituiți reguli drastice zone de case, zone de blocuri DOAR x etaje, zone servicii sau industriale, dar permiteți extinderea in toate zonele și dezvoltați infrastructura echilibrat. Acum se forțează prin puz-uri pug-ul care aduna praf și e total depășit. Dezvoltarea este blocată (ascultați specialistii) , se construiește doar unde trebuie de cine trebuie. Calitatea vieții a devenit doar o vorbă în vânt mai nou chiar supărătoare.

Scrie un comentariu