Închide

Arhitect din comisia de urbanism a Primăriei:  „Studiile de trafic, așa cum sunt ele făcute astăzi, au o problemă”

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - ian. 25, 2022 2 516

Tot mai mulți specialiști au început să critice modul în care Primăria condiționează dezvoltarea urbanistică a orașului. Arhitectul Șerban Țigănaș (în prezent decan al Facultății de Arhitectură și Urbanism) a fost primul specialist din Cluj care a criticat public modul în care Boc avizează proiectele de urbanism din oraș, condiționându-le de termene de realizare a infrastructurii mari neasumate de autorități sau de studii de trafic făcute de privați la comanda beneficiarilor de proiecte, contra-cost.

Un alt arhitect, membru în comisia de urbanism a Primăriei, Vlad Negru spune că practica studiilor de trafic impusă de Primăriei oferă o imagine restrânsă asupra traficului real din oraș și nu oferă datelele cu adevărat relevante, unde merg oamenii la ora respectivă, de unde vin și de ce.

„Avem nevoie de niște matrici foarte bune la nivel de zonă metropolitană, nici măcar de municipiu, care să ne spună care sunt fluxurile majore și cum le putem influența. Aici există o soluție și cred că autoritatea publică ar trebui să se îndrepte spre a avea un studiu de trafic care să se actualizeze singur și având la bază altceva decât studii de trafic și recensăminte în care să întrebi oamenii din mașini de unde vin și încotro se duc”, a atras atenția Negru la Napoca FM, citat de media9.

De câțiva ani încoace, Primăria din Cluj-Napoca cere studii de trafic pentru proiectele de urbanism din centrul Clujului dar și din zonele noi de urbanizare. Primarul Emil Boc folosește ca pretext studiile de trafic în decizia sa de a aviza sau nu proiecte imobiliare propuse în Cluj-Napoca.

La urbanism s-au impus chiar reguli (traduse în avizele arhitectului șef) ca în anumite zone și cartiere ale Clujului să se elibereze autorizațiile pentru locuințe doar după 2026 (termenul prevăzut în Planul Național de Redresare și Reziliență pentru finalizarea proiectelor finanțate în cadrul acestuia din bani europeni). Spre exemplu în zona Borhanci.

Din cauza acestor practici discreționare de avizare a proiectelor, aplicate de Boc la Primăria Cluj, dezvoltarea imobiliară din oraș este frânată în anumite zone sau încurajată în altele, iar specialiștii spun că acest lucru explică și faptul că prețurile de vânzare a locuințelor sunt cele mai mari din țară, cresc continuu sau că Primăria lasă imobiliarele să fie noul CARITAS al Clujului.

Aceiași specialiști urbaniști au mai arătat că Primăria ar trebuie să aibă un studiu de trafic la baza Planului Urbanistic Zonal care să genereze dezvoltare în oraș/corecții ale infrastcturii/oprimizarea arterelor din cartiere și nu să solicite studii realizate și plătite de privați, individual pe arterele pe care se doresc proiectele imobiliare. „Mașinile noi de care se face vorbire într-o anumită zonă la urbanism sunt o utopie. Se cer studii de trafic punctual, rupte de context pe care Primăria le folosește cum vrea, discreționar. Ar fi necesară o abordare integrată, cu fonduri mobilizate care să aducă dezvoltare în oraș, nu să o frâneze”, spun specialiștii urbaniști.

Arhitectul Șerban Țigănaș (în prezent decan al Facultății de Arhitectură și Urbanism) este primul specialist din Cluj care critică public modul în care Boc avizează proiectele de urbanism din oraș, condiționându-le de termene de realizare a infrastructurii mari neasumate de autorități sau de studii de trafic făcute de privați la comanda beneficiarilor de proiecte, contra-cost.

Mai mult, Țigănaș arată că această atitudine consființită de Boc la Primărie, cea a „dictaturii studiilor de trafic”, potrivit căreia proiectele se avizează după criterii discreționare, fără o strategie de dezvoltare armonioasă a cartierelor și fără a utiliza forța investițională a dezvoltatorilor privați, duce la un dezechilibru în oraș: cresc continuu prețurile la chirii și la locuințe.

Detalii: Boc îi obligă pe dezvoltatori să vină cu studii de trafic pentru proiectele lor. Șerban Țigănaș, primul specialist care critică public aceată practică de avizare a proiectelor urbanistice: “Produce un dezechilibru între cerere și ofertă. Consecința? Cresc prețurile și chiriile la locuințe”

De asemenea, arhitectul Vald Negru a luat poziție față de practica Primăriei de a frâna dezvoltarea orașului sub pretextul traficului.

„Există o necesitate de a încadra problema traficului în niște parametri obiectivi. Din punctul acesta de vedere, este obligatoriu să faci niște studii de trafic, ca să înțelegi dinamica traficului. Pe de altă parte, este incorect să pui traficul înaintea dezvoltării imobiliare, pentru că traficul va suferi modificări în timp – legat de habitudini, legat de modul de utilizare a orașului și de concepția unor generații mai tinere, care vin după noi, și care paradoxal sunt mai puțin atașate și dependente de automobil. Studiile de trafic, așa cum sunt ele făcute astăzi, au o problemă. Noi luăm cu pipeta o picătură din ocean și încercăm să înțelegem oceanul prin prisma a ceea ce am luat în pipetă. Prin prisma unor măsurători de trafic pe care le-am făcut pe un anumit tronson. Lucrul acesta ne dă o imagine restrânsă și nu ne dă un răspuns la matricile de origine-destinație – unde merg oamenii la ora respectivă, de unde vin și de ce. Avem nevoie de niște matrici foarte bune la nivel de zonă metropolitană, nici măcar de municipiu, care să ne spună care sunt fluxurile majore și cum le putem influența. Aici există o soluție și cred că autoritatea publică ar trebui să se îndrepte spre a avea un studiu de trafic care să se actualizeze singur și având la bază altceva decât studii de trafic și recensăminte în care să întrebi oamenii din mașini de unde vin și încotro se duc. Respectiv big data. Mă refer la informații digitale de nivel superior, informații pe care operatorii de sisteme de operare, Google, Apple și operatorii de date de telecom, le dețin. Datele acestea trebuie puse într-o matrice, în care să avem imagini în timp real cu ceea ce se întâmplă și să putem să facem pe baza lor niște simulări matematice mari. Astfel, putem vedea ce se întâmplă dacă amplasăm o clădire undeva, cum afectează ea traficul. Acum, ca să vedem partea plină a paharului, există o schimbare binevenită la nivelul politicii administrației, respectiv funcțiunile non-rezidențiale (comerciale, de sănătate etc) să nu mai depindă de încărcarea de trafic”, a declarat Vlad Negru la Napoca FM, citat de media9.ro.

2 comentarii

  1. Studiile de trafic ar trebui sa fie asumate de Primarie, in un context mai larg de viziune de dezvoltare a orasului.Daca citam trunchiat din diferiti „mesteri”( profesionisti nu s-au dovedit a fi stand in functii din care ar fi putut fi creatori de proiecte de dezvoltare) in arta manipularii, suntem tentati a crede ca interese meschine le dicteaza agenda.
    Si in orasul de cinci stele, clujenii la a doua generatie NU POT FI banuiti de interese meschine…

  2. Studiile de trafic, la fel ca si avizele de oportunitate care se dau discretionar, au fost puse in regulamentul pug in asa fel incit permit oficialilor alesi sa decida neprofesionist, in loc sa i ajute pe dezvoltatori doar sa i incurce, neintelegindu si rolul….)

Scrie un comentariu

Articole similare