93 de ani de aviație civilă la Cluj, primele zboruri au fost spre București
Istorie by Actual de Cluj - apr. 03, 2025 0 131

Aeroportul din Cluj, acum al doilea cel mai mare din țară după cel din București, a fost înființat în 1 aprilie 1932 – acum 93 de ani.
Primele inițiative pentru înființarea unui aeroport la Cluj datează din 15 decembrie 1917. Atunci, în satul Someșeni, situat la 8 km de centrul Clujului, a fost creat primul aeroport al orașului. Ulterior, după Primul Război Mondial, pe același teren a fost înființat Aerodromul Militar Român Someșeni-Cluj, unde își desfășura activitatea Grupul 2 aviație informație. Aviația civilă a fost introdusă în 1920, iar în 1928 Ministerul de Război a pus bazele Serviciului Național de Navigație Aeriană, având ca obiectiv și lansarea unei linii aeriene de pasageri între București și Cluj. Aceasta urma să fie operată cu aeronave bimotoare „Farman – Goliath” de 10 locuri.
Poziția strategică a Clujului, alături de dezvoltarea economică și interesele politice, a favorizat extinderea transportului aerian în zonă. Astfel, la 1 aprilie 1932, Ministerul Industriei și Comerțului a dispus transformarea vechiului aeroport militar din Someșeni în Aeroport Civil.
Încă din perioada interbelică, s-au făcut demersuri pentru extinderea și diversificarea activității aeroportului. Primele zboruri comerciale de pasageri pe ruta Cluj-București au fost operate în aprilie 1932, iar în anul următor, compania L.A.R.E.S. (Liniile Aeriene Române de Stat) a deschis oficial cursa București-Cluj, utilizând aeronave Junkers 13 cu o capacitate de 5 locuri.
În 1933, aeroportul clujean a fost declarat Aeroport Vamal Internațional. Primele zboruri internaționale au fost operate de C.S.A. – Czech Airlines – pe ruta Praga-Cluj-București, începând cu 11 septembrie 1933, utilizând avioane Avia Foker de 8 locuri. La 15 noiembrie 1935, au fost inaugurate noi rute: Moscova-Cluj-Praga, operată de compania sovietică Aeroflot cu avioane McDonnell Douglas DC-2 de 14 locuri, precum și Cluj-Satu Mare și Cernăuți-Cluj-Arad, deservite de aeronave Lockheed Electra (10 locuri) și Dragon Rapid (5 locuri).
În anul 1939, a fost dată în exploatare o nouă clădire. Potrivit istoricilor, până în anul 1939, pe Aeroportul Cluj-Someșeni au aterizat şi decolat 435 avioane de pasageri și 321 avioane sportive, în total înregistrându-se 1.395 de pasageri, iar numărul angajaților a fost suplimentat de la 6 la 16.
De istoria Aeroportului Civil Cluj sunt legate nume celebre și momente ale istoriei românești. Astfel, conform consemnărilor istorice, în 6 iunie 1930, Carol al II-lea se întorcea cu avionul de la Paris în țară, cu scopul de a revendica tronul, la care renunțase în 1925. Avionul a pierdut combustibil și a aterizat forțat pe un teren de lângă Vadul Crișului. După câteva ore, un alt avion, care a pornit de la Cluj, a aterizat pe același câmp de la Vadul Crișului, de unde l-a preluat pe Carol II. După o scurtă escală pe aeroportul din Someșeni, acesta a plecat mai departe spre București-Băneasa, unde a aterizat în 7 iunie,
de dimineață. A doua zi, Carol al II-lea a devenit rege. Cinci ani mai târziu, în anul 1935, pe Aeroportul Civil Cluj, a fost dezvelită o placă
comemorativă în amintirea reîntoarcerii în țară a regelui Carol al II-lea.
În 1936, Societatea Anonimă Română de Transport Aerian (S.A.R.T.A.) a deschis linia București-Cluj-Ujgorod-Piestany-Praga. Începând cu 1933, s-a început angajarea de personal pentru gestionarea liniilor aeriene și a transportului călătorilor între oraș și aeroport.
În anul 1938, pilotul american de origine suedeză Charles Lindbergh a aterizat la Cluj cu ocazia desfășurării concursului aeronautic „Micii Înțelegeri”. Charles Lindbergh a sosit la Cluj de la Odessa în drumul său spre Praga. Considerat unul dintre pionierii aviației internaționale, Charles Lindbergh a devenit celebru pentru efectuarea primului zbor transatlantic de la New-York la Paris, în anul 1927.
La 1964, încep lucrări de modernizare a întregului aeroport, prin construirea unei noi piste de decolare/aterizare de beton cu lungimea de 1.850 metri și lățimea de 45 metri. La 21 mai 1970, are loc inaugurarea noii clădiri a Aeroportului Cluj, devenind astfel operațional și echipat cu toate dotările necesare.
În perioada 1971-1990 se desfășoară doar zboruri interne pe rutele Cluj-Napoca – București, Timișoara, Iași și, vara, spre Constanța.
La 15 mai 1997 Aeroportul Cluj-Napoca este desemnat membru ACI Europe (Consiliul Internațional al Aeroporturilor, regiunea Europa). La 4 august 1997trece în subordinea Consiliului Județean Cluj, unde se află și acum.
Terminalul aeroportului din Cluj la începutul anilor ’70, imagine din filmul Decolarea:
Foto main – imagine din volumul ”Aviația clujeană”, apărut la editura Casa Cărții de Știință și editat de Asociația Română pentru Propagandă și Istoria Aeronauticii.
Episoade din istoria aeroportului clujean, prezentată pe pagina oficială a instituţiei:
1 aprilie 1932
Este înființat Aeroportul Civil din Cluj.
1 mai 1933
Se deschide linia aeriană Bucureşti – Cluj, linie deservită de către L.A.R.E.S. (Liniile Aeriene Române de Stat) cu avioane Junkers 13, cu capacitate de 5 locuri.
11 septembrie 1933
Aeroportul Cluj a fost declarat Aeroport Vamal Internaţional, prin deschiderea primei linii internaţionale pe direcţia Praga-Cluj-Bucureşti.
15 noiembrie 1935
Se deschid noi rute: Moscova – Cluj – Praga, Cluj – Satu Mare; Cernăuţi – Cluj – Arad – Cluj – Cernăuţi.
1939
Se dă în exploatare noul Aeroport, Aeroportul Cluj – Someşeni.
1940-1944
În timpul celui de-al doilea război mondial, aeroportul din Cluj devine cel mai important aeroport militar din Transilvania. Este distrus în urma bombardamentelor, în septembrie 1944.
1948-1959
Activitatea aeroportului este reluată prin operarea de către Compania T.A.R.S.(Transporturile Aeriene Româno-Sovietice) a unor curse aeriene de la Cluj-Napoca, spre toate centrele importante ale ţării. Activitatea s-a desfăşurat într-o clădire care ţinea loc de aerogară, de spaţii administrative şi tehnice.
1960
Începe o primă fază de modernizare a aeroportului.
1964-1965
Încep lucrările la pista de decolare – aterizare, betonată 1850 m x 45 m, platforma betonată 101 m x 80 m, la breteaua de legătură, la instalaţii şi la echipamentul de radionavigaţie, precum şi la clădirile şi amplasamentele necesare acestora.
1970
Aeroportul Cluj devine operaţional şi echipat cu toate dotările necesare unei funcţionări în deplină siguranţă.
1971-1995
În această perioadă s-au desfăşurat numai zboruri interne, pe rutele Cluj-Bucureşti-Cluj şi Cluj-Constanţa în perioada verii.
12 septembrie 1996
Aeroportul Cluj-Napoca este redeschis traficului internaţional de pasageri şi marfă în conformitate cu HG 791/1996.
4 august 1997
Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca trece în subordinea Consiliului Judeţean Cluj, prin HG 398/1997.
2001
Se finalizează lucrările de modernizare şi extindere a aerogării, sistematizarea fluxurilor de pasageri şi implementarea de către ROMATSA a sistemului ILS (Instrumental Landing Sistem).
2005
În urma lucrărilor de extindere a platformei de îmbarcare-debarcare, suprafaţa s-a mărit de la 8.000 mp la 20.000 mp, cu posibilitatea parcării a 8 aeronave. S-au finalizat lucrările pentru sistemul de apropiere vizuală pe direcţia 26, care îmbunătăţeşte operarea în condiţii meteo nefavorabile.
2006
Pista de decolare aterizare se extinde la 2100 de metri şi se instalează balizajul axial de categoria I.
22 mai 2008
Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca pune la dispoziţie un nou Terminal de pasageri sosiri. Noul terminal are o suprafaţă de 10.812 mp, este dispus pe 3 nivele şi e dotat cu 3 benzi de procesare a bagajelor, iar capacitatea de procesare este de 2.000.000 pasageri/an şi 750 pasageri/oră de vârf.
15 mai 2009
Este inaugurat noul Terminal de pasageri Plecări. Acesta are o suprafaţă de 16.150 mp, este structurat pe 3 nivele şi dotat cu 24 ghişee de check-in, 6 porţi de îmbarcare, iar capacitatea sa de procesare este de 1.500.000 pasageri/an şi 750 pasageri/oră de vârf.
8 septembrie 2011
Încep lucrările pentru construirea unei noi piste de decolare-aterizare de 3500 m la Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca, etapa 1 (2100 m). Noua pistă va avea 45 m lăţime, mergând până la 60 m cu acostamente.
26 octombrie 2013 – Inaugurare noua pista de decolare-aterizare
Etapa I a lucrărilor la noua pistă de decolare-aterizare de 2100m a fost realizată pe parcursul a doi ani, 2011 – 2013 şi a fost finalizată în octombrie 2013. Noua pistă de decolare-aterizare înlocuieşte pista veche care a deservit traficul aerian de la Cluj pentru aproape 50 de ani, din 1964.
Citește și: