Închide

Marea migrație: companiile se mută din "vechea gardă" de birouri în clădirile noului val de centre de afaceri

EconomieTop News by Kristina Reştea - ian. 24, 2015 1 916

 

Primele spații în noile mari centre de afaceri au fost livrate pe final de 2013, iar 2014 a fost anul în care pe piață s-au văzut primele mișcări importante de relocare. În acest an urmează să se elibereze un stoc de peste 25.000 mp de spații de birouri, în vechile centre de business, potrivit datelor contabilizate de compania de consultanță imobiliară Re/Max și transmise pentru Actualdecluj.ro.

Stocul de spații de birouri din Cluj ajunge la aproximativ 150.000 mp, potrivit datelor Re/Max. “Stocul de spații de birouri moderne din Cluj este însă estimat să se dubleze până în 2016, având în vedere proiectele aflate în lucru, pentru sfârșitul anului 2015 fiind  anunțată finalizarea fazei II a construcției The Office, în suprafață de 18.000 mp (cel mai mare dintre proiectele aflate în lucru, ca suprafață închiriabilă, n.red.)”, arată Alina Berghian, sales associate Re/Max Concept. Companiile internaționale deja operaționale în Cluj care ocupă majoritatea centrelor de afaceri sunt Endava, Genpact, Bombardier, SAP, IBM, Pentalog, Office Depot, Thomson Online Benefits, Evalueserve, EXL, Betfair, National Instruments, Three Pillar Global, FRS Global, EBS, Sykes.

“În cursul anului trecut, marile mișcări au fost făcute de companiile IT sau servicii, care fie s-au relocat, fie si-au extins birourile. Odată cu dezvoltarea noilor proiecte chiriașii au eliberat sau dau curs relocării în noile centre de business, iar o consecința este eliberarea unor centre de afaceri consacrate. În general, în noile centre de business se relochează companiile de IT, care fie au nevoie de o suprafață mai mare în prezent, fie au planurile de expansiune în următorii 2-3 ani. Aceste companii aleg relocarea în centrele de business  foarte mari, deoarece acolo există posibilitatea extinderii suprafețelor închiriate etapizat, în funcție de finalizarea construcțiilor proiectelor. Un alt motiv ar fi faptul că aceste centre oferă suprafețe mult mai generoase structurate pe un singur nivel, facilitând astfel amenajarea și partiționarea interioară a spațiului într-un mod mult mai eficient”, explică Berghian. În acest context, potrivit datelor contabilizate de RE/Max, urmează ca în acest an să se elibereze (sau e deja disponibil în această perioadă) un stoc de peste 25.000 mp de spații de birouri, în vechile centre de business.

Primele mișcări între “generațiile” de birouri au devenit foarte vizibile încă de anul trecut, când au fost livrate spații de mari dimensiuni în noile centre de afaceri. Compania furnizoare de software Arobs Transilvania s-a instalat vara trecută în primul imobil ridicat de Felinvest pe fosta platformă Feleacul, Felinvest, unde a preluat o suprafață de 1.500 mp pentru 200 dintre cei aproximativ 400 de angajați ai companiei. Compania a renunțat la unul dintre sedii, cel din imobilul Olimpia Business Center. United Business Center, clădirea ieșeanului Iulian Dascălu, ridicată pe un teren al Consiliului Județean pe malul lacului din Gheorgheni, lângă mall, a fost ocupată de Genpact și Endava, care și-a concentrat aici activitatea din oraș răspândită în mai multe imobile. De asemenea, în centrul ridicat pe fosta platformă a fabricii de mobilă Libertatea, noul Liberty Technology Park, s-au mutat consultanții de la KPMG, eliberând un birou de mici dimensiuni (250 mp) în Power Business Center.

Cea mai mare clădire de birouri din oraș, The Office, a atras de asemenea câțiva jucători importanți din IT pentru cei 19.000 mp de birouri, având pe lista de chiriași nume ca Deloitte, National Instruments, Yardi și Three Pillar, aceasta din urmă fiind chiar relocată dintr-o clădire din vecinătate. “Oamenii își doresc să fie în centru, să poată să ajungă foarte rapid oriunde, dar și să poată să ajungă eficient la o instituție, dacă vor să își rezolve o problemă. Iar noi avem nevoie de spațiu ca să creștem. Pentru început de 2016 planul este să ne extindem în faza II a clădirii (acum în construcție și disponibilă pâna la final de 2015, n.red.)”, a explicat pentru Actualdecluj.ro Cătălin Ștef de la 3Pillar alegerea noului sediu. Tot în The Office se va instala din martie 2015 compania Yonder, care eliberează aproximativ 2.200 mp în Power Center Bombardier, în timp ce Bombardier a închiriat spațiu tot pe fosta platformă a Tricotaje Someșul, dar pentru un departament nou, fără să relocheze biroul din Power BC, potrivit datelor transmise de RE/Max.

Cele trei mari proiecte care încă se află în construcție, cu etapele “2”, vor livra anul acesta încă 38.000 mp. Nevoie mai este în piață, susțin specialiștii care au de închiriat spații. “Dezvoltarea segmentului IT și cel al serviciilor de outsoursing au fost unele din principalele motoare de dezvoltare a acestei piețe, aducând în continuare cereri de suprafețe mari, de mii de metri pătrați”, spune Berghian

 

Cât de scump e să stai la clasa A

Potrivit datelor Re/Max, chiriile pentru birourile clasa A din Cluj sunt cuprinse între 12-14 euro/mp, în timp ce pentru clasele inferioare prețurile scad în functie de locație și serviciile oferite chiriașilor, fiind cuprinse între 8-11 euro/mp. Costurile administrative sunt de 2- 3 euro/mp. Prețurile pentru locurile de parcare variază între 40 și 100 euro/loc, în funcție de situarea acestora (supraterane sau subterane). Perioadele contractuale sunt de 3-5 ani.

 

În top și pe harta națională de Office

Cu 21 de imobile, Clujul este, după București, al doilea cel mai bine reprezentat oraș din țară pe harta națională a clădirilor de birouri, realizată (chiar pe hârtie) de compania internațională de consultanță imobiliară Jones Lang LaSalle. Echipa JLL a realizat o hartă cu imobilele de birouri din principale centre economice din țară: București, Iași, Cluj-Napoca, Timișoara și Brașov. Cea mai populată hartă este, evident, cea a Bucureștiului, pe care apar 142 de clădiri existente de birouri. De asemenea, în Capitală dezvoltatorii au mai anunțat lansarea a încă 30 de imobile. În afara Bucureștiului, Clujul stă cel mai bine, ca număr de centre de afaceri. Astfel, pe harta celui mai mare oraș din Transilvania sunt reprezentate 21 de clădiri de birouri, în Timișoara sunt 11, în Iași 18, iar în Brașov – 10.

Vezi și

 

Clujul se bate pe harta birourilor cu Iașiul, Timișoara și Brașovul. Câștigă Capitala

 

 

 

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Articole similare