Închide

VIDEO Cum au inaugurat comuniștii tramvaiul Clujului, cu 2 ani înainte de Revoluție și 100 de ani după toți ceilalți

ActualitateIstorieRecomandarea redacțieiTop News by Mihai Prodan - nov. 22, 2014 3 24445

Puțini clujeni știu că, spre deosebire de marile orașe ale lumii și chiar ale țării, care au introdus linia de tramvai încă din urmă cu un secol, în Cluj-Napoca tramvaiul funcționează doar din 1987, cu doar doi ani înainte de Revoluție. Linia de tramvai a fost inaugurată cu fast chiar de 23 august iar fotograful momentului vorbește cu actualdecluj.ro despre eveniment.
Linia de cale ferată a tramvaiului a fost inaugurată cu heirupism în 23 august 1987, chiar dacă lucrările încă nu erau gata; a fost nevoie de multe luni de zile de lucrări în plus pentru ca tramvaiul între Mănăștur și zona industrială să funcționeze.
Ivan Rohony e un fotograf vechi al Clujului iar la festivitățile de 23 august 1987 – care ca o excepție au fost ținute pe stadionul municipal, nu printr-o paradă prin centrul orașului – a imortalizat parada, dar și evenimentele de după ea – la ieșire, oficialitățile au fost așteptate de trei garnituri de tramvai, produse la București, care le-a dus într-o plimbare până la gară – dar nu una lipsită de peripeții.
Rohony explică: „a fost o paradă de 23 august care nu s-a mai ținut, în 1987, în piața Victoriei ca până atunci, foarte interesant, ci pe stadionul municipal.  Au venit cei de la partid și de stat, au adus muncitori, dar nu erau mulți. Era cam dubios, a fost interesant. După treaba asta au ieșit conducătorii Județenei de partid și de stat. Erau înșirate  trei tramvaie în spatele stadionului. În primul au urcat barosanii, primul secretar Moga, Negreț care era președintele Consiliului Județean cum era atunci, șeful Securității și a Miliției. Tramvaiul a făcut câteva zeci de metri pentru că s-a oprit exact după podul Napoca, și s-au dat jos ca să se ducă la petrecerea de după festivități. Restul tramvaielor au mers mai departe, dar foarte încet, pentru că linia era faorte dubioasă, încă nu era pusă la punct și mergea foarte încet.
Pe Barițiu chiar a oprit pentru că era curba către pod și acolo încă erau lucrări, era încă terasament. Tramvaiul a mers până la gară, acolo toți s-au dat jos și s-a inaugurat fântâna arteziană, fără protipendadă. A fost o fântână arteziană care dădea apa afară, așa era concepută că dădea peste. Toți erau înnebuniți că era iluminată subacvatic, nebunii; a dat drumul la fântână, asta era interesant că a împroșcat, dincolo de bazin. după aceeea au redus presiunea. Acesta a fost tot drumul tramvaiului, după aceea s-a dus gol la remiză, pe bulevardul Muncii”.

inaugurare tramvai 2
inaugurare tramvai Abia în toamnă însă tramvaiul a început să funcționeze pentru muncitorimea care era angajată la marii coloși comuniști ai orașului – Combinatul de Utilaj Greu în special, dar și Sinterom sau alte fabrici mari. „Doar toamna a început să funcționeze normal, după ce a acoperit terasamentul cu asfalt”, a explicat Rohony.
Trebuie spus că fotograful a imortalizat nu doar inaugurarea tramvaiului, dar și etapele construcției, inclusiv proiectarea. „Negreț, care era prim-vicepreședintele Cnsiliului Județean, mă tot chema, să fac poze la linia de tramvai, cum se construia; era mare chestie că s-au făcut color fotografiile. așa au cerut ei, să fie color”.

1869 – e deschisă linia de tramvai din Timișoara, cu tramvaie trase de cai

1871 – e introdusă linia de tramvai în București

1900 – e introdusă linia de tramvai în Iași, cu tramvaie electrice

1987 – e introdusă linia de tramvai în Cluj

 

tramvai inaugurare 3

3 comentarii

  1. Daca nu l făceau comuniștii voi ăștia cu masterate la Londra nu l făceați in veci. În plus in Cluj a mai fost tramvai acu 100 de ani. Așa că la masterul ăla in comunicare nu v a învățat că trebuie să vă feriți de neadevăruri?

  2. Putina lume știe însă ca inițial se adoptase o hotărâre pentru realizarea unei linii de transport între Manastur si CUG Folosindu-se un monorai cu perna magnetica. Tehnologia a fost Pusa la punct la Poitehnica din Timisoara. S-au realizat doua vagoane si o linie pilot pentru experimente, soluția dovedindu-se viabila. Dezvoltarea tehnologiei monoraiului cu perna magnetica a fost finanțată la început de cinci mari orașe din tara, printre care si Clujul care se angajase sa achiziționeze acel mijloc de transport futurist. In timp, pe rând, unul câte unul din orașe s-au retras din proiect, ultimul rămânând municipiul de pe Somes. Bineanteles ca proiectul nu putea fi susținut de in singur oraș. Așa ca si la Cluj s-a renunțat la proiectul monorai si s-a optat pentru tramvaiul clasic.

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.

Articole similare