Închide

Vedeți spații goale sau nu prea găsiți oferte de "shopping" în centru? Nu contează! Clujul e în topul național al celor mai mari chirii de spații comerciale

EconomieTop News by Kristina Reştea - feb. 15, 2015 0 1130

 

Ce văd pietonii în centrul comercial: multe cafenele, dar și vitrine goale și puține spații de retail vestimentar, altele decat cele de tip outlet/second hand. Cum descriu consultanții imobiliari situația: chiriile sunt încă ridicate și traficul pietonal insuficient, așa că inevitabil există și o serie de operatori care evită centrul sau care nu își pot susține activitatea. La fel ca în cazul celorlalte segmente imobiliare, și în ceea ce privește spațiile comerciale Clujul e cel mai scump oraș din țară, în afara Capitalei.

Sectorul spațiilor comerciale a înregistrat o activitate în creştere în ultimul semestru al anului 2014, mai puțin intensă decât segmentul birourilor, dar peste segmentul industrial, arată o analiză a companiei de evaluare Darian. “Investitorii au acționat cu prudență și preferă achiziția unor centre comerciale existente pe care să le extindă și să le modernizeze, abandonând sau amânând dezvoltarea unor proiecte noi de centre comerciale în țară”, spun reprezentanții Darian. În București, spațiile comerciale situate pe arterele principale se închiriază cu 35 – 45 €/mp/lună, fără TVA, respectiv cu 18 – 23 €/mp/lună, fără TVA, pe artere comerciale secundare. Potrivit Darian, la nivel național, cele mai mari chirii s-au înregistrat în Cluj, Brașov, Timișoara, Sibiu și Iași. Clujul este cel mai scump oraș din provincie: cu prețuri de 15-21 euro/mp în cazul arterelor principale și 10-15 euro/mp pentru spațiile de pe artere secundare. Aceste prețuri sunt mai mari decât în oricare alt oraș din afara capitalei, inclusiv cele turistice, cu artere pietonale. Astfel, pe arterele principale chiriile medii sunt de 15-18 euro/mp în Timișoara, 12-20 euro/mp la Brașov, 8-18 euro/mp la Iași, 8,5-13 euro/mp în Constanța sau 7-12 euro/mp la Sibiu. Rata de neocupare ajunge la 15% în cazul spațiilor situate pe arterele principale în Cluj și crește la 20% în cazul străzilor secundare.

Rata de neocupare la nivel naţional este de aproximativ 13% pentru spațiile aflate pe arterele comerciale principale și de aproximativ 16% pentru cele aflate pe arterele comerciale secundare, conform datelor Darian.

Citește și:

FOTO. Centru comercial de Cluj. De ce nu avem un Cărturești-”Carusel” ca la București și nici un Zara ca la… Pitești?

 

În principal din cauza scăderii consumului și a accesului dificil la finanțare, piața spațiilor comerciale încă resimte efectele crizei, spun consultanții imobiliari de la Re/Max. “Retailerii au început să-și schimbe strategia de dezvoltare în funcție de noile condiții de piață și să caute noi oportunități. Efectele crizei au afectat și comportamentul de consum al populației, iar oamenii sunt mult mai atenți la preturi. Pe segmentul alimentar, aceasta schimbare în comportamentul consumatorului se manifestă prin interesul către magazinele de tip discount. Acesta a fost si motivul pentru care astfel de magazine au avut cea mai mare dezvoltare în ultimul an. Spre exemplu, Lidl și-a deschis în cursul anului trecut noi locații sau le-a extins pe cele existente, cum ar fi cea din Bună Ziua”, menționează Alina Berghian, sales associate Re/Max Concept. În ceea ce privește prețurile, acestea vor rămâne în aceleași limite în perioada următoare, anticipează jucătorii din piață, atât la închiriere, cât și la vânzare. Prețurile de închiriere în zona centrală variază între 15-50 euro/mp, în funcție de locație, suprafață și dimensiunea vitrinei. “Lansarea în 2014 a unor puține proiecte ce includ și spații comerciale (The Office, Platinia Lounge Residence, Platinia Elite Residence) prefigurează o relativă stagnare a preţurilor din zona centrală, chiar dacă această zonă va reprezenta în continuare o ţintă a dezvoltărilor pe acest segment”, completează Berghian.

 

Centrul mai e căutat de operatorii de cafenele, restaurante, servicii sau retaileri din segmentul outlet/second hand. Marile branduri au preferat spațiile din mall-uri, în principal din două motive: trafic de clienți și existența locurilor de parcare, spun și reprezentanții agenției REMS Imobiliare. Există însă și operatori interesați să activeze în centru. “Una dintre strazile cele mai cerute de comercianți în Cluj Napoca este strada Memorandumului, unde sunt “liste de așteptare” cu potențiali chiriași pentru fiecare spațiu. Aici chiriile sunt peste media zonei ultracentrale, ajungând și la 40 de euro/mp”, spun reprezentanții REMS. Companiile care operează aici sunt lanțuri farmaceutice, magazine cu produse de panificatie, magazine de haine și încălțăminte destinate persoanelor cu venituri medii. “Cerere există, însă activitățile comerciale prestate nu au capacitatea de a susține costurile de ocupare, forțând chiriașii să părăsească spațiile ocupate”, arată Cristina Farkas, reprezentanta REMS Imobiliare.

 

CENTRU SEMICENTRU MARASTI MANASTUR ZORILOR
30 – 40 euro/mp 25 – 30 eu/mp 20 – 25 eu/mp 20 – 25 eu/mp 15  – 20 eu/mp

Sursa: REMS Imobiliare

 

Cine cumpără și cu cât

 

Potrivit datelor Re/Max, în cazul spațiilor scoase spre vânzare, prețurile pleacă de la 1500 euro/mp și pot trece de 5000 euro/mp, pentru spațiile situate în zona ultracentrală. “Pe segmentul comercial s-au realizat relativ puţine tranzacţii legate de înstrăinări de proprietăţi. Creşteri majore pe acest segment nu sunt de aşteptat să se producă, atâta timp cât numărul tranzacţiilor pe acest segment nu este suficient de mare. Pentru achiziţii, în special pentru zonele centrale, interes deosebit au manifestat în ultima vreme micii investitori locali”, spune Berghian.

Oferta spațiilor comerciale de vânzare în zonele cu trafic pietonal este foarte restrânsă, arată reprezentanții REMS. “Sunt câteva spații de vânzare în centru, dar prețurile cerute de proprietari sunt cu mult peste nivelul la care un potențial investitor își poate face calcule bune de rentabilitate”, precizează Farkas. Spațiile comerciale disponibile pentru vânzare în zona ultracentrală se încadrează în intervalul de preț 3.000 – 4.000 euro/mp. Locațiile extrem de solicitate sunt zona ultracentrală: Piața Unirii, str. Regele Ferdinand, Bulevardul Eroilor și Piata Mihai Viteazu. Pentru cartierul Mărăști: str. București, str. Fabricii, Piața Mărăști; pentru cartierul Mănăștur: Calea Florești, str. Izlazului, str. Primăverii, iar in cartierul Zorilor: Piața Zorilor, str. Observatorului și Calea Turzii”, arată o analiză a REMS Imobiliare.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.