Închide

Vecinii iau deciziile în urbanism la Cluj. Noua cerință a lui Boc: referendumuri la proiectele de urbanizare

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Luminiţa Silea - ian. 31, 2022 3 1209

Un proiect pentru parcelarea unui tren de 1,2 hectare din Făget pentru construirea a 14 locuințe individuale a fost întors din drum de primarul Emil Boc. El a cerut proiectanților de la TRF Consult (firma arhitectului Vlad Negru, membru în comisia de urbanism) să facă un referendum printre vecinii de pe arterele din zonă, după ce aceștia s-au opus edificării prin proiect a unei zone de comerț-sevicii cerută chiar de Primărie prin avizul de aportunitate. Urbanismul propus de primarul Emil Boc, de a delega deciziile către vecini și de a face referendumuri atunci când se urbanizează terenuri, a fost găsit ca periculos de alți membri din comisie.

 

Proiectul TRF Consult (susținut de arhitectul Vlad Negru) pentru urbanizarea unui teren de 1,2 hectare cu acces din strada Făgetului pentru un beneficiar privat (Bochiș Lucian) în vederea construirii a 14 locuințe individuale a fost dezbătut aproape o oră la ultima ședință a comisiei de urbanism.

Documentația a fost contestată de mai mulți vecini de pe arterele din proximitate, nemulțumiți că prin proiect se va construi și o clădire pentru comerț și servicii, cerută însă proiectanților de Primărie prin avizul de aportunitate. Riveranii au intervenit la ședință și au spus că nu își doresc lângă casele lor să funcționeze un magazin comercial. Alți zece proprietari vecini, reprezentați de avocatul Horațiu Brișc, au cerut deschiderea unui acces auto pentru a le face parcelele construibile, mai ales că în prelungirea actualului proiect a existat un eltul aprobat, care n-a mai fost pus în operă. Despre solicitările acestora din urmă, cei din comisie s-au pronunțat că nu sunt posibile, având în vedere diferența de nivel dintre proprietăți dar și condiționările legale impuse pentru drumurile înfundate (să nu fie mai lungi de 100 de metri), o astfel de cale de acces fiind prevăzută în proiectul TRF Consult.

Arhitectul Adrian Iancu a preluat tema vecinilor și a cerut lămuriri asupra funcțiunii prevăzute pentru viitoarea clădire de servicii (subsol, parter și trei etaje) propusă prin documentație. Negru a arătat că la parter se va amenaja un magazin alimentar cel mai probabil iar la etaje cabinete medicale și o sală de fitness.

Inițial, primarul Emil Boc s-a interesat dacă funcțiunea de servicii impusă chiar de Primărie pentru proiect, așa cum spune Planul Urbanistic General, este orientativă sau doar o recomandare care poate fi modificată. Aflând că e obligatorie, Boc a ținut să semnaleze că e impresionat că 70 de oameni cer să nu se construiască un magazin alimentar în zonă, motiv pentru care nici el nu vrea să le impună ceva ce nu doresc, mai mult și o sală de fitness în cazul căreia s-a arătat convins că va avea muzica tare și va crea disconfort.

„Când faci o sală de fitness lângă o casă, apar plângeri de la vecini. Investitorul avizează proiectul și vinde iar pe cel care vine îl doare în cot de ce povestim noi aici. Vine unul și luptă-te cu el că e muzica prea tare. I-aș consulta mai mult pe vecini. Am fost impresionat că 70 de oameni nu vor unitate comerciala și de aceea e important să nu distrugem calitatea vieții. Aș simți nevoia să îi ascultăm mai mult pe vecini. Dacă vor, nu mă opun. Dar știu plângerile pe care le avem în oraș cu muzica prea tare și zgomotul și aș vrea să le previm”, a tranșat situația proiectului primarul Emil Boc.

Aceasta după ce arhitectul Vlad Negru a spus că funcțiunile se autorizează de către Direcția de Sănătate Publică iar dacă sunt încălcări ale normelor, se vor impune măsuri.

Arhitecții din comisia de urbanism au mai arătat că viitoarea clădire de servicii este mult prea înaltă, motiv pentru care primarul Emil Boc a „tăiat” un etaj din aceasta solicitând proiectanților să facă doar un imobil cu două etaje.

Boc a mai cerut să se facă un sondaj, din respect pentru oameni, ca ei să bifeze exact ce își doresc în zonă. „Ei sunt cei care sunt afectați de deciziile noastre a la long. Dușmanul binelui e mai mult bine. Așa-i că vă trebuie? E aiurea să le impui oamenilor cu forța ce nu vor. Puneți o casă acolo. Trebuie să ținem cont de ce vor oamenii. N-am auzit pe niciunul să zică că vrea ceva. Aveți 10 zile să faceți un sondaj, dacă vor sau nu magazin și alte funcțiuni și care să fie ele. Îi întrebați ce vor, medical, comerț, fitness”, a cerut primarul.

În schimb, Negru a spus că nu este în regulă ca oamenii să nu aibă un magazin sau alte funcțiuni lângă casă și să fie nevoiți să își facă cumpărăturile în oraș, în acest fel încurajându-se traficul între cartiere. „Tot insistați să le băgăm ceva pe gât oamenilor. E viața lor, nu poți să le spune, de aici vreau eu să îți cumperi. Dacă îi întrebați înainte salvați 30 de minute din ședință”, a replicat primarul.

Urbanismul propus de primarul Emil Boc, de a delega deciziile către vecini și de a face referendumuri atunci când se urbanizează terenuri, a fost găsit ca periculos de alți membri din comisie.

„Strada Făgetului este o arteră aflată în dezvoltare și va mai primi construcții și pe viitor. Dacă nu rezervăm acum zone pentru comerț și servicii, va fi mai greu ulterior să le facem. Desigur, în acord cu vecinătățile. Mai sunt parcele libere unde se va construi. Dacă vizavi de aceste locuințe există un hotel construit acum multă vreme, nu cred că el poate fi transformat peste noapte în altă activitate comercială. Din acest motiv funcțiunile de comerț și servicii cred că sunt benefice să existe pe o rază de până într-un kilometru”, a spus arhitectul Dan Domșa, membru în comisie.

Negru a mai cerut să știe care e publicul țintă al viitorului sondaj cerut de primar, arătând că în imediata vecinătate a caselor propuse prin proiect mai există doar 30 de locuințe. Proiectantul a mai arătat că oameni din zonă au refuzat dialogul, în faza consultărilor publice și doar un riveran s-a prezentat la discuții. „Avem și în scris refuzul pentru dialog”, a completat Negru.

Boc l-a informat că îi va pune la dispoziție memoriul trimis de oameni la Primărie pentru a-i întreba pe cei care l-au semnat ce își doresc.

Primarul Emil Boc i0a mai reproșat lui Negru că, fiind membru în comisia de urbanism, trebuie să se recuze când are proiecte pe ordinea de zi, să se abțină și să pună pe altcineva din echipă să le prezinte. Despre regulă, Boc a mai afirmat că este valabilă pentru toți membrii.

Recent, Negru a criticat la o emisiune de radio de la Napoca FM modul în care Primăria condiționează dezvoltarea orașului la urbanism prin studii de trafic sau impunerea unor termene de eliberare a autorizațiilor de construire.

Primarul Emil Boc a declarat public, imediat după ce a fost criticat, că nu e de acord nici cu el, nici cu arhitectul Șerban Țigănaș care, la fel, a condamnat practicile de la urmabism ale Primăriei. Boc a mai afirmat la ședința de urbanism din 28 ianuarie că se fac presiuni extraordinare asupra sa și asupra colegilor din Primărie, dictate de interese private, dar că nu va abdica de la lege și de la a susține o dezvoltare ponderată în acord cu asigurarea calității vieții clujenilor.

Vezi și: Boc răspunde criticilor specialiștilor privind studiile de trafic și blocarea dezvoltării imobiliare în Cluj-Napoca

Boc îi obligă pe dezvoltatori să vină cu studii de trafic pentru proiectele lor. Șerban Țigănaș, primul specialist care critică public aceată practică de avizare a proiectelor urbanistice: “Produce un dezechilibru între cerere și ofertă. Consecința? Cresc prețurile și chiriile la locuințe”

Arhitect din comisia de urbanism a Primăriei:  „Studiile de trafic, așa cum sunt ele făcute astăzi, au o problemă”

Ce se propune prin proiectul din Făget

„Tema-program pleacă de la prevederile PUG aferente celor două UTR-uri în care amplasamentul este încadrat – preponderant UTR= ULiu și parțial UTR= Vp. De asemenea, zona în care se află situat amplasamentul are un potențial imens de dezvoltare, atât din punct de vedere al poziției în cadrul orașului, cât și datorită tendinței populației de a se stabili în zonele mai puțin poluate și aglomerate ale Clujului. Elementele aflate in vecinătatea zonei de studiu au avut, de asemenea, un aport important în conturarea temei– program. Faptul că aceasta se învecinează cu str. Făgetului pe latura estică, a făcut oportună instituirea unei subzone S_Et, iar construcțiile existente pe laturile sus-estică, nordică și parțial pe latura sudică, respectiv limita unui alt plan urbanistic zonal aflat în lucru tot pe latura sudică, precum și prezența spațiului verde neamenajat aferent UTR= VP pe latura vestică, au fost cele care au dirijat parcelarea, mobilarea și realizarea drumului de
access (…) În vecinătate sunt prezente, ocupând imobile monofuncţionale, clădiri cu funcțiuni de turism – Hotel Stil, Hotel Briliant, câteva pensiuni și biserica “Soborul Maicii Domnului”, care se află chiar în imediata vecinătate. Analizând vecinătățile amplasamentului studiat, se observă prezența unui curs de apă – Pârâul Popii, prezența unei însemnate suprafețe de pădure, precum și a unor terenuri agricole – terenul ce, cu siguranță, vor fi urbanizate în viitor. Prin urmare, funcțiunea propusă pentru amplasamentul studiat este binevenită, susținând dezvoltarea armonioasă și închegarea zonei. Se propune elaborarea unui P.U.Z. pentru construirea unor locuințe individuale și colective mici, cu maxim 2 unități locative, D+P+M și a unui imobil S+D+P+3, destinat activităților terțiare, realizarea unui drum de acces si amenajarea spațiului verde cu access public aferent UTR= Vp. Staționarea autovehiculelor, în cazul locuințelor, se va rezolva în interiorul parcelei, iar în cazul imobilului pentru activități terțiare, în interiorul clădirii. De asemenea, au fost prevăzute 4 locuri de parcare pentru vizitatori în partea estică a terenului/drumului de acces. Imobilele se vor racorda la rețelele existente în zonă. Ansamblul propune realizarea unei zone noi cu funcțiunea de locuire individuală, cu regim mic de înălțime, realizarea unei subzone destinată activităților economice cu caracter terțiar și amenajarea zonei verzi existente în zona verde – păduri cu rol de agrement. Folosirea unui limbaj arhitectural modern coerent, crearea unei zone pentru funcțiuni conexe și asigurarea procentului de spații verzi amenajate pentru tot ansamblu va creste atractivitatea zonei. Ansamblul propus este străbătut est – vest de un drum cu profil de 9 metri (o banda pe sens, de 3m pentru trafic auto si trotuare de 1,5m pe amble parti), care pornește din str. Făgetului, iar la capătul opus are prevăzut un sens giratoriu pentru returul autovehiculelor, după care se continuă cu o porțiune exclusiv pietonală, care face accesul către zona verde – păduri cu rol de agrement. „, au arătat proiectanții în memoriul proiectului.

„Circulația pietonală are un flux redus, acesta fiind asigurat de către pietonii care locuiesc în zonă sau care doar tranzitează scurt zona. Circulația velo are o zonă dedicată – pistă de biciclete cu dublu sens, pe partea stanga – sensul de mers dinspre Calea Turzii inspre limita cu Comuna Ciurila. Aceasta are o lățime de 2,2 metri si este realizată cu asfalt roșu, pentru o mai bună vizibilitate. Circulația auto de pe strada Făgetului este moderată – câte o bandă auto pe sens, acestea deservind și
transportul în comun – autobuzul 40, care leagă zona Făgetului de zona central – Piața Mihai Viteazu”,se mai precizează în proiect.

3 comentarii

  1. Ce nu ati inteles este :
    -Se propine o cladire de 21 metri la5 metrii de case locuite deja.
    -se propun magazine cu doar 5 locuri de parcare …. sali de fitness deservite de aceleasi 5 locuri.
    -daca vrea cineva un magazin sa respecte inaltimea cladirilor din zona si sa aiba limitele de proprietate la distanta legala nu sufocand alte case.
    -Se spune sa se dezvolte zona 🙂 🙂 nu gasiti teren in zona, orice teren se scoate la vanzare se vinde rapid .ce sa dezvolti intr-o zona deja omogena ? Singurele zone neconstruite sunt cele unde terenul nu e stabil sau inca nu s-au vandut

  2. Peste drum de acest teren exista un teren cu aceeași destinatie.
    Sunt prevazute 5 parcari la o cladire cu magazine si sala de fitness
    Drumul de acces proiectat e in varf de panta cu dunga continua, fara vizibilitate la iesirea de pe drumul de servitute este interzis a se vira spre oras .
    Cladirea e ffff aproape de casele deja construite se propune 5 metrii fata de vecini la o cladire de 5 etaje .
    Proiectul e facut doar cu foame de bani a dezvoltatorilor . Daca se dorea magazin se putea face un proiect retras fata de vecini sa nu li se incalce intimitatea dar se urmareste doar maximizarea banilor din investitii.
    Dezvoltarea zonei e o poveste nu gasesti locuri de casa de cumparat in zona.
    Singurul lucru e foamea de bani.

  3. Nesimtire crasa pentru unii vecini sa interzica altuia sa-si faca un cabinet stomatologic sau un mic magazin de proximitate din care sa te poti cumpara o paine sau un lapte. Primaria sa ia datele tuturor celor care se opun si daca ei vreodata cer sa isi deschida ceva in propria locuinta, sa le fie strict interzis.

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.