Principalele motive pentru care merg în vacanțe sunt nevoia de recreere (61%), deconectare (60%) sau distracție (53%). Jumătate dintre respondenți (50%) au indicat că vacanța este un mod de a se răsplăti sau de a avea grijă de ei (47%), se precizează în analiză.
România a fost destinația aleasă pentru majoritatea vacanțelor din ultimul an, cu peste 90% din mini-vacanțe și peste 70% din vacanțele mai lungi. Se observă însă o tendință de creștere a preferințelor pentru vacanțe în străinătate, în linie cu comportamentul înregistrat și la nivel european.
Românii preferă să își organizeze singuri vacanțele, cu un procent de doar 18% care apelează la agenții de turism pentru rezervări interne și cca 32% pentru vacanțe în afara țării.
În România, destinația preferată a fost muntele, atât în mini-vacanțe (1-4 nopți), cât și în vacanțele extinse (peste 4 nopți). Din cei 91% care au ales să își petreacă mini-vacanțele în România, se remarcă un procent de 18% pentru city-break-uri în țară, o altă tendință de urmărit și capitalizat pentru orașele autohtone.
Bulgaria a fost cea mai populară destinație pentru mini-vacanțe în străinătate, urmată de Spania, în timp ce pentru vacanțele extinse, Grecia a ocupat primul loc, urmată de Bulgaria și Italia.
Analiza evidențiază câteva județe ”campioane”, care se regăsesc în topurile respondenților pentru mai multe dintre criteriile analizate. Clasamentul celor mai vizitate județe în scop turistic include în ordine Brașov, Constanța, Sibiu, Maramureș și Prahova, în timp ce Maramureșul, Brașovul, Iașiul, Sibiul și Suceava sunt în topul celor mai recomandate județe, de către cei care le-au vizitat. Maramureșul ocupă locul 1 și în topul județelor cu ”Oameni primitori”, urmat de Bihor, Brașov, Suceava, Sibiu. Respondenții au indicat de asemenea Brașovul ca județul cu cel mai mare scor pentru raportul preț -calitate (”Își merită toți banii”), urmat de Maramureș, Sibiu, Bihor și Suceava.
Conform cercetării, atunci când vine vorba de litoral, România este alegerea a jumătate dintre respondenți, urmată de Grecia și Bulgaria. 49% dintre respondenți declară că au fost la mare în România în 2022 și 44% intenționează să meargă în 2023. Cu toate acestea, când se gândesc la viitor, România este singura țară care pierde în intenția de vizitare, în timp ce Grecia și Turcia sunt cele mai căutate destinații.
Grecia câștigă detașat bătălia imaginii, inclusiv a gradului de recomandare. Cei care au fost acolo în ultimii 5 ani apreciază Grecia peste România la toate capitolele, cu excepția ușurinței cu care poți să ajungi acolo. Cele mai mari diferențe față de România sunt la capitolele curățenie și preț care merită (+30%), urmată de plaje și calitatea serviciilor (+25%). Față de Bulgaria pare a exista o șansă mai bună ca litoralul românesc să își apere cota de piață: există o percepție mai bună de siguranță, despre mâncare sau posibilitățile de distracție cu familia. În schimb trebuie îmbunătățită percepția nivelului de curățenie și calitate al serviciilor.
Per total, respondenții declară că au fost mulțumiți de destinațiile unde și-au petrecut vacanțele și le-ar recomanda cu siguranță unor prieteni sau colegi, indiferent dacă acestea se află în țară sau în străinătate. Zona unde semnalează totuși cea mai mare diferență între destinațiile din România și cele din afara țării este cea de ”servicii de calitate”.
Cercetarea Destinații Vizionare a fost realizată în martie 2023, pe un eșantion de 3000 de respondenți, români cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani. Studiul cuprinde o analiză detaliată a 3.000 de respondenți și a 2.500 de vacanțe ale românilor din ultimele 12 luni, din România și străinătate.
Studiul are acoperire națională, vizând toate regiunile țării și toate gradele de urbanizare. Colectarea datelor a fost realizată printr-un sondaj online, iar eroarea statistică pentru acest eșantion este de 1,8%.
Studiul ar avea la bază și alte cercetări premergătoare realizate în 2021 și 2022, cu scopul de a investiga obiceiurile românilor cu privire la petrecerea vacanțelor și de a identifica informațiile de inclus în studiul de anvergură realizat în martie 2023.
Analiza a fost efectuată de agenția de cercetare de piață AHA Moments în luna martie 2023.
sursă foto: Pexels