Uioreanu coace „prăjitura” care nu i-a ieșit lui Tișe
AdministrațieRecomandarea redacției by Cosmina Fernoaga - apr. 22, 2014 3 386
Vă mai aduceți aminte de vechiul stadion „Ion Moina”? Înainte să fie demolat, acest obiectiv încărcat de istorie se afla în custodia Regiei Autonome de Administrare a Domeniului Public și Privat (RAADPP). La rândul ei, această regie se afla în subordinea Consiliului Județean. Așa cum reiese și din titulatură, obiectul de activitate al RAADPP a vizat întotdeauna administrarea patrimoniului județean. Concret, pe lângă stadionul „Ion Moina”, RAADPP întreținea și celelalte bunuri patrimoniale ale Consiliului: drumuri (o rețea de peste 1200 de km), spații medicale și alte proprietăți imobiliare, precum Castelul Banffy din Răscrcuci, de pildă. Cel mai important aspect, RAADPP a avut, și are și acum, sarcina legală de a organiza licitațiile pentru atribuirea lucrărilor de întreținere a acestor bunuri patrimoniale. Cu alte cuvinte, RAADPP a avut întotdeauna pâinea și cuțitul în privința împărțirii banilor destinați capitolului investiții. Sigur, acest aspect a stârnit dintotdeauna nemulțumiri și controverse. Prin 2004, RAADP-ului i se reproșa că investește prea mult, și total ineficient, în lucrările de întreținere a stadionului „Ion Moina”. La bani aveau acces firmele de casă ale partidului aflat la putere (cam cum se întâmplă și acum), dar rezultatul lucrărilor nu ducea nicăieri, pentru că stadionul, oricum, nu mai ajungea să fie omologat. De altfel, acesta a fost motivul care a dus la concluzia că se impune construirea unui nou stadion (pe atunci președinte al Consiliului Județean era Marius Nicoară).
Numai că RAADPP n-a avut de pătimit doar din pricina banilor pe care i-a cheltuit pentru stadion ci și din pricina contractelor pe care le-a tot atribuit, de-a lungul timpului, pentru întreținerea și deszăpezirea drumurilor județene. Aceste contracte au reprezentat, mereu, motiv de ceartă între RAADPP și RADJ (cea de-a doua regie a Consiliului Județean care execută lucrări de întreținere a drumurilor). Mai precis, RADJ nu a înțeles niciodată – indiferent de acolitul politic care se afla la conducere – că e obligată să se prezinte la licitație, în rând cu celelalte firme de construcții, pentru a putea câștiga un contract; că acele lucrări care depășesc o anumită valoare nu pot fi obținute prin mecanismul „încredințare directă”. Pe vremea când președinte al Consiliului Județean era democrat liberalul Alin Tișe, aceste regii au ajuns chiar să se lupte în instanță, pe tema rezultatului unei licitații. De altfel, atunci a propus Tișe, prima oară, reorganizarea RADJ. În opinia sa, dacă s-ar fi transformat din regie în societate privată, RADJ ar fi avut posibilitatea să-și redimensioneze costurile și să-și eficientizeze activitatea. El a explicat atunci că un RADJ cu peste 400 de angajați nu va putea, niciodată, să pornească de la același nivel într-o competiție, cu societăți private de profil care dețin o schemă salarială mult mai restrânsă. PSD s-a opus, însă, la momentul respectiv, invocând un argument social: lipsa de perspective pentru cei care urmau să fie concediați. Așa se face că RADJ a rămas în picioare. Acum, strategia actualului executiv al Consiliului Județean s-a inversat. Nu numai că se dorește păstrarea RADJ, dar s-au găsit soluții pentru eliminarea RAADPP. Sigur, președintele Horea Uioreanu a explicat că nu se pune problema ca RAADPP să dispară complet, nici nu s-ar putea acest lucru, având în vedete că această regie are, cum se preciza anterior, competențe bine stabilite de lege, în privința gestionării patrimoniului județean. S-a găsit, însă, formula absorbției. Cu alte cuvinte, RAADPP va fi înghițită de RADJ. „O comisie specială va indentifica forma juridică prin care RAADPP să fie preluată de RADJ”, a comentat Uioreanu. Înainte de acest pas, s-a avut grijă de un alt aspect important, RADJ a căpătat statutul de societate. Și cum altfel dacă nu așa, putea pune mâna RADJ pe absolut toate drumurile din județ, dacă nu prin absorbția RAADPP? Acum, toți banii și toate contractele ce implică lucrări de modernizare și întreținere a drumurilor județene vor intra sub controlul RADJ, care, culmea, pe lege are ca atribut să execute lucrări și nicidecum să administreze. Sursele actualdecluj.ro spun că acesta este motivul real pentru care fostul director al RAADPP, Liviu Bota, a demisionat. El nu a putut fi de acord cu această subordonare a RAADPP. O decizie privind înghițirea RAADPP de către RADJ ar urma să se ia în prima ședința a Consiliului Județean. Rămâne de văzut cum vor reacționa operatorii privați când vor constata că nu mai au acces la contractele de lucrări pentru drumuri.
oare in cei 15 ani de cand functioneaza radpp, a verificat cineva ce sume inghite anual aceasta regie pt ,, admnistrarea ,, domeniului public ? are o organigrama de peste 90 de angajati care nu fac alceva decat sa miste hartiile prin birouri. daca aceasta miscare va duce la o economie în bugetul cj cluj eu sunt pentru. nu uitati ca in prezent radj executa lucrari pe drumurile judetene în baza unor contracte câștigate la licitatie si nu prin încredințare directa așa cum este perceptia generala.
Hop si tu Florine. Uite ce ignorati voi tunarii. Uioreanu a zis la radio ca angajatii radpp nu vor fi dati afara deci cheltuiala ramane. radj a castigat licitatii dar putine. Deci eliminam licitatiile si dam direct lucrarile la cei care nu pot sa castige. La multi ani de florii langa Bica!
Hotararea 955/2004- reglementari pt or 71/2002
INTREBARI :
1. unde sunt : transparenta ? sindicatele ? licitatia ? mediu concurential ? caietul de sarcini ?
2. SC DRUMURI SI PODURI JUDETENE SA (daca primeste serviciul de administrare a domeniului public si privat), in calitate de autoritate contractanta, o sa fie organizator de licitatie? Ofertant? si va verifica executia lucrarilor?
3.Se respecta drepturile utilizatorilor, indiferent daca sunt persoane fizice sau juridice?
4.Unde este studiul de oportunitate si dezbaterea publica?