Închide

Trenuri noi la CFR Călători cu bani din PNRR : Contractul pentru 20 de rame electrice va fi semnat azi cu PESA (Polonia)/Contracte și pentru modernizări de locomotive și vagoane, o parte vin la Cluj

Economie by Actual de Cluj - dec. 19, 2023 0 341

Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară și producătorul polonez PESA vor semna azi, 19 decembrie contractul pentru 20 de trenuri electrice noi, un contract cuprins între 1,2 și 2,3 miliarde lei finanțat din PNRR. Tot azi vor fi semnate contracte pentru modernizarea a 55 de locomotive și 139 de vagoane la CFR Călători, arată economedia.ro.

Pentru ARF este al doilea contract de achiziție material rulant nou, primul fiind încheiat cu productprul Alstom care a livrat la începutul lunii prima ramă electrică din comanda de 37 de trenuri.

Producătorul polonez PESA a câștigat pe 14 septembrie licitația derulată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru încă 20 de trenuri electrice de lung parcurs, achiziție finanțată prin PNRR. Contractul finanțat prin PNRR pentru cel puțin 20 de noi unități este cuprins între 1,2 și 2,3 miliarde lei. Pentru o perioadă de mentenanță de 15 ani, contractul este de 240 de milioane de euro și ajunge la aproape o jumătate de miliard de euro dacă se dublează la 30 de ani durata mentenanței și se suplimentează numărul de rame cu încă 9 unități. Ofertă a mai depus și Alstom. Ambele companii au depus oferte și la licitația pentru 62 de trenuri electrice de scurt parcurs și se contestă reciproc.

Ramele electrice de lung parcurs (InterRegio) trebuie să ofere o capacitate de cel puțin 160 de locuri pe scaune, 160 de locuri în picioare și 16 locuri pentru biciclete. Livrarea se va face în termen de maximum 4 ani de la semnarea contractului, durata totală fiind de 34 de ani (include și întreținerea)

Traseele pe care vor circula noile trenuri electrice sunt:

Cluj-Napoca – Sighișoara – Brașov;
Cluj-Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova;
Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava;
Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – lași/Suceava;
Galați – Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia);
(Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava;
(Giurgiu) București – Ciulnița – Călărași.

Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj-Napoca – Oradea și Craiova – Calafat, extinderea serviciilor, după finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate și pe următoarele rute de circulație:

Oradea – Cluj-Napoca – Sighișoara – Brașov;
Cluj-Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.

Amintim, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a desemnat câștigătorul licitației pentru achiziția ramelor electrice noi RE-IR2, finanțată prin PNRR, e vorba de societatea poloneză Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna, pe scurt Pesa, aceeași care a asigurat primele tramvaie mov care circulă în Cluj-Napoca. Pesa este câștigătorul licitației pentru achiziția a 20 de rame electrice destinate serviciilor publice obligatorii de transport feroviar de călători de mediu și lung parcurs RE-IR2, împreună cu serviciile de mentenanță pe o perioadă de 15 ani.
Finantarea proiectului de achiziție a trenurilor electrice RE-IR2 este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

Doar un alt producător s-a mai înscris în licitație, care avea o valoare estimată de 1,2 miliarde de lei până la 2,4 miliarde de lei plus TVA, inclusiv serviciile de mentenanţă, e vorba de Alstom Transport SA România. În contractul de achiziție este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani și cantității cu 9 rame electrice inter-regionale. Suplimentarea cantităților achiziționate va putea fi făcută prin încheierea unor acte adiționale la contractul de achiziție.Citește și:

Producătorul polonez de material rulant care a asigurat primele ”tramvaie mov” în Cluj-Napoca este câștigătorul licitației pentru achiziția de rame electrice noi, 3 rute pornesc din Cluj, contractul costă până la 2,4 miliarde

Au fost deschise cele doar două oferte pentru rame electrice inter-regionale, care ar urma să circule pe doar câteva rute, între care două de la Cluj

Nici un comentariu

Scrie un comentariu