Închide

Primarul Emil Boc susține că metroul va fi prelungit până la Gilău, într-o etapă ulterioară

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - oct. 02, 2024 0 289

Proiectul trenului metropolitan a necesitat mult mai multe avize decât lista inițială, a arătat primarul Emil Boc la ultima ședință a Consiliului Local. El a arătat că, inițial, a fost vorba de 35 de avize, apoi numărul avizelor a crescut la 40. Din acest total, a mai spus Boc se mai așteaptă 9 avize. Înainte să fie depus acest proiect pe axa de finanțare din Programul Operațional de Transporturi (cu temen până la finalul lunii decembrie), urmează ca proiectul să mai revină în fața forului local de două ori – pentru aprobarea acordului de asociere cu CFR și pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Primarul Emil Boc a mai anunțat că metroul se va prelungi și până la Gilău și că cele două obiective, metroul și tren metropolitan, vor fi interconectate și legate de gara centrală din Cluj-Napoca și de aeroport.

„Titlul după care lucrăm este cel din 2018 când am pornit studiile de pre și fezabilitate, cu două componente, metrou și tren metropolitan. Metroul pornește din Florești și ajunge în Cluj-Napoca cu posibilitatea extinderii până în Gilău. Știți bine că pentru cei din Gilău avem la prima stație din Florești, Țara Moților, prevăzută o parcare cu 300 de locuri pentru ca cei din Gilău să își lase mașina și să poată folosi metroul. Într-o etapă ulterioara se va extinde metroul de la Florești la Gilău, există și această componentă.  În cazul trenului metropolitan ne asociem cu comunele Apahida, Bonțida, Jucu, Baciu și Gârbău (…). Vom mai avea încă două ședințe de consiliu local pentru a aproba, într-una dintre ele, acordul de parteneriat cu CFR-ul pentru implementarea proiectului și ultima, finală, de aprobare a indicatorilor tehnico-economici în vederea depunerii proiectului. Am avut 35 de avize solicitate inițial, iar pe parcursul obținerii acestora, ni s-au cerut avize suplimentare, ajungând în total 40. În acest moment mai avem de obținut doar 9 avize din cele 40. Să sperăm că ordinul de ministru pentru trenul metropolitan va fi emis cât mai repede cu putință pentru includerea oficială a proiectului în planurile ministerului Transporturilor, cu asigurarea acestei finanțări europene despre care am vorbit”, a arătat Emil Boc la ședința extraordinară a Consiliului Local din 30 septembrie.

Potrivit oficialului, atât metroul, cât și trenul metropolitan vor fi legate de aeroport și gară.

„Pe raza municipiului Cluj-Napoca, aș vrea să rețineți că se realizează pasajul de la Aeroport, un pasaj pietonal subteran, pentru ca cei care vin cu trenul metropolitan, la stația nouă care se creează la aeroport să poată veni la aeroport. De asemenea, pe raza municipiului Cluj-Napoca, se realizează un pasaj rutier subteran pe strada Fabricii de Zahăr pentru a asigura fluența circulației, să nu se mai oprească mașinile la barieră. Nu în ultimul rând, vom avea un pasaj subteran la IRA, care asigură legătura cu stația de metrou, pentru a putea asigura conectivitatea cu Bulevardul Muncii. Știți bine că metroul vine din Florești până la Podul Ira, unde se ramifică – o ramură spre Bulevardul Muncii, una spre Iulius Mall și Sopor, – iar aici cobori din metrou, urci în trenul metropolitan și mergi mai departe spre Aeroport, spre Apahida, Jucu, Bonțida și așa mai departe. Acolo este un punct intermodal extrem de important, cum este de altfel conectarea dintre gară și aeroport. Ai coborât în gară de oriunde ai veni, urci în trenul metropolitan și poți merge spre aeroport”, a mai arătat Emil Boc.

Consilierii locali din Cluj-Napoca au aprobat, într-o ședință extraordinară convocată în 30 septembrie, un acord de asociere între localitățile Cluj-Napoca, Gârbău, Bonțida, Apahida și Jucu și Baciu pentru implementarea procedurilor de achiziție publică necesare proiectului trenului metropolitan și fixarea atribuțiilor fiecărei administrații locale parte din acord.

Proiectul trenului metropolitan implică dezvoltarea unui serviciu de transport local cu trenul pe un parcurs feroviar de 48,8 km, cu 23 de stații, dintre care opt sunt situate în Cluj-Napoca, trei în Apahida, iar restul în Baciu, Bonțida, Jucu și Gârbău. Pentru facilitarea accesului, se va construi și infrastructura de parcare în apropierea a opt stații, inclusiv în Gârbău și Bonțida, pe”modelul park and ride” (parchezi mașina și utilizezi trenul). Acest transprot local pe linia ferată ar urma să fie deservit de 7 trenuri (scenariul recomandat de specialiști, potrivit unor declarații publice ale primarului Emil Boc).

Valoarea estimativă a acestui proiect este de 858,6 milioane de lei (aproximativ 172 milioane de euro), fără TVA. Odată finalizat, trenul metropolitan va putea deservi peste 17.000 de locuitori, reducând timpul de acces la Cluj-Napoca la mai puțin de 30 de minute.

Trenul metropolitan din Cluj costă 172 de milioane de euro/ Primăria vrea să acceseze fonduri europene pentru a introduce acest serviciu public pe un parcurs de aproape 50 de kilometri, între Bonțida și Gârbău

Proiectul vizează lucrări atât pe magistrala principală de cale ferată 300 Oradea – Cluj-Napoca, cât și pe magistrala secundară de cale ferată 401 Ilva Mică – Salva – Dej – Apahida –  Cluj-Napoca.

Finanțarea investiției va fi realizată din fonduri europene, prin Programul Transport 2021-202.

Investiția va cuprinde adăugarea de puncte de oprire noi, asigurarea de facilități pentru călători (bănci, zone de așteptare, toalete, puncte de procurare de bilete) și amenajarea acceselor la peroane, inclusiv a trotuarelor, pasajelor și pasarelelor pietonale, lifturilor și escalatoarelor. Lucrările se vor desfășura pe raza a șase localități din zona metropolitană a Clujului: comunele Gârbău, Baciu, Apahida, Jucu, Bonțida și municipiul Cluj-Napoca.

Parte a proiectului este și Consiliul Județean Cluj care a intrat în asocierea cu municipiul și localitățile aminitite pentru a susține financiar comunele care nu își permit să contribuie la acest proiect.

Vor fi alocați aproape 10.000.000 de euro din bugetul județului, într-un buget multianual, pentru materializarea obiectivului de investiții. În baza acordului de asociere, Consiliul Județean va acoperi cheltuielile neeligibile ocazionate de construirea parcărilor auto în sistem „Park&Ride”, ce vor fi amplasate în vecinătatea stațiilor feroviare din localitățile Bonțida, Răscruci, Jucu, Câmpenești, Apahida, Dezmir, Baciu, Suceag, Rădaia, Mera, Nădășel și Gârbău.

Stațiile trenului metropolitan

  • Bonţida (existentă) – Comuna Bonţida;
  • Răscruci (existentă) – Comuna Bonţida;
  • Jucu de Jos (existentă) – Comuna Jucu;
  • Jucu (existentă) – Comuna Jucu;
  • Câmpenești (nou propusă) – Comuna Jucu;
  • Apahida (nou propusă) – Comuna Apahida;
  • Apahida (nou propusă) – Comuna Apahida;
  • APAHIDA (existentă) – Comuna Apahida;
  • Dezmir (existentă) – Comuna Apahida;
  • Aeroport Avram Iancu (nou propusă) – Municipiul Cluj-Napoca;
  • Cluj-Napoca Est (existentă) – Municipiul  Cluj-Napoca;
  • IRA (nou propusă) – Municipiul Cluj-Napoca;
  • Fabricii de Zahăr (nou propusă) – Municipiul ClujNapoca;
  • Piața 1 Mai (nou propusă) – Municipiul Cluj-Napoca;
  • Cluj-Napoca (existentă) – Municipiul Cluj-Napoca;
  • Tetarom (existentă – conform M300) – Municipiul Cluj-Napoca;
  • Hoia (nou propusă) – Municipiul Cluj-Napoca;
  • Baciu (existentă – conform M300) – Comuna Baciu;
  • Suceag (existentă) – Comuna Baciu;
  • Rădaia (existentă) – Comuna Baciu;
  • Mera (existentă) – Comuna Baciu;
  • Nădășel (existentă – conform M300) – Comuna Gârbău;
  • Gârbău (existentă) – Comuna Gârbău.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu