Închide

Tren de mare viteză București – Budapesta în „varianta românească” pe linie modernizată pentru viteza maximă de 160 km/h sau traseu nou pentru viteze de peste 200 km/h. Varianta unui aliniament hibrid și tunelul „strategic” de 10 km de la Predeal, ar putea trece prin Cluj

Economie by Actual de Cluj - iul. 20, 2023 0 256

Proiectul unui tren de mare viteză București – Budapesta a fost discutat, miercuri, la București, în cadrul întâlnirii private dintre premierii Marcel Ciolacu și Viktor Orban, întâlnire la care au mai fost prezenți ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu și liderul UDMR, Kelemen Hunor, potrivit surselor G4Media.

Despre un tren de mare viteză care să asigure legătura între cele două capitale se discută de mulți ani, însă un asemenea proiect este foarte complicat și extrem de scump dacă s-ar face în varianta unei linii pe care trenurile să circule, totuși, cu peste 200 km/h, adică o linie de mare viteză veritabilă. În plus, pe lângă componenta de infrastructură (șina), mai trebuie luat în calcul și materialul rulant construit pentru viteze superioare.

Deocamdată, cele mai „rapide” trenuri din România ating doar 160 km/h, pe linia București – Constanța M 800, deși cu o investiție în semnalizare s-ar putea ridica la 200 km/h, viteza maximă a noilor trenuri/locomotive pe care le cumpără Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reforma Feroviară. De asemenea, linia București – Predeal pe care se atinge 140 km/h este deja „îmbătrânită” la aproape 20 de ani de la modernizarea din 2004.

Referindu-se la o linie de mare viteză/viteză sporită, București-Budapesta, Comisia Europeană avansase în 2021 termenul de finalizare 2040.

Tunelul de 10 kilometri de la Predeal, inclus în „coridorul strategic internațional de mare viteză”

Acum, legătura spre Budapesta se face pe M 200 prin Brașov – Sighișoara – Arad – Curtici (frontieră Ungaria) pe care sunt contracte în execuție pentru reabilitare/modernizare la viteza maximă de 160 km/h, respectiv pe M 300 Cluj – Oradea – Episcopia Bihor, toate cele patru contracte de electrificare și modernizare fiind semnate prin PNRR, dar tot pentru viteza maximă de 160 km/h.

Pentru linia de tren de mare viteză care ar urma să lege rețeaua națională feroviară de cea central și vest-europeană, Ministerul Transporturilor prezenta în primăvara anului 2022 două variante. Primul traseu este prin Pitești, Sibiu, Cluj și Oradea cu o lungime de 590 km, în timp ce al doilea este un traseu hibrid care să includă unele segmente modernizate pentru viteza de 160 km/h (Coridorul Brașov – Arad prin CEF și POIM sau Cluj – Episcopia Bihor prin PNRR) combinat cu aliniament nou pentru viteze de peste 200 km/h.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu