Închide

Soluția de parcare a opoziției, validată de planul de mobilitate. Park&Ride în patru locații din oraș

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - ian. 09, 2016 0 403

Anul acesta și anul următor ar trebuie să fie creionate de către primărie proiecte de tipul Park&Ride (parcaje la intrările în oraș, unde să-ți lași mașina iar apoi să circuli cu mijloacele de transport în comun) pentru degrevarea centrului și traficului din oraș, recomandă BERD-ARUP cei care au lucrat pentru Cluj-Napoca la Planul de de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) 2016-2031. Amenjarea a patru astfel de parkinguri în Cluj-Napoca a fost estimată de specialiștii la 2 milioane de euro, pentru demararea studiilor, amenajare, inclusiv promovarea proiectului.

„O politică de parcare revizuită va reduce semnificativ numărul de navetiști care vor parca în centrul orașului. Acești navetiști vor trebui să găsească alte modalități de a merge la lucru. Pentru unii, transportul public și ciclismul nu vor reprezenta opțiuni acceptabile, astfel încât trebuie oferite alternative. Oferirea de facilități de tip Park&Ride, pentru a permite navetiștilor și altor vizitatori în oraș să combine folosirea mașinilor personale și a sistemului de transport în comun ca alternativă atrăgătoare și sustenabilă la vizitarea centrului cu mașina”, se arată în raportul final PMUD Cluj-Napoca.

Specialiștii au recomandat administrației clujene să demareze soluții de Park&Ride în câteva localii care să ofere: acces rapid cu mașina din împrejurimile Clujului, schimbarea confortabilă spre transportul în
comun, zonă de așteptare, informare optimă cu privire la public, camere de supraveghere, sistem de tarifare unitar pentru utilizator (transport în comun și parcare), transport în comun cu o conexiune bună cu centrul.

În consecință au propus dezvoltarea acestui tip de parcaje în zona Bulevardului Muncii și a pieței Ira, dar și pe strada Unirii din Gheroghenu și în zona străzii Frunzișului din Cartierul Zorilor. Plus au recomandat ca în parcare complexului de tip mall din localitatea Florești să fie dezvoltat un astfel de amplasament. „Ar fi de dorit să se înceapă P&R-ul treptat, să se adopte o strategie de marketing reușită, iar apoi să se extindă pas cu pas.Proiectul este propus spre implementare în două etape, cu construcția P&R Muncii și IRA în primă etapă (precum și ”oficializarea” locației Polus Center), iar în a doua etapă, ulterior finalizării centurii de sud și a conectorilor aferenți, P&R Frunzișului și Gheorgheni”, se mai prezizează în documentul citat.

Parcajele de timp Park&Ride sunt preconizate cu câte 300 de locuri de parcare, iar costurile sunt estimate la 2 milioane de euro, inclusiv pentru promovarea proiectului. Perioada pentru demararea studiilor recomandată primăriei este 2016-2018, urmând ca proiectul să fie implementat în anii următori, specialiștii susținând că acesta trebuie să meargă în paralel cu amenjarea centurii de sud a orașului Bucium – Someșeni și a conexiunilor acesteia cu cartierele orașului.

Dialogul surzilor pentru degrevarea traficului din oraș

În ultimii doi ani, la fiecare dezbatere a bugetului previonat de primărie, consilierii social-democrați din Consiliul Local au cerut implementare unui sistem integrat de parcări și nominalizarea de fonduri în acest sens. Pe lângă parkinguri la intrările/ieşirile din oraş şi schimbarea regulilor de tarifare a locurilor de parcare din centru, în acest sistem ar fi trebuit incluse, după cum declara consilierul PSD Gabriel Oniga şi parcări pe structură metalică, în locul zonelor ocupa de garajele de cartier. Potrivit lui Oniga, preţul de construire a unui loc de parcare în sistemul propus ar fi undeva la 2.000 de euro şi, iar avantajul pentru cetăţeni şi pentru primărie ar fi foarte mare, pentru că, în locul a 10 garaje s-ar face 40 de locuri de parcare.

Deși propunerea s-a bucurat de susținere din partea primarului, până acum administrația locală nu a reușit să facă pași concreți pentru implementarea sa. În 2015, primăria s-a concentrat pe șantierele de modernizare a străzilor din Cluj-Napoca, deschise majoritatea cu bani europeni, în așa fel încât să nu piardă respectivele fonduri nerambursabile. Anul acesta, pe lista de proiecte prioritare sunt tot lucrările deja începute anul trecut.

 

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.