Închide

Șef în companie aeriană care lansează zboruri Cluj-Istanbul, la câteva ore distanță de un atentat: „Dacă oamenilor le e frică și renunță să călătorească se vor crea și mai multe probleme. Teroriştii asta vor – să stăm acasă”

ActualitateEconomieTop NewsUncategorized by Kristina Reştea - iul. 05, 2016 0 392

 

Marți, 28 iunie, reprezentanții unei companii aeriene din Turcia decolează de pe aeroportul Ataturk, cu destinația Cluj: seara următoare, Atlasglobal urmează să anunțe din capitala Transilvaniei zborurile noi spre Istanbul, care ar urma să fie lansate din 18 iulie. Aterizați la Cluj, câteva zeci de minute mai târziu, află vestea: pe aeroportul de pe care decolaseră tocmai avusese loc un antentat terorist, soldat cu peste 30 de morți. Planurile se schimbă: primele zboruri pe ruta Cluj-Istanbul încep din 19 septembrie, se decide rapid de la conducere, așa că miercuri seara la Cluj acesta e mesajul, în timpul discursurilor de prezentare. Și încă o noutate: ar urma să se introducă zboruri zilnice, nu trei pe săptămână. Câteva minute mai târziu, printre baloane în culorile brand-ului, cei de la Atlasglobal vin cu o nouă precizare, după alte calcule de la „centru”: zborurile se lansează de fapt în 1 august.

Vezi și:

Schimbări de planuri pentru Cluj, în urma atentatelor teroriste de la Istanbul: Atlasglobal amână noile zboruri spre Turcia

Acesta este contextul în care Actualdecluj.ro a discutat cu reprezentanții companiei aeriene, despre piață și turism, într-o lume unde datele se pot schimba, oricând, drastic. Orhan Sancar, coordonator de vânzări şi marketing Atlasglobal pentru Europa de Est şi ţările CIS, despre noua rută Cluj – Istanbul, o piață pe care urmează să se bată cel puțin trei companii aeriene.

 

Rep: Cum ați ales să veniți la Cluj și să începeţi cu piaţa de aici, nu cu cea din Bucureşti?

Orhan Sancar: Voiam să începem din capitală, din București, aceasta era intenţia, dar, din cauza unor înțelegeri deja stabilite între cele două țări, nu puteam crește numărul de zboruri deocamdată; companiile naționale au dreptul acesta. Am aplicat pentru Bucureşti, dar deocamdată acesta e numărul convenit şi ni s-a spus să începem cu alte orașe şi cam în termen de șase luni se va putea deschide şi o altă rută. Sunt 14 zboruri din partea turcă, 14 de aici, iar acestea sunt deja folosite. După ce am declarat că vrem să abordăm această piaţă și cei de la Turkish Airlines au zis că vor.

Nu sunteți singuri pe această rută, Cluj-Istanbul (Turkish Airlines şi Tarom au anunţat de asemenea că încep să opereze, Aeroportul Cluj i-a anunțat și pe cei de la Pegasus). Cum vedeți piața?

Mai întâi noi am anunțat că vrem să venim, apoi au venit și ceilalți. Anul acesta am decis, am declarat asta, iar după ce am declarat… când se vede că există potențial, vin și alții. Să ai mai multe companii nu e o problemă. Înseamnă, de fapt, că trei companii vor promova destinația.

Nu e prea mult? Trei companii? Nu e o piață atât de mare, vorbim totuşi de Cluj, nu de un oraş-capitală.

Nu. În total există o capacitatea de 7 zboruri. Noi operăm 3, două – Tarom, două – Turkish Airlines. Practic, în fiecare zi vom avea un zbor.

Deci nu veți avea zboruri zilnice? Ați anunțat că acesta este planul.

Începem cu trei zboruri, de la 1 august, apoi, din 19 septembrie, vrem să introducem zboruri zilnice. Desigur ne uităm la piață, dacă vedem că e una dificilă și că trei zile sunt suficiente, vom acţiona în consecinţă. Dar această destinaţie nu se referă de fapt numai la Istanbul, Istanbulul e şi un punct de conexiune. Companiile se uită la Istanbul și folosesc conexiunile cu alte destinaţii. Din cauza problemelor generate de terorismul global, companiile se concentrează pe zboruri de conexiune.

Care sunt așteptările de la această rută, în termeni de afaceri, în ceea ce privește numărul de pasageri?

Cei de la aeroport ne susțin, prețurile sunt decente, costul nu e foarte ridicat, având în vedere şi faptul că acesta e un zbor scurt, de o oră şi 10 minute. Cele mai periculoase zboruri în businessul aerian sunt cele cu durată lungă.

Aveți nişte cifre în ceea ce priveşte aşteptările pentru noua rută, Cluj-Istanbul?

Ne dorim ca în primul an să ajungem la un grad de ocupare de 70%, ceea ce înseamnă să avem în fiecare săptămână aproximativ 300 de pasageri. Și avem și clasa Business. Dacă spre final de an ajungem la grad de ocupare 70%, e ok. Prețurile pentru un zbor pornesc de la 109 euro, aşa că poţi face un city break, cu tot cu cazare la hotel, cu un buget de 150 de euro – un weekend la Istanbul. Prețurile de cazare la un hotel de 3-4* sunt foarte decente, din cauza crizei globale. Pasagerii pot să vină în Istanbul sau se poate ca de aici să meargă spre Antalya, ca destinaţie de vacanţă.

Deci vă gândiți și la piaţa de turism ca target în ceea ce îi priveşte pe clienţi.

Există călători de afaceri, investitori turci în România, în Cluj, dar și muncitori, care lucrează în România sau au venit pentru afaceri. Aud că sunt trei restaurante în Cluj. Apoi, sunt oameni din Orientul Mijlociu, sunt cei care vor să meargă spre Dubai, spre Emirate, e cerere mare din partea acestor țări pentru România, pasagerii vin la Cluj, la București. Oamenii folosesc Bucureştiul ca să meargă spre aceste destinaţii, dar costul domestic, pe ruta Cluj – București, e mare. Deci această rută poate fi folosită ca punct de conexiune.

Vorbeaţi de turismul de afaceri, de cei interesaţi să ajungă în alte destinaţii, despre cei pentru care Istanbulul poate fi punct de conexiune. Cum stăm la capitolul Turism? De ce ar fi interesați clujenii să vină la Istanbul?

Pot veni la Istanbul fiindcă e un oraş al culturii, pot veni și pentru shopping, nu doar pentru turism cultural. Dacă ne e frică să călătorim, asta va servi cauzei terorismului. Nu ar trebui să renunțăm, să călătorim; nu ne mai simțim siguri acasă, nu ne mai simţim siguri în călătorii, dar dacă renunțăm la toate vom susţine de fapt ceea ce îşi doresc teroriştii.

Care vor fi efectele atentatelor teroriste pentru afaceri şi turism?

Oamenii au început să se obișnuiască cu astfel de veşti. Ataturk e un aeroport sigur, dar sinucigașii intră cu arme, se aruncă în aer.

Cunoașteți aeroportul. Cum ați primit vestea? Există totuşi această nedumerire: cum se poate să intri în aeroport cu Kalashnikov-uri?

Am fost surprins. Eu am zburat de acolo, cu o oră înainte. Din câte am înţeles, din declaraţiile oficiale de după atentate, acești oameni nu au trecut, cu arme şi bombe, de zona de verificare cu raze X.

Dar au intrat în aeroport…

Au fugit de afară, i-au împușcat pe paznici și au intrat. Nu știm încă toate datele. Dar e un teritoriu păzit, dar la cum au intrat ei… au împușcat paznicii şi au intrat.

Ați zice, totuşi, că Istanbulul e o destinaţie sigură?

Nicăieri nu e sigur. Acum doi ani am întâlnit nişte persoane din Londra care m-au întrebat dacă Istanbulul e sigur. Am zis că e sigur, ca acasă. Şi ei au zis „Nuu, acasă nu e safe”. Acum e această problemă a terorismului. Au fost aceste discuţii între partea turcă şi Rusia şi Israel asupra unor politici de pace și relaţii economice, asta i-a deranjat pe cei care sunt împotriva Turciei și s-a creat o problemă.

Există şi tensiunile cu Rusia…

Terorismul afectează piaţa, dar, dacă nu se mai întâmplă ceva grav, în două săptămâni – o lună, lucrurile își revin. Oamenii reacționează împotriva terorismului, nu am primit multe cereri de anulări de zboruri. Cam 5%. Unii nu au decis dacă să anuleze sau nu. Dacă oamenilor le e frică și renunță să călătorească se vor crea și mai multe probleme. Teroriştii asta vor – să stăm acasă. Cred că e ceva temporar, într-o lună ne revenim. De asta am decis să începem totuşi din 1 august operarea zborurilor.

Când s-a luat de fapt această decizie?

Ieri (marţi, n.red.), când veneam pe avion, declaraţia din anunţul oficial era că începem din 18 iulie. Când am aterizat, am aflat de situaţie (atacul terorist de marţi seară, n.red.), ni s-a zis că nu mai putem începe în aceste condiţii, iar cei din conducerea companiei au avut o întâlnire de criză. Apoi, am văzut reacții bune aici, am scris un raport, spunând lucrurile acestea, ca să vedem dacă putem să mergem mai departe. Cei de acolo erau în întâlniri, a fost o situaţie foarte complicată, cu toate acele zboruri anulate, cu reprogramări, au fost multe probleme. S-a luat decizia nouă acum o oră (în timpul evenimentului de lansare de miercuri seara, n.red.). E o companie deținută de privați, deciziile sunt luate de oameni, nu e birocrație.

Și rămâne valabilă data de 1 august? Sau aflăm mâine altceva?

Nu, nu se mai schimbă. Când află aşa ceva, oamenii pot crede că suntem amatori. Aceasta a fost o situație de criză. Vom începe sigur de la 1 august.

Știaţi ceva despre piaţa din Cluj înainte de a veni aici, având în vedere că, de fapt, ţinta dvs era Bucureştiul, iar Clujul a fost a doua opţiune?

Am vizitat prima oară România după ce am decis să venim aici, preşedintele companiei are o relaţie bună cu România și Moldova. Am făcut un contract cu un turoperator de aici pentru chartere spre Antalya, care au demarat din 10 iunie. Am verificat piața, am văzut că e un mare potențial, că sunt 6-7 zboruri spre Antalya săptămânal. Şi zborurile noastre sunt preferate de localnici. Clujul e un oraș universitar, cultural, oamenii pot să vină să vadă Transilvania sau împrejurimile. În Istanbul nu sunt multe informaţii despre zonă pentru că nu sunt zboruri directe

Deci credeți că va fi interes și din partea turcă pentru zboruri aici, o dată ce această destinaţie va fi promovată?

Da, pentru că e un oraș universitar, cu împrejurimi frumoase, cu viață de noapte.

Dar oamenii nu prea știu despre aceste locuri.

Da, va trebui să lucrăm la asta, la promovare.

 

Responsabilul de România: „misiunea mea e să umplu avioanele”

Noul country manager pentru România, Ender Karaca, e specialist în Vânzări şi Marketing, în cadrul departamentului internaţional al Atlasglobal, vine din Istanbul şi se mută la Cluj. „Mă voi muta aici, voi locui aici. Sunt fericit de decizia asta, Clujul e o destinaţie foarte bună”, spune el. Așteptări de la piață? „Istanbului e o destinaţie grozavă, dar, din cauza terorismului, acum sunt unele îndoieli. Cu toate acestea, mulți continuă să vină. Iar Clujul devine tot mai mult un oraş ca Varșovia, e un oraș universitar, cultural, cu multe evenimente. Văd investiții venind aici. Ne așteptăm ca la început să fie cerere mai mare pentru cei care vor să meargă spre Istanbul şi apoi retur, dar şi cerere spre destinaţii ca Bodrum sau Antalya. Dar vrem trafic și iarna. De asta am anunţat zboruri zilnice”, spune Karaca. Nu e chiar sigur că vor fi zilnice, tocmai aflasem că planurile trebuie conectate la reacţia pieţei. Noul country manager e însă încrezător. „Vom avea zboruri zilnice din septembrie şi vom continua. Am fost în Doha, sunt mulți români care locuiesc acolo, Istanbulul poate fi punct de conexiune, spre Doha sau alte destinaţii pe care le oferim. În două ore ești în Antalya”, subliniază Karaca. Misiunea lui? „Să umplem avioanele”, spune country managerul. „Cu profit”, adaugă Orhan Sancar. „Vrem să îi facem pe oameni să afle cine e Atlasglobal, oamenii se gândesc doar la low-cost. Cu privilegiile din ofertă, avem un produs bun, credem asta, trebuie doar ca oamenii să afle de el. Va trebui să fac vizite la agenţii, să ne stabilim biroul de la aeroport, vom sponsoriza evenimente locale, apoi vom creşte, pas cu pas. După ce dăm drumul şi zborurilor de la Bucureşti (estimările sunt pentru acest an), voi coordona şi Bucureştiul, dar rămân aici, la Cluj”, conchide Karaca.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.
  • Articole similare