Închide

Școlit la Cluj, un tânăr de doar 33 de ani e cel mai tânăr dirijor din Orientul Mijlociu: "la Cluj mi s-a schimbat viața"

ActualitateInternaționalRecomandarea redacției by Mihai Prodan - feb. 03, 2015 2 1648

Un tânăr ajunge dirijorul unei orchestre naționale la doar 31 de ani, după ce a absolvit Academia de Muzică din Cluj.

Lubnan Baalbaki, acum la 33 de ani, e cel mai tânăr dirijor din Liban și Orientul Mijlociu, și vorbește cu actualdecluj.ro despre această performanță și rădăcinile acesteia – pentru că dirijorul Orchestrei Naționale din Liban provine dintr-o familie de artiști plastici, muzicieni sau soliști.

Baalbaki și-a început cariera de artist după ce a studiat vioara. „La vârsta de 20 de ani am făcut prima trupă, eram majoritatea amatori, acolo a fost prima mea experiență în organizarea și conducerea unui grup de muzicieni”, spune el. „Probabil acesta a fost un semn spre această aplecare dar sigur nu a fost conștientizat. Am început să conștientizez această aplecare abia când eram în ultimul an de facultate la muzicologie, atunci am simțit că ce am făcut nu a fost suficient și am început să descopăr noua mea perspectivă. Acum după 11 ani de studii și carieră, simt o convingere total că n-aș fi fost la fel de împlinit cu o altă specializare. Dirijatul cuprinde toate cunoașterile muzicale, este o școală infinită, și asta am căutat mereu”.

Inițial Baalbaki a vrut să urmeze cursurile de specialitate în țara sa natală, Liban, dar perspectivele erau destul de limitate, „așa că am început să caut o posibilitatea de călători”. „Primul gând a fost Germania, și intr-adevar am început cursurile de limbă germană, dar uneori viață și universul îți desenează un alt traseu care cu siguranță este cel mai bun pentru fiecare: am participat într-un proiect în Qatar, opera Ibn Ișna, o operă în prima audiție despre marele filozof și omul de știință arab. Am fost șeful de cor pe vremea aceea, orchestra a fost de la opera din Timișoara, acolo am cunoscut-o pe fosta mea soție care m-a ajutat mult și mi l-a introdus pe maestrul Petru Sbârcea. Acum suntem în relații foarte bune și avem o fetiță minunată și foarte talentată.  Așadar, România pentru nu a fost o variantă, a fost o chemare și un destin”, spune el.

Petru Sbârcea e cel care l-a îndrumat pe Baalbaki la Academia de Muzică din Cluj iar acum, privind retrospectiv, dirijorul libanez spune că studiile de aici i-au schimbat viața. „Acolo mi s-a schimbat viața, am lucrat cu niște profesori foarte buni. Toată perspectiva de muzică mi s-a schimbat iar maestrul Sbârcea fost cea mai mare inspirație care am întâlnit-o la Academia de Muzică”, spune dirijorul.

Diferența între Orientul Mijlociu și Europa e mare – și e chiar mai evidentă între Beirut, orașul natal al lui Baalbaki, și Cluj, orașul unde s-a format în cariera de dirijor. L-am întrebat care sunt cele mai vizibile diferențe între cele două orașe. „Nu știu cum să va răspund la această întrebare, când aud de Cluj mereu zâmbesc. Clujul a fost extrema total opusă a orașului meu Beirut, Beirutul este un oraș aglomerat și foarte modernizat iar Clujul este un oraș foarte liniștit. Vă dați seama ce schimbare mare, tot pulsul se schimbă”, explică el, și adaugă: mutat la București, toată lumea îl credea clujean – nu doar pentru că stăpânea limba ci și pentru că, după ani de zile în capitala Transilvaniei, deprinsese și accentul de ardelean. „Poate această nu este o întâmplare dar este un efect, faptul că atunci când am continuat studiile la București toată lumea mă credea clujean datorită faptului că am un accent clujean foarte clar”, spune dirijorul.

Sunteți, din câte am înțeles, cel mai tânăr dirijor din Orientul Mijlociu și unul dintre cei mai căutați din zonă. Este tinerețea o virtute sau un handicap în această profesie?
Probabil sunt cel mai tânăr dirijor din zonă, din Liban sigur. Succesul pe care l-am avut la Filarmonica Națională din Liban care m-a numit dirijor permanent mi-a deschis foarte multe oportunități și în țările vecine din Orientul Mijlociu. Acest fapt nu pot sub nici o formă să-l numesc un handicap, este de fapt un dar.

Ați avut ocazia să dirijați orchestra Filarmonicii Transilvania din Cluj – dar și altele. Ce ar trebui să îmbunătățească Filarmonica din Cluj?
Cu filarmonica din Cluj am o relație mai deosebită, acolo sunt majoritatea foștilor mei colegi de facultate, și văd mulți profesori, Bianca Temeș de exemplu mi-a fost profesoară și acum suntem mereu în coordonare pentru turneele pe care le facem împreună și pentru concertele pe care le fac în cadrul stagiunii.
Poate inversez eu a doua parte din întrebare, ce putem noi să îmbunătățim pentru filarmonică din Cluj și zic că această orchestră merită o sală proprie de concerte!

Veniți dintr-o familie de artiști: artiști plastici, muzicieni, cântăreți. Ați recomanda cuiva să urmeze o vocație artistică în România? dacă da, de ce?

Într-adevăr, am crescut printre artiști, ca și vârstă sunt printre cei mai mici. Experiența mea de succes în România este o recomandare permanență pentru toți care m-au cunoscut să vină în România, în România sunt muzicieni minunați.. acest lucru mereu îl promovez la Filarmonică noastră în Liban, aduc soliști mari care reprezintă România, de exemplu au fost Alexandru Tomescu, Mihai Ungureanu și vinerea trecută l-am avut concert maestru invitat pe Marius Sima, rezident în Germania.

Cine este Lubnan Baalbaki
Dirijorul născut în 1981 conduce de doi ani Orchestra Filarmonică din Liban. Anul trecut, în 20 iunie, a condus pentru o seară Filarmonica Transilvania din Cluj, în calitate de dirijor invitat. A absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” în 2009, cu licență în dirijat orchestra, sub îndrumarea mentorului său Petru Sbârcea. Și-a continuat studiile – masteratul iar acum doctoratul – la Universitatea Națională de Muzică din București. A mai condus, ca dirijor invitat, orchestrele din Qatar și Mexic.

Să mai spunem că în vreme ce Baalbaki ajunge la 31 ani dirijor principal în Liban, Filarmonica Transilvania din Cluj-Napoca nu are nici la această oră un dirijor principal și nici prospecte ca situația să se schimbe în următoarea vreme. Starea de provizorat e perpetuată de doi ani, de la plecarea fostului dirijor Mihai Agafița, iar de atunci toate concertele sunt coordonate de dirijori invitați. Directorul Marius Tabacu explică: nu doar salariul mic ține candidații departe – Filarmonica poate oferi un salariu de cel mult 2.000 de lei, spune el – dar și standardele sunt ridicate. „Nu se întrevăd acele personalități care ar fi potrivite pentru acest post, mai ales fiindcă dirijori străini nu prea putem angaja, fiindcă pe banii aceștia nu vine nimeni. Trebuie să fie un dirijor care să știe să lucreze efectiv cu orchestra și să facă concerte care să ridice publicul în picioare. Un dirijor principal are un rol foarte, foarte important și trebuie să știe să țină legătura cu oamenii din punct de vedere social, iar profesional să fie de vârf. Această orchestră a fost dirijată de Emil Simon, Eric Berger, Antonin Ciolan care a fost primul, deci ștacheta e foarte ridicată. Soluția noastră e că sunt dirijori invitați, vin în fiecare săptămână, puțini dintre ei vin de 2-3 ori pe stagiune, care sunt destul de buni”, spune Tabacu.De exemplu, vineri dirijor invitat e Daniel Cohen, un tânăr de doar 29 de ani originar din Israel și stabilit în SUA.

2 comentarii

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.