Închide

Scandal în taximetria din Cluj, firmă de taxi face aplicație mobilă, trimite la comenzi mașini fără însemne, își ridică taximetriștii în cap

ActualitateTop News by Mihai Prodan - dec. 11, 2017 1 3503

Uber de Cluj: o firmă de taximetrie din Cluj trimite multe comenzi venite prin dispecerat către șoferi cu mașină proprie, fără atestat de taximetrist, cupolă ori aparat de taxat. Se întâmplă de câteva zile.

O firmă de taxi din Cluj și-a făcut aplicație mobilă prin care, dacă faci o comandă, la fața locului nu se prezintă un taximetrist cu mașină cu însemnele specifice, ci o persoană fizică, iar tariful cursei nu se mai calculează în kilometri.

Vicepreședintele Asociației Taximetriștilor din Cluj, Ioan Pugna, explică: „mașinile rent a car cu șofer nu pot fi dispecerizate; sunați la o firmă sau la o PFA și spuneți că vreți să mergeți din Mănăștur în Mărăști și trimite mașină, dar în baza unui contract și cu plată făcută anterior. Plata e pe zi sau pe oră, nu pe kilometru”. Pugna ezită însă să spună dacă ce face compania e sau nu ilegal. „Nici nu știu ce să mai zic, cu piața asta a aplicațiilor inovative”, spune el. De alfel, e normal – gigantul Uber a intrat pe piața globală ca un serviciu care să revoluționeze serviciile de taximetrie prin ride sharing iar până în ziua de azi a fost scos în afara legii în doar câteva țări, iar în altele, cum e și cazul României, mai exact la Cluj, procesele sunt încă pe rol (citește aici detalii). În cazul procesului dintre taximetriști și Uber, decizia instanței e așteptată pentru 20 februarie.

Aplicația folosită are, în Google Play, până la 50 de descărcări, ceea ce înseamnă cel puțin tot atâtea mașini, plus descărcările din magazinul Apple. În descriere, aplicația apare ca realizată de o persoană fizică, dar în secțiunea de disclaimer a acesteia la autor figurează compania de taxi. Astfel de aplicații au mai fost realizate de aceeași firmă pentru companii similare de taxi din București, Iași, Suceava, Bacău și Râmnicu Vâlcea.

Image may contain: textDe altfel asociația taximetriștilor din Cluj a publicat în urmă cu câteva zile un astfel de bon fiscal, emis de un SRL-D din Poiana Blenchii  (foto). „Prima sesizare pe care am primit-o a fost chiar din partea unei cliente, care a fost întrebată de către dispeceră  dacă e de acord să trimită un colaborator. Această clientă a răspuns, neînțelegând despre ce e vorba, că e de acord. A fost informată de valoarea cursei, adică 16 lei, și a fost trimisă mașina. Spre surprindea clientei, mașina era neinscripționată, a dus clienta la destinație și i-a fost înmânat un bon fiscal de 16 lei. După această sesizare am primit altele patru, una dintre ele venind de la soția unui operator de taxi, unde a venit o mașină simplă fără autorizații, ceas de marcat sau șofer cu atestat. Mai grav e că am primit unele telefoane de la șoferi ai acestei companii care nu înțeleg ce se întâmplă și nu înțeleg de ce plătesc chirii sau procente pentru mașini cu autorizații, când ar putea lucra cu mașinile personale”. Acesta spune că aceste comenzi, către colaboratori cu mașini neautorizate ca taximetre, sunt prioritare deoarece procentul care revine dispeceratului e „net superior” taxei de dispecerat dată de taximetriști.

„E jenant”, conchide Pugna.

Într-un mesaj adresat de companie șoferilor cu care lucrează, reprezentanții acesteia spun că în weekend au avut 13.700 de comenzi, dintre care aproape 8.000 au fost refuzate – altfel spus, dacă cineva a sunat ca să comande o cursă, dispecera nu a găsit un șofer dispus să onoreze comanda. Reprezentanții companiei de taximetrie clujene nu au putut fi contactați pentru a-și exprima un punct de vedere. Dacă ne răspund la telefon îl veți avea și pe acesta.

UPDATE Am vorbit cu administratorul firmei de taxi, Ioan Oprean, iar acesta spune între altele că exemplul de mai sus ar fi o invenție – dar, dacă ar fi să funcționeze aplicația sa așa cum trebuie, așa ar arăta o cursă. „Clientul comandă mașină prin aplicație, intră în legătură cu un transport autorizat, stabilesc prețul, bonul fiscal se emite în avans, obligatoriu. În legea taximetriștilor scrie că serviciul e legal, se autorizează la primărie, nu e nicio problemă din punct de vedere legal. Se autorizează firma care execută transport de persoane, mașina, și șoferul trebuie să aibă un atestat ca un taxi. Doar că nu au cupolă, nu au însemne și ceas de taxat. Asta ziceau colaboratorii: „atunci eu de ce fac taxi?” Nu a fost exploatată această prevedere legală până acum pentru că n-a fost nevoie, dar în situația Clujului, în care noi refuzăm cam 2.000 de clienți pe zi pentru că nu avem mașini, suntem nevoiți să căutăm soluții. Am citit din nou legea taximetriei și am zis – „uite, s-ar putea face, hai să explorăm această posibilitate”. Pentru că nu se mai eliberează licențe de taxi. Dacă azi vrei să faci taxi în Cluj nu mai poți. Practic numărul de mașini e insuficient pentru cererea de azi. Toți au căutat soluții. De exemplu o firmă mare de soft m-a chemat să-i transport 1.000 de angajați și i-am refuzat”.

Aplicația respectivă elimină dispeceratul, spune Oprean – doar că șoferii care folosesc această aplicație vor plăti o taxă de dispecerat către Nova Taxi. „Clientul va folosi o aplicație ca să comande mașină autorizată în regim de închiriere. Sse elimină dispeceratul, există o chestie în lege că clientul trebuie să încheie contract cu operatorul de transport. Și fizic nu poți, decât electronic, prin aplicație, clientul își dă acordul, care ține locul de contract, iar bonul fiscal se eliberează în avans. Legea mai spune despre stabilirea prețului în avans – nu ai cum s-o faci în avans. Cursa se calculează, aplicația o face, și deservește operatori autorizați în regim de închiriere. Nu se vor trimite comenzi către mașini neautorizate. Aici trebuie să ai mașină pe firmă, firma să fie autorizată, mașina să fie autorizată, șoferul să fie atestat. Practic se parcurg aceleași etape ca taximetriștii”. Oprean spune că aplicația n-a fost folosită niciodată iar descărcările ce apar în Google Play – câteva zeci până ieri – au fost făcute de șoferi curioși și, patru dintre ele, de cei care au testat-o – dar că aceasta nu a fost pusă la treabă niciodată.

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Cursuri de specializare la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.

Un comentariu

  1. exista posibilitatea ca in felul asta taximetristii din devina politicosi, sa schimbe masinile, ca se merge cu niste gioarse de n-am inteles cum li se da autorizatie. n-am cerut sa merg in rolls-royce, pot foarte bine sa ma deplasez si cu un logan bine intretinut, nu cu unul care mai are putin si devine masina de epoca!

Scrie un comentariu