Închide

Românească: 2 drumuri spre Padiș, unul e telenovela Ic Ponor, întrerupte de 10 km pentru că nimeni nu știe cine e proprietarul

AdministrațieTop News by Mihai Prodan - oct. 27, 2016 0 4741

Românească: au băgat milioane în telenovela drumului spre Ic Ponor, la fel au făcut și alții, doar ca să constate că nu pot uni cele două drumuri pentru că habar n-au cine e proprietarul.

Dacă sunteți familiarizați cu telenovela drumului turistic Răchițele – Doda Pilii – Ic Ponor, și probabil că sunteți fiindcă aceasta a început în 2008 și nu s-a încheiat nici acum, aflați că azi Consiliul Județean din Cluj a anunțat că a finalizat în sfârșit lucrările, în urmă cu două săptămâni. E vorba de n drum de 20,5 kilometri care duce spre zona Padiș din munții Apuseni și care a costat o mulțime de bani, mare parte din fonduri europene. De cealaltă parte, Consiliul Județean Bihor a pornit și el un proiect similar spre aceeași zonă, finalizat deja demult, iar acum între aceste două drumuri se cască un necunoscut de 10 kilometri: nimeni nu știe cine e de fapt proprietarul terenului pe care ar urma să continue drumul. Vicepreședintele Consiliului Județean Cluj Marius Mânzat explică: „limita proiectului e zona până unde s-a făcut proiectul de modernizare a drumului. Din câte știu se poartă discuții cu județele Bihor și Alba să se stabilească exact de cine aparține zona respectivă. Cadastrul e foarte încurcat, suprafețele nu sunt delimitate, nu poți face investiții pe terenul altuia, intri în zona penalului și nimeni nu riscă așa ceva”. În schimb, adaugă Mânzat, „distanța e scurtă și n-ar fi nicio problemă pentru nici unul dintre cele trei consilii județene”: sunt patru kilometri până în Padiș, dar în total tronsonul dintre cele două drumuri e de 10 kilometri. „Când s-a aplicat pentru finanțare și s-au pus la dispoziție actele de prorpietate ale județului Cluj, și probabil așa a făcut și Bihorul, asta a fost lungimea maximă pe care se putea face proiectul. Probabil nu s-a măsurat exact dacă cele două drumuri se leagă unul de altul sau nu”, explică directorul tehnic al proiectului, Liviu Hâncu.

Drumul spre zona turistică Ic Ponor e special: nu doar că modernizarea acestuia a durat din 2009 până în 2016 pe o lungime de 20 kilometri, dar costurile au ajuns până la peste 65,3 milioane de lei, bani din care 29 milioane sunt europeni, 3 milioane vin de la bugetul de stat, iar restul – de la Consiliul Județean. Ultimele plăți către constructor s-au făcut în această săptămână, astfel că în sfârșit CJ Cluj spune că are „prejudiciul cert” pe care trebuie să-l recupereze de la constructor, e vorba mai exact de 5,5 milioane de lei cât au costat lucrările neconforme, din care 3,3 milioane de lei pot fi recuperați din garanția de bună execuție de la constructorul MBS Group, care însă e în insolvență.

Să mai spunem că drumul are pe jumătate din lungimea sa – 13km – o lățime de doar patru metri, iar două mașini abia încap una pe lângă cealaltă; soluția tehnică a fost amenajarea de benzi de încrucișare, adică un fel de parcări în care intrați cu mașina în așteptarea celei care vine din față, ca să puteți trece.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.