Închide

Reprezentanţii IMM-urilor germane la Cluj, despre România atractivă pentru costuri mici: „E foarte important să treceţi la nivelul următor pe lanţul valoric, ca alte ţări vecine”

EconomieTop News by Kristina Reştea - mart. 04, 2018 0 637

Oamenii de afaceri germani sunt interesaţi de Cluj şi România pentru potenţiale investiţii şi colaborări, dar au de dat şi sfaturi: ar fi cazul să trecem la următorul nivel pe lanţul valoric, astfel încât cei interesaţi de business-uri să nu mai fie atraşi doar de ideea că e mai ieftin să lucrezi de aici. Vecinii noştri din ţări ca Polonia sau Ungaria au făcut deja „pasul” în direcţia bună.  Reprezentaţii celei mai mari confederaţii patronale din Germania, BVMW, au venit la Cluj, ca observatori la constituirea unei noi asocieri patronale şi au povestit pentru Actualdecluj.ro despre cum se vede mediul economic local.

Patru confederații patronale din România, Ungaria, Polonia şi Slovacia au semnat luna trecută la Cluj documentele de constituire a Alianței patronale a țărilor est-europene, membre ale Uniunii Europene. Într-o Europă tot mai divizată de tendinţe eurosceptice, naţionaliste şi extremiste, VOSZ din Ungaria, Employers of Poland, EAS din Slovacia și Uniunea Naţională a Patronatului Român au stabilit să îşi unească forțele „pentru a reprezenta, cât mai eficient, interesele mediilor de afaceri din Ungaria, Polonia, Slovacia și România în raport cu conducerea UE, precum și cu mediile de afaceri din orice altă țară a lumii”, potrivit iniţiatorilor demersului. Mai multe AICI. Doar în calitate de observatori, la Cluj au venit şi reprezentaţii celei mai mari confederaţii patronale din Germania, BVMW, care reprezintă interesele economice și sociale ale 26 de asociații patronale cu un total de peste 560.000 de întreprinzători, care au împreună 11,5 milioane de angajaţi.

Nemţii au venit doar ca observatori, dar ar fi interesaţi de o colaborare cu asociaţiile româneşti. „Planul este să avem o colaborare între asociaţiile care reprezintă IMM-uri în Germania şi în România. Eu reprezint şi o asociaţie europeană a antreprenorilor (European Entrepreneurs CEA-PME), vrem să întărim organizaţia, iar România nu e încă parte a acestei structuri. Avem reprezentanţi din Polonia, din Ungaria, dar din România încă nu. Clujul este un oraş foarte activ, un oraş unde IMM-urile germane sunt foarte active, avem membri (ai BVMW) care sunt implicaţi în afaceri în România”, a menţionat Patrick Meinhardt, reprezentant al BVMW şi politician german (Free Democratic Party). În plin haos creat de noua „revoluţie fiscală”, într-o ţară în care schimbările legislative pun mari probleme celor care ar vrea predictibilitate, nemţii sunt rezervaţi în a face comentarii care ar avea tentă politică. „Dacă îi întrebi pe germani (despre turbulenţe şi crize politice), vor spune acelaşi lucru despre Germania”, se limitează să observe oamenii de afaceri nemţi.

Clujul oferă imaginea unui centru economic interesant: are competenţe în IT, are multe de oferit în lanţul de producţie şi aprovizionare în industria automotive, spune Rainer Ptok, de la BVMW, care nu se află la prima vizită în România, dar nu a mai fost până acum la Cluj. „Sunt mulţi investitori interesaţi să vină în România – pentru oameni în IT, pentru situri de producţie; există şi avantajul forţei de muncă mai ieftine”, admite germanul. Aşadar, România e încă interesantă pentru că e mai ieftină. Costurile de producţie şi cele cu forţa de muncă sunt mai mici. „E o realitate, dar şi o provocare. Vezi ţări vecine, ca Polonia sau Ungaria, care au reuşit să treacă la pasul următor pe lanţul valoric, deşi au început la fel. Companiile au mers acolo (pentru costuri mici), dar aceste ţări au devenit destinaţii interesante nu doar pentru costuri, ci şi pentru alte competenţe. E foarte important să reuşiţi să faceţi asta, să treceţi la nivelul următor. Altfel, până la urmă, companiile vor merge spre Est, spre alte ţări şi mai ieftine”, subliniază reprezentantul asociaţiei nemţeşti.”E important să fii într-o organizaţie, parte a unei organizaţii puternice”, completează Meinhardt. „Poţi lua exemple din alte ţări, e important să fii parte din proiecte comune, să înveţi de la alţii. Un proiect comun ar fi util, se pot accesa fonduri europene, poţi intra într-un proiect în care companiile să beneficieze unele de prezenţa celorlalte. E mult potenţial în România, dar cei de aici trebuie să intre în contact cu partenerii potriviţi din alte părţi, astfel încât fiecare să câştige. Să petreci timp în alte ţări poate fi util, să înveţi în alte ţări, din care cei plecaţi chiar să se întoarcă”, mai spune Ptok.

Cum se vede viitorul economic al Europei? Mai ales că, prezent chiar la constituirea noii alianţe între „fraţii mai mici” din UE, reprezentantul Poloniei a vorbit despre necesitatea unei „voci comune”, în contextul sistemului protecţionist al Uniunii faţă de membrii vechi. „Nu va fi uşor. Sunt provocări, chestiuni legate de imigrare, elemente care nu sunt uşor de gestionat. Nu e uşor să ajungi la o idee comună. Cred că poate am crescut prea repede, dar nu poţi schimba ceea ce este”, crede reprezentantul organizaţiei nemţeşti. Avem, totuşi, exemplul Brexit-ului, care arată arată că, totuşi, situaţia e instabilă. „Da, lucrurile se pot schimba, dar nu ar trebui să ne întoarcem cu 50 de ani în trecut. Viitorul e în Uniunea Europeană. Europa e singurul competitor pentru Asia, pentru Statele Unite. Franţa nu e destul de mare, Marea Britanie nu e destul de mare, nici România, Polonia. Ce putem face este să ne unim forţele, cu un scop comun. E important să avem o strategie europeană”, crede Rainer Ptok. Cât despre „leacurile” pentru turbulenţele politice, mediul economic ar trebui să înveţe să funcţioneze independent de ceea ce se întâmplă pe scena politică şi, de asemenea, speranţele vin de la noua generaţie. „Tinerii trebuie să ajungă în poziţii de luat decizii, ei sunt speranţa. Ei sunt mai internaţionali, au fost afară, au idei noi”, crede Ptok.

Reprezentantul BVMW spune că ar recomanda Clujul pentru afaceri. „Da, absolut! E bine să ai structuri, asociaţii şi clustere, aici există şi un club german, care e de ajutor. E o şansă să cunoşti alte companii, să împărtăşeşti experienţe şi conexiuni”. Cele mai importante elemente pentru ca mediul economic să prospere ţin de Cerceare, Inovare şi Educaţie. „Asta e important pentru toate ţările, avem provocări şi în Germania, cu digitalizarea şi evoluţia tehnologiei. Lucrurile nu se mişcă suficent de repede. Există o mare competiţie, nu poţi sta liniştit, în poziţia de lider, şi să crezi că nu mai trebuie să faci eforturi”, spune reprezentantul organizaţiei germane.

 

 

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare