Închide

Regulamentul pentru trotinetele electrice urmează să fie aprobat săptămâna următoare. Dezbaterea publică n-a influențat forma finală a regulamentului despre care primarul a spus că e similar cu cele din Paris sau Bruxelles

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - oct. 29, 2020 0 198

Regulamentul de utilizare a trotinetelor electrice urmează să fie dezbătut și aprobat de consilierii locali din Cluj-Napoca la ședința ordinară din 3 noiembrie. Față de prima variantă pusă în consultare publică de Primăria Cluj-Napoca în luna semptembrie, varianta de regulament ajunsă pe masa forului local nu e mult modificată. Doar s-a modificat intervalul orar în care operatorii de rețele de închiriat trotinete trebuie să ridice vehiculele care sunt lăsate în locurile nepermise. De asemenea, Primăria arată în referatul de aprobare a proiectului de regulament că, deși clujenii au cerut stații fizice pentru trotinetele electrice, ele nu vor fi introduse în oraș, având în vedere că presupun tot felul de aspecte tehnice greoaie.

Regulamentul pentru utilizarea trotinetelor în Cluj-Napoca a fost clasificat de primarul Emil Boc –ca o premieră în România, fiind inspirat din regulamentele de la Paris și Bruxelles și gândit tocmai pentru a preîntâmpina situații ca în Copenhaga sau Singapore, unde fie se doresc măsuri de interzicere a trotinetelor având în vedere că ele aduc prejudicii pietonilor, fie s-au luat măsuri pentru interzicerea circulației lor pe trotuare.

Unul dintre operatorii privați din Cluj-napoca, compania Lime, a cerut ca Primăria să nu fie drastică în a reglementa circulația trotinetelor deoarece ar duce la descurajarea utilizării acestora nu doar pentru amuzament, ci și ca o modalitate de deplasare prin oraș. Cei care au intervenit la dezbaterea publică în discuție au cerut fie interzicerea trotinetelor, fie semnalizarea și reglementarea lor mult mai organizată – cu stații, indicatoare, locuri de parcare fixe.

Primarul promisese cu prilejul dezbaterii publice din 14 octombrie că toate propunerile întemeiate vor fi preluate. Detalii: Clujul și-a făcut regulament în premieră națională pentru trotinetele electrice asemănător cu cele de la Paris și Bruxelles. Primarul a cerut respect pentru oraș din partea operatorilor privați. Ce i-au cerut oamenii lui Boc pentru a îmbunătăți regulamentul încă neadoptat

Regulamentul privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice închiriate prin intermediul unei platforme online, în regim self-service, pe domeniul public al municipiului Cluj-Napoca, a fost lansat în consultare publică pe site-ul Primăriei în luna septembrie. El urmează să fie supus atenției Consiliului Local la ședința ordinară din 3 noiembrie.

Față de prima variantă pusă în consultare publică de căte Primăria Cluj-Napoca, varianta de regulament ajunsă pe masa forului local nu e mult modificată. Doar s-a modificat intervalul orar în care operatorii de rețele de închiriat trotinete trebuie să ridice vehiculele care sunt lăsate în locurile nepermise. De asemenea, Primăria arată în referatul de aprobare a proiectului de regulament că, deși clujenii au cerut stații pentru trotinetele electrice, ele nu vor fi introduse în oraș, având în vedere că presupun tot felul de aspecte tehnice greoaie. Celelalte propuneri au fost respinse, iar Primăria a motivat de ce.

Unul dintre operatorii privați care au adus trotinetele electrice de închiriat în Cluj-Napoca, Lime, a prezentat primele date după o lună și jumătate de când activează cu o flotă în oraș: 15.000 de utilizatori înregistrați (cam câți are sistemul public de bike-sharing al Primăriei) și 70.000 de călătorii făcute de aceștia.

Primăria și-a asumat un proiect în cadrul bugetării participative pentru trotinete electrice, mai ales că deja a anunțat că în proiectele de modernizare cu fonduri europene a prevăzut astfel de stații de încărcare pentru ele, ca parte din încurajarea transportului alternativ nepoluant în oraș. În Cluj-Napoca există trei operatori care au trotinete electrice pentru închiriat: Flow, Bolt și Lime.

Ce spune regulementul pentru utilizarea trotinetelor în Cluj-Napoca

Potrivit Regulamentului, cei care aduc trotinete pentru închiriat în Cluj trebuie să anunțe exact numărul lor și să plătească o taxă anuală pentru ocuparea domeniului public. De asemenea, trebuie să ridice trotinetele lăsate în locuri neautorizate în 120 de minute (în prima formă erau 90 de minute însă cei de la Lime au cerut extensia la 2 ore a acestei perioade iar cererea a fost validată), în caz contrar intervine Regia Autonomă a Domeniului Public, care le va ridica.

De asemenea, operatorii privați sunt obligați să coopereze cu Primăria pentru crearea unei platforme accesibile publicului prin care să fie monitorizate spațial toate trotinetele din Cluj-Napoca (deși operatorii s-au opus, administrația locală a arătat că poliția locală poate opera date cu carcter personal și oferirea de astfel de date nu contravine în niciun fel încălcării confidențialității față de utilizatorii rețelei).

În regulament apar și locurile unde nu pot fi puse trotinetele electrice. Este vorba despre trotuare cu lățimea mai mică de 2 metri, stații de autobuz (25 de metri înainte și după acestea), trecerile de pietoni (25 de metri înainte și după acestea), standurile de taxi, aliniamentele clădirilor sau gardurilor, spații verzi, în locurile de parcare amenajate pentru mașini, în zona acceselor auto și pietonale, în intersecții (la mai puțin de 10 metri de acestea), pe gurile de canal sau pe șantierele de pe domeniul public.

Amenzile pentru cei care nu respectă aceste măsuri sunt fixate la 200-400 de lei. De asemenea, operatorii care nu le ridică în 120 de minute din aceste locuri interzise vor fi pasibili de aceleași sancțiuni.

Există sancțiuni între 1500 și 2000 de lei pentru operatorii privați care aduc în Cluj-Napoca trotinete fără avizul Serviciului Siguranței Circulației al Primăriei sau aduc mai multe trotinete decât numărul comunicat municipalității.

Verificările și sancțiunile cad în sarcina poliției locale.

Chestiunea legată de responsabilizarea utilizatorilor de trotinete, nu doar a operatorilor rețelelor,  prin stabilireau unor sancțiuni și pentru aceștia, după cum au cerut cei de la Lime, a rămas netratată de noul regulement.

Forma finală a regulamentului, plus explicațiile privind acceptatea sau nu a porpunerilor făcute de clujeni sau de operatori, AICI.

Codul Rutier are amenzi specifice la capitolul trotinete electrice

În România Codul Rutier interzice circulația trotinetelor electrice pe trotuare. Cine nu respectă reglementările va fi sancționat cu amenzi din clasa a III-a de sancțiuni, între 870 și 1.160 de lei.

Conform Ordonanței de Urgență, trotineta electrică este un “vehicul utilizat pentru transportul unei singure persoane, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric.” Odată cu intrarea în vigoare a noii legi, nicio trotinetă electrică nu va mai avea voie pe trotuar. Acestora li se permite însă, circulația pe pistele special amenajate pentru biciclete și pe șoselele unde nu există piste speciale, dacă viteza maximă admisă pentru autovehicule pentru acel sector de drum nu depășește 50 km/h.

Cei care folosesc trotinete electrice trebuie să fi împlinit vârsta de 14 ani și până la 16 ani sunt obligați să poarte căști de protecție.

Cine operează la Cluj rețele de închiriat trotinete electrice

Flow (septembrie 2019). Închiriere pe bază de aplicație.  Tariful este 2 lei pentru pornire și de 50 de bani/minut. Vehiculul poate fi lăsat ulterior, după folosire, în una din stațiile de încărcare indicate pe harta din aplicație.

Bolt (iulie 2020). Deblocarea costă 2 lei, iar călătoria este 60 de bani pe minut.

Lime (2020). Deblocare costă 3 lei iar minutul 60 de bani.  Trotinetele Lime pot fi închiriate și din aplicația Uber.

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.