Închide

Programatorul mic, şcolit cu programatorul mare. Viitori informaticieni ai Clujului fac aplicaţii încă din liceu

EconomieTop NewsUncategorized by Kristina Reştea - iun. 20, 2015 3 1300

Un programator mare și un programator mic, pe holurile unei companii de IT. „Dacă vrei să continuăm asta, atunci trebuie să mai…Punct de la care, dacă ești din afara sferei lor, e foarte posibil să nu mai pricepi pentru ce fac planul. Sunt învățăcelul și mentorul (unul are vreo 14 ani, celălalt nu mai mult de 30), iar în compania de IT e zi de bilanț și premiere: se încheie proiectul-pilot IT BRAINIACS, program special conceput pentru copii talentați și cu abilități desosebite în domeniul logico-matematic și coordonat de Asociația APEX-EDU și Telenav. Mai precis, zece elevi au dezvoltat produse de programare, împreună cu mentori din cadrul unei companii clujene din IT. Elevii au învățat bazele programării prin aplicații practice și interactive, sub îndrumarea unor mentori,  pe parcursul anului școlar 2014-2015. Asta pe o piaţă în care marile companii se extind în ultimii ani, iar bătaia pentru cei mai buni oameni e tot mai ascuţită.

Micuții posibil viitori programatori s-au întâlnit, vreme de câteva luni, cu mentorii lor – tineri angajați la o companie de IT. Săptămânal. Iar la final de program au apărut rezultatele: cei mai mulți au vrut să intre pe „piațajocurilor, dar au fost create și aplicații care te ajută cu gătitul sau chiar cu gestionarea bugetului.

Aşa că, la final de an școlar, e zi de „absolvire” pentru juniorii cu planuri IT: joi, în sediul din centrul orașului, cu vedere la acoperișurile Clujului, printre membrii familiei veniți cu telefoanele pregătite de poze și programatorii „adevărațiai Telenav, tinerii își prezintă proiectele. „Copii au fost foarte motivați, au stat uneori și până la 10 seara să lucreze la proiecte. Probabil am reușit să orientăm zece copii spre profesia astaspune Ileana Fritea, din partea Apex-Edu. Nu au contat cunoştinţele lor de programare iniţiale, dar cei zece au fost selectați din peste 80 de candidați, după un test de inteligență prin care s-au analizat abilitățile logico-matematice. A fost training și pentru mentorii IT-iști mai puțin obișnuiți cu comunicarea, spune Philipp Kandal, general manager Telenav. „Sunteți o generație extraordinară. Toate problemele din lume pot fi rezolvate în IT, de la cele de sănătate la cele de economie. Dacă începi de mic pe acest drum, la 20 de ani ai niște avantaje”, spune, în fața potențialilor viitori angajați, antreprenorul care deja și-a vândut o companie și a început să investească în start-up-uri.

„Avem un luptător cu toporul. Putem merge la război!”, ne introduce rapid Daniel (elev în clasa a IX-a, la Informatică) în jocul de strategie, pentru mobil, la care a lucrat în ultimele luni. E un joc cu atacuri și războaie. „Din păcate am pierdut pentru că aveam destul de puține trupe, toți ne-au murit”… Dar concluzia nu e la fel de drastică în lumea reală. „Dani a fost foarte determinat. Tot timpul voia să ne întâlnim!”, ne împărtășește Bogdan, mentorul său de la Telenav.

Alex s-a orientat sportiv: un joc de fotbal, în care șutezi, virtual, la poartă, până când pierzi tot. Adică până când ajungi la 0 vieți. „Ei sunt mult mai creativi, copiii au altă perspectivă, au idei, avioane. Trebuia găsit un compromis – să vedem ce se poate rezolva în timpul pe care îl aveam la dispoziție”, zice mentorul.

Rareș are tot un joc: un joc cu dibuit perechi. E doar în clasa a VII-a și a pornit cu 0 cunoștințe în programare pentru a ajunge să dezvolte, în tandem, un joc cu perechi.

Paul e și el în clasa a VII-a și s-a gândit tot la un joc pentru programul cu IT-iști în care a intrat: un puc alunecă pe gheață în demonstrația de joc de hockey pe care o vedem mare, pe ecran. „La început am fost foarte șocat să văd nivelul la care sunt ei în clasa a VII-a. Știu lucruri pe care noi le știam în a X-a”, spune mentorul din echipă, care recunoaște că a dobândit și oareșce skills-uri de pedagogie în acest program. Înainte nu știam cum să explic cuiva astfel de concepte, chiar dacă eu le cunosc”, mărturisește el.

„A fost foarte fain că am lucrat 1 la 1. A știut să îmi explice tot! Câtă informație e în capul lui… Doamne!”, se arată încântat de mentorul său Alex, care e în clasa a XI-a. Printre multele jocuri, decanul de vârstă al grupului (clasa a XI-a!) a gândit o aplicație cu rețete: ai un meniu, știi cât durează pregătirea felurilor de mîncare, poți să le apreciezi pe fiecare, poți să vezi topuri cu pizza și papanași. Poți chiar să afli ce poți să gătești dacă introduci în aplicație numele ingredientelor pe care le ai tu pe-acasă în frigider, într-o zi în care ești lipsit de inspirație. „Am învățat și eu lucruri de la el”, spune mentorul Telenav, Mihai.

Dragoș, care e tot în clasa a VII-a a lucrat la un joc în care trebuie să omori extratereștri mov. „M-a bucurat entuziasmul pe care l-am văzut la el”, spune Adela, cea care a jucat rolul de mentor în echipa pentru Alieni.

Știam ceva info, dar nu să lucrez în Java. Am învățat foarte multe. Mi-am dat seama că dacă o să continui așa o să ajung departe”, ne asigură Octavian. Și ne și arată rezultatul: un joc cu biluțe care călătoresc în labrinturi, care se joacă în doi. Partenera lui de joacă și studiu e încă surpinsă. „Tavi era micuț când a venit. De fapt, și acum e”, se corectează Ancuța. „M-a impresionat! Avea tot timpul idei. Cred că am pus bazele la ce trebuia să punem bazele”, spune tânăra programatoare de la Telenav.

Bogdan și Cătălin au creat un joc de X-O, cu statistici, și sunt de acord: a fost un program excelent.

Alex și Filip au ieșit și ei din sfera jocurilor: au pus la punct o aplicație economică care, spun ei, te ajută să îți gestionezi mai bine banii. „Am fĂcut această aplicație împreună cu doi colegi și am câștigat și finanțare”, spune Alex. Tânărul programator cu planuri în lumea gestionării finanțelor e abia în clasa a IX-a. „Nu aș fi zis că un elev de clasa a IX-a poate face o aplicație care să ajungă pe market. M-a impresionat grozav!”, recunoaște mentorul Alex.

Ce urmează? Alte ediții ale programului, ar vrea iniţiatorii ideii, și cooptarea altor companii de IT în demers, spune Ileana.

Cursanţii: Alex Bălaș, Bogdan Moise, Daniel Pop, Alexandru Vădan, Octavian Ştefănescu, Dragoş Ceteraş, Alexandru Iuga, Rareş Băra, Darius Oprea, Paul Vereşezan

Mentorii: Adela Muresan, Ancuţa Moldovan, Dragos Andronic, Norbert Fodor, Muresan Catalin, Mihai Şerban, Alex Ilişei, Bogdan Sala, Filip Tudic, Mihai Costea

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.