Închide

Problemele elevilor și studenților maghiari la învățarea limbii române: ”studenții maghiari comunică în engleză cu colegii lor români”. Programa și metoda de învățare pentru liceu, modificate abia anul trecut

Educaţie by Actual de Cluj - mart. 15, 2023 0 233

Studenții de etnie maghiară susțin că nivelul lor de cunoaștere a limbii române ar fi fost mult mai ridicat dacă ar fi învățat în școală această limbă ca o limbă străină. În plus, reclamă ei, nu e corect ca pentru ei să existe același examen de bacalaureat, la fel ca nativii în limba română.

Programa de învățământ s-a modificat în 2012, dar a fost aplicată începând cu clasa 0, astfel că tinerii care sunt acum studenți nu au beneficiat de modificări. Mai mult, nu sunt modificări decât până la clasa a X-a inclusiv. Programa școlară de liceu a rămas neschimbată la clasele a XI-a și a XII-a, arată g4media.ro.

O întâlnire a studenților de la Universitatea Sapientia din Cluj-Napoca (universitate finanțată de statul ungar, n.r.) cu Cristian Ivaneș istoric, politolog și jurnalist, arată faptul că studenții și-ar fi dorit să aibă cunoștințe mai multe de limbă română, însă sistemul nu i-a ajutat.

Cristian Ivaneș este cadru didactic asociat la Universitatea Sapientia din Cluj-Napoca și a filmat o întâlnire, pe acest subiect cu o parte din studenții de etnie maghiară de la Departamentul de Relații Internaționale și Studii Europene.

”Elevii maghiari ajung în școală fără să știe deloc limba română, sau foarte, foarte puțin și le este foarte greu să recupereze și să învețe limba precum un nativ”, spune Cristian Ivaneș.

”Nu am dat un… explicarea eu nu înțelege gramatica în limba română. Literele da, dar gramatica, foarte greu”, încearcă să explice o studentă faptul că i-a fost foarte greu să învețe gramatica limbii române.

”Cred că în școală a fost bine predată limba română, dar eu am fost întotdeauna foarte leneș și nu am învățat prea mult. Am foarte mulți prieteni maghiari, pentru că în Cluj există o societatea maghiară și acolo am fost confortabil. Cred totuși că ar fi fost mai bine ca limba română să fi fost predată ca limbă străină. De exemplu, engleză. Cred că vorbesc mai bine engleză decât română, pentru că limba englez a fost predată ca limbă străină”, spune un alt student.

Csilla Kato, directorul artistic al ASTRA Film Festival, susține și ea ideea că sistemul de prădare a limbii române pentru elevi de etnie maghiară trebuie schimbat.

”De un timp am văzut în foarte multe cazuri că studenții maghiari comunică în engleză cu colegii lor români, în Cluj de exemplu. Nimeni nu îi blamează pentru nivelul lor de engleză, limbă pe care o știu mai bine majoritatea oricum, dar sunt criticați pentru nivelul de limbă română la care au reușit să ajungă.

Am văzut și situații dramatice din cauza necunoașterii limbii, în Târgu Mureș, unde am fost internată cu fetița mea. Era o fetiță din Secuime, care nu știa nimic în limba română, și era la terapie intensivă după o operație pe cord deschis. Mama ei murise într-un accident, și era singură… La vizita medicală asistam eu să spună ce o doare. În general, la medici și la tribunal este absolut acută și cumplită situația maghiarilor din cauza acestui sistem păgubos”, spune Kato Csilla pentru G4Media.

Foto: StockSnap – Pixabay.com

Nici un comentariu

Scrie un comentariu