Închide

Primăria trimite clujenii să își schimbe mindset-ul dacă sunt nemulțumiți de traficul infernal din oraș/”Nu am văzut niciun oraș european, cu excepția țărilor nordice, unde la orele de vârf să nu se stea în trafic 20-30-40 de minute”/Avem o coloană de 40 de kilometri de mașini dacă le punem pe toate cele noi înmatriculate în Cluj-Napoca în primele opt luni

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - oct. 18, 2023 0 651

Situția groaznică a traficului din Cluj-Napoca (cozi infenale pe toate marile bulevarde din oraș, nervi în trafic dar și un nivel crecut de poluare) a fost discutată la ședința Consiliului Local din 17 octombrie, după ce, au reclamat clujenii, o lucrare banală de asfaltare la o stație de autobuz de la ieșirea din Cluj spre Florești, a paralizat traficul din tot orașul (Detalii:EXODUL. Coloane de mașini și trafic bară la bară pe toate arterele principale din cartierul Grigorescu, la ieșirea din Cluj, spre Florești/”În țări civilizate primăriile interzic orice lucrări în orele de vârf”).

Tot mai puțini la masa primarului Emil Boc, social democrații din Consiliul Local (adică consilierul Vladimir Mătușan) a cerut măsuri de ordin tehnic și soluții ca cetățenii să nu mai fie nevoiți să coboare din autobuze, după ce și-au plătit biletele, din pricina coloanelor și ambuteiajelor din trafic, fiind în situația de a ajunge mai repede pe jos decât cu transportul public, cum s-a întâmplat în 17 octombrie. „Este nevoie să găsim soluții de fluidizare a traficului la acest moment în Cluj. Nu trebuie să luăm în calcul doar înmatriculările ci și cei 100.000 de studenți care vin în oraș. Avem neoie de unde verzi la semafoare, de o regândire a traficului pentru că, altfel, ne sufocăm, murim, având în vedere că deja circulăm mai greu ca în București”, a semnalat consilierul, odată cu discutarea în cadrul ședinței a unor raportări trimestriale, cerute de lege, dar și formale și generale, cu privire la Planul de măsuri privind creșterea calității aerului.

În replică, viceprimarul Dan Tarcea a arătat că, potrivit unei adrese cerute de Primărie Direcției de Poliție, în primele opt luni ale lui 2023 au fost îmnatirculate în Cluj un număr de 23.230 de vehicule și au fost radiate 6637 de mașini. Asta înseamnă, undeva la 16.000 de vehicule noi în trafic din care, a estimat Tarcea, 8000 de mașini, dacă nu și mai multe, au fost înmatriculate în Cluj-Napoca.”Dacă socotim 5 metri, lungimea unei mașini ori 8000 de mașini, rezultă o coloană de 40 de kilometri de mașini noi în oraș. Acestea sunt datele unde ne situăm”, a spus Tarcea.

Viceprimarul a mai arătat că marile proiecte de infrastructură vor aduce fluidizarea traficului și reducerea poluării generate de trafic (responsabil doar de 30% din gazele cu efect de seră, altături de clădiri- 35% și apoi industrie), adică metroul, trenul metropolitan, Centura Metropolitană și legătura centurii Vâlcele-Apahida la autostradă, dar și celelate proiecte conexe pornite de Primărie pentru zonele verzi, investiții în energia verde a regiei de termoficare, programul rabla, autobuzele electrice etc. Recent întors de la Munchen, unde a participat la Târgul Expo Real, Tarcea a ținut să anunțe că și acolo a stat pe patru benzi de autostradă foarte mult în trafic dar și că e nevoie de o schimbare a mindset-ului proprietarilor de mașini din Cluj-Napoca dacă se dorește fluidizarea traficului din municipiu.

„Nu am văzut niciun oraș european, poate cu excepția celor nordice unde oamenii folosesc bicicleta și mijloacele alternative, unde să nu se stea 20-30-40 de minute la rush hours (orele de vârs) sau o oră în trafic. Am fost de curând plecat într-un mare oraș europen din Germania și am stat în trafic pe autostradă, pe patru benzi, foarte mult timp. Faptul că mai trec două mașini în plus la semafor în Cluj, nu se va întâmpla mare lucru. Cred că trebuie să lucrăm la mindset-ul nostru(mentalitatea – n.red.)  și să ne gândim dacă este necesar să ne cumpărăm a două sau a treia mașină. Să vedem unde o punem. Dacă avem unde dar și dacă copilul nostru de 18 ani are nevoie de mașină. Poate vine momentul în viață când va avea familie și va avea nevoie. Acestea sunt lucruri pe care trebuie să le facem împreună. Imi amintesc ce spunea un arhitect la o dezbatere publică privind calitatea aerului și standardele nZeb și mi-a plăcut, că acesta nu este un joc în care pe teren cu un singur jucător și restul de 350.000 sunt spectatori ci suntem 350.000 de jucători și, indiferent dacă ești politician sau cetățean, același aer, mai puțin sau mai mult poluat, îl respiri”, a arătat Tarcea.

De cealaltă parte, Mătușan a semnalat că, dacă în Cluj vor începe lucrările la metru (cu zonele de șantier cu săpătură deschisă de care s-a vorbit deja), fără ca Centura Metropolitană să existe sau fără soluții mici și eficiente de fluidizare a traficului , atunci în oraș nu se va mai putea circula deloc.

În cadrul discuțiilor, primarul Emil Boc a propus chiar un pact politic între PNL-UDMR și restul partidelor (pentru anul electoral 2024) pentru a promova viziunea numită de edil „nepopulară” prin care să se promoveze în Cluj dimensiunea verde și nepoluantă și calitatea vieți în detrimentul deplasărilor cu mașinile personale. „Traficul suntem noi „, a fost de acord și unul dintre consilierii locali USR, Radu Boloveschi.

 

sursă foto: Ciprian Alin Fărcaș/Facebook

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu