Închide

Pregătesc un nou tun la Aeroport? Vedeți ce datorii imense are această regie

AdministrațieTop News by Cosmina Fernoaga - ian. 28, 2015 0 579

Scandalul licitației trucate de la Aeroportul clujean, care a condus la arestarea fostului președinte al Consiliului Județean Horea Uireanu, și a omului de afaceri Ioan Bene, pare să nu reprezinte mare lucru pentru liderii acestei structuri importante de transport a Clujului. Pentru că acțiunea DNA nu i-a speriat deloc, vor acum să angajeze bugetul județului într-o nouă afacere, prin metode ce încalcă grav procedura legală de aprobarea a cheltuielilor din fonduri publice.

Presiuni asupra fncționarilor 

Actualdecluj.ro a relatat în urmă cu câteva zile despre implicarea prefectului Gheorghe Vușcan în demersul directorului Aeroportului clujean, David Ciceo. Deși nu ține de atribuțiile sale – pentru că nici o autoritate administrativă locală nu i se subordonează – prefectul Gheorghe Vușcan i-a convocat pe funcționarii Consiliului Județean într-o ședință, presându-i pe aceștia să avizeze o documentație tehnică, privind o asociere  cu Compania Căile Ferate Române (CFR), în vederea accesării unei finanțări europene. Funcționarii au atras atenția că pentru documentația respectivă nu au fost emise avizele tehnice necesare și că apar o serie de neconcordanțe în datele financiare din studiul de fezabilitate. Mai sunt și alte riscuri pe care funcționarii le-au enumerat, pe lângă cel privind riscul intrării administrației județene în incapacitate de plata, din pricina datoriilor imense cu care se confruntă în prezent instituția. Și ca tabloul să fie complet, din această afacere, cea mai avantajată pare să fie compania CFR, și nu neapărat Aeroportul, cel puțin așa arată datele din studiul de fezabilitate care ar urma să stea la baza acestei asocieri. Prefectul însă s-a grăbit să-i catalogheze pe funcționari „incompetenți”, transmițându-i redactorului Actualdecluj.ro că el însuși ar fi stat de vorba cu ministrul Transporturilor, Ioan Rus, și cu cel al Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, și că astfel de proiecte de tip intermodal pot primi finanțare fără probleme. Așa se face, că executivul Consiliului Județean a primit directivă să promoveze Hotărârea de asociere cu CFR-ul în ședința publică de astăzi.

Cum votează consilierii județeni?

În documentul ce va fi supus aprobării forului Consiliului Județean, astăzi, la ora 13.00, apare o gravă neconcordanță privind datele financiare prevăzute în studiul de fezabilitate. Mai precis, studiul de fezabilitate care va sta la baza accesării finanțării europene precizează că terminalul cargo se va realiza din capitalul propriu al Aeroportului în procent de 30% și dintr-un împrumut bancar, în procent de 70%. În documentul înaintat spre aprobare consilierilor, însă, se spune că același obiectiv va fi finanțat din fonduri europene, în procent de 85% și de către Consiliul Județean, sau alte surse, în procent de 15%. În privința legăturii pentru pasageri între gara CFR și terminalul Aeroportului, studiul de fezabilitate prevede ca finanțare capitalul propriu al Aeroportului, în procent de 30% și un împrumut bancar, în procent de 70%. În documentul înaintat consilierilor se spune cu totul altceva: fonduri europene 85% și resurse proprii 15%. Iar neregulile nu se opresec aici.

Care sunt riscurile? Cum rămâne cu datoriile?

Accesarea unei finanțări europene ar fi binevenită în contextul în care proiectul propus de Aeroport și CFR devine sustenabil, altfel, Consiliul Județean riscă să returneze Uniunii Europene valoarea întregului proiect (circa 70 de milioane de euro). Merită a fi menționat acest aspect pentru simplul fapt că proiectul intermodal – ce vizează realizarea unui terminal cargo atât pentru Aeroport cât și pentru CFR, a unei gări, a unor căi pietonale – e condiționat de o serie de exproprieri (care de asemenea implică costuri suplimentare) precum și de lucrări de deviere a râului Someș, pe care ar trebui să le realizeze Administrația Bazinală de Ape Someș – Tisa, în termen de maxim doi ani, adică nu mai târziu de 2017. Pe lângă toată această situație care poate conduce la amânări sau nerealizări, mai trebuie menționat faptul că atât Consiliul Județean Cluj, cât şi Aeroportul au datorii de zeci de milioane de euro. De pildă, pentru achitarea terminalului de pasageri – plecări (lucrarea începută în 2007 și finalizată în 2009), Consiliului Județean i se cere acum, în 2015, peste 16,8 milioane de lei. Iar datoria pentru lucrarea aceasta va continua și anul viitor. Pentru rețelele exterioare ale terminalului de plecări se solicită 1,3 milioane de lei. Pentru extinderea platformei est se solicită peste 1,1 milioane lei. Sigur, se cer încă 10 milioane de lei pentru continurea pistei de aterizare-decolare, până la 3.500 de metri și, culmea, se mai cer 17,8 milioane de lei pentru continuarea buclucașului Apron4, obiectiv  care anul trecut l-a trimis pe Horea Uioreanu  în arest. Gurile rele spun (adică DNA-ul), că, de fapt, acest Apron a fost realizat cu bilete la ordin (deși prin licitație nu s-a prevăzut o asemenea procedură). Mai exact, firma Constrcții Napoca a realizat pista de 2100 de metri cu bani de la bancă, în baza acestor bilete la ordin. Iar acum Aeroportul este datornicul băncii. Nimeni nu știe dacă datoria a fost sau nu achitată la bancă, ce este cert e faptul că liderii acestei regii solicită de la Consiliu alți 17,8 milioane de lei, iar valoarea aceasta seamănă izbitor de mult cu cea care a stat la baza construcției Apron4. Toatea acestea în condițiile în care, anul trecut, în aprilie, conducerea Aeroportului solicita permisiunea Consiliului de Administrație de a lua un împrumut bancat de 300.000 de euro, pentru a face față cheltuielilor de funcționalitate. Există o Hotărâre de CA, în sensul acesta.

 

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Cosmina Fernoaga

Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.

Articole similare