Închide

Prea puține puncte de încărcare pentru mașini electrice și în Cluj, deși numărul vehiculelor s-a dublat/În România sunt aproape 20 de mașini la un punct de încărcare

ActualitateAdministrațieEconomie by Actual de Cluj - apr. 23, 2023 2 441

Luna trecută a fost înregistrat un record în ceea ce privește numărul automobilelor electrice vândute, peste 1.100 de mașini. Iar în prezent, în toată țara sunt aproape 29.000 – ceea ce înseamnă aproape 20 de mașini la o stație de încărcare, arată stirileprotv.ro. Și la Cluj, deși s-au amenajat stații de încărcare, situația este ca cea raportată la nivel național.

 

În Cluj, potrivit electromobilitate.ro, infrastructura de încărcare a bătut pasul pe loc în 2022. „Un enunț dur, dar starea de fapt trebuie recunoscută înainte de a căuta soluții pentru a ameliora decalajul față de parcul auto electric”, arată aceeași sursă.

Județul Cluj: in line 2021/2022

Numărul de autoturisme electrice s-a dublat în 2022 față de 2021, însă stațiile de încărcare au rămas la nivelului lui 2021.

Distribuția geografică a punctelor de încărcare:

Județul Cluj: stații de încărcare

(sursa PlugShare)

 

„Totalul acestor puncte de încărcare a crescut de la 75 (finele lui 2021) la 78 (finele lui 2022). Pentru dublarea numărului de mașini electrice aceasta creștere cu 3 puncte de încărcare este practic apă de ploaie. Dacă e să luăm in calcul că unul dintre puncte e HUB-ul Tesla din Florești, iar 2 dintre punctele din Cluj-Napoca nu ajung sa fie puse în producție de aproape un an, ne întoarcem la nivelul de la finele lui 2021.  Creșterea parcului la 1474 de mașini ne duce la peste 18 mașini/punct de încărcare. Un raport care nu include mașinile achiziționate în leasing și mașinile plug-in. Parcul auto pe zona de hibride este de 5824 de unități, dar nu știm numărul celor plug-in (PHEV). Și aceste mașini trebuie să încarce. Mai avem și cei care se află în tranzit, aceștia au nevoie de fast charge (…) Peste 35 mașini/punct de încărcare fast charge, dacă luăm în calcul mașinile din județ”, arată aceeași sursă.

Analiza completă – DETALII

Există deja aproape 29.000 de mașini electrice în România, după ce numarul lor a crescut cu aproximativ 1.000 în fiecare din ultimele patru luni. Stațiile de încărcare nu țin însă pasul cu această evoluție: în prezent, la nivel național sunt aproximativ 20 de autoturisme electrice la o „priză” publică, arată stirileprotv.ro.

Ministrul Mediului a anunțat deja că pune la dispoziție noi fonduri pentru investiții în rețeaua națională de stații de încărcare, dar în rândul autorităților locale interesul nu pare să fie foarte ridicat.„Avem deja sute de contracte încheiate și avem deja stații sau contracte care sunt în faza de implementare. Ritmul de absorbție depinde în mare măsură de viteza cu care unitățile administrativ teritoriale pot implementa proiectele”, a spus Barna Tanczos, ministrul Mediului, citat de aceeași sursă.

Și Ministerul Dezvoltării are în plan instalarea a nu mai putin de 15.500 de stații de încărcare în toată țara prin PNRR, până în anul 2026

Potrivit datelor furnizate de către Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), românii au înmatriculat, în primele două luni din 2023, de 2 ori mai multe mașini electrice decât în 2022. Datele celor de la APIA arată că, în primele două luni din 2023, românii au înmatriculat, în total, 24.472 de autoturisme. Dintre acestea, 5.035 au fost electrificate, adică echipate cu un sistem de propulsie hibrid, plug-in hybrid sau pur electric. Motorizările pe benzină au înregistrat o scădere de 0.5%, iar cele diesel o scădere de 2.7%, comparativ cu anul 2022. În tot acest timp, cota de piață a mașinilor electrificate a urcat la 20.6% (de la 17.4% în 2022). Tot în primele două luni din 2023, românii au înmatriculat peste 2.100 de mașini cu zero emisii, dublu față de 2022.
În 2021, la evenimentul de profil Cluj Smart Mobility, Dan Bogos, general Security Ev-Mag, care pus bazele unei asociații a proprietarilor de mașini electrice a militat asupra nevoii de stații de încărcare lente, în locul celor rapide, mult mai costisitoare ca prețuri.
„Noi suntem primii din țara și avem cele mai multe stații de încărcare pentru vehicule electrice în Cluj-Napoca. Am investit din fonduri publice și europene în această direcție. Desigur că suntem preocupați să oferim oamenilor soluții cât mai eficiente și suntem în discuții cu specialiștii, direcția orașului asumată fiind cea „verde”, ca soluție de mobilitate”, arăta primarul Emil Boc pentru Actualdelcluj.ro.

Detalii: Cele trei soluții “verzi” pe care primarul vrea să le aplice în oraș după ce a vizitat Smart Mobility Cluj, festivalul dedicat mobilității electrice „deștepte”

FOTO: Cluj SMART MOBILITY 2021

2 comentarii

Scrie un comentariu