Închide

Cele trei soluții “verzi” pe care primarul vrea să le aplice în oraș după ce a vizitat Smart Mobility Cluj, festivalul dedicat mobilității electrice „deștepte”

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - iul. 25, 2021 0 906

Primarul Emil Boc a evaluat în 24 iulie tehnologiile și soluțiile aduse în fața comunității de Smart Mobility Cluj, festivalul derulat la BT Arena din Cluj și ajuns la ediția a 3-a, eveniment prin care organizatorii și-au propus să învețe municipiul să fie „verde”. Pentru luni dimineața, Boc a dat temă echipei de la Primăriei care l-a însoțit, să îi reamintească de trei idei de mobilitate nepoluantă ca să fie implementate în Cluj-Napoca.

Primul autobuz cu zero emisii produs la Baia Mare, omologat deja, va intra în teste și pe străzile din Cluj-Napoca, după ce a circulat și în alte orașe din țară. Un turn-parking pentru biciclete automat, cu un design urban elegant, oferit de Kadra, ar putea ajunge la gară sau într-un cartier din municipiu, iar serviciul SMURD ar putea fi dotat cu trotinete electrice, acestea din urmă fiind o chestiune care l-a impresionat în mod special pe primar, după cum a explicat directorul din Primăriei, Călin Forna.

 

Peste 50 de companii și-au expus în Cluj-Napoca soluțiile de mobilitate sustenabilă, inclusiv cei de la Electrica, în cadrul celei de a treia ediție a festivalului Smart Mobility Cluj 2021. „Avem toate mărcile de mașini existente pe piața la Cluj, cu variantele electrice. Dacă anul trecut am avut mai puțini expozanți, anul acesta au venit toți dealerii de mașini din oraș. Avem pe micro mobilitate și multe produse și companii, fie locale, fie românești. De altfel, aceasta a fost dorința ediției din acest an, să încurajăm aceste produse și soluții”, a spus Ciprian Comșulea, de la Asociația CREESC, unul dintre organizatorii evenimentului.

„Suntem inovativi, dar, sincer, nu știm ce vom face la anul deoarece deja am atins capacitatea maximă de expozanți pentru acest spațiu. Simțim nevoia în oraș a unui spațiu expozițional de anvergură, așa cum există în alte orașe europene”, a spus și arhitectul Rareș Drăgan, de la Transilvania Evolution, celălalt organizator al evenimentului.

Ediția de anul acesta a târgului prin care se dorește încurajarea produselor și tehnologiilor „verzi” românești a avut loc sâmbătă, 24 iulie, între orele 10:00 – 20:00, pe esplanada BT Arena & Cluj Arena.

Primarul Emil Boc a fost și ele prezent la eveniment, dimineața, înainte de o sesiune de căsătorii pe care a oficiat-o în Parcul Central. Primarul și-a făcut poze cu expozanții și modele de autovehicule „ultimul răcnet” – de la un scuter roșu oferit de Geeli, la un Jaguar sau la un Mecedes Electric care sărea mult de 80.000 de euro. A fost invitat și de dealeri să ofere celălalt model de Mercedes prezent la târg, soției. „Vă rog, să nu îi dați idei”, le-a replicat primarul.

A testat și varianta electrică a modelului Dacia, Spring (marcă românească, chiar dacă e produsă în China) care, cu 17 lei încărcare la o stație de apartament pe parcursul nopții, te duce 200 de kilometri și 7-8 ani de zile n-ai nicio problemă de mobilitate, prețul fiind accesibil pentru piața din România.

„Autobuzul electric produs la noi este chiar o soluție pentru linia zero pe care vrem să o facem în centrul Clujului. Deja am cerut ca luni de dimineața să pornim demersurile instituționale ca să testăm și noi acest autobuz în traficul din Cluj”,  a declarat pentru Actualdecluj.ro, primarul Emil Boc, după ce a evaluat și e-UPCity, primul autobuz românesc sută la sută electric, expus la Cluj.

Deja autobuzul a făcut o tură pe viitoarea linie zero, cu o zi înainte de festival, într-o paradă a vehiculelor verzi derulată prin centrul Clujului pentru a marca, simbolic, deschiderea ediției cu numărul trei. Boc a mai fost pus în temă cu un model de parking automat suprateran și transparent pentru biciclete și scutere electrice furnizat de Kadra „Ați fost la înălțime la TIFF aseară, vrem să vă felicităm. Ne dorim ca municipiul Cluj-Napoca să fie primul din România unde să avem acest tip de parcare funcțională. Din păcare nu am putut aduce pe viu modelul, dar avem imaginea cu acesta”, l-au primit organizatorii, la un roll up care arăta tehnologia „Bike Tower”. Boc s-a interesat asupra costurilor și a apreciat că, undeva într-un cartier din Cluj-Napoca, ar putea fi amplasată o astfel de parcare, mai ales că Primăria are o politică de a desființa garajele de cartier dar și una pentru a oferi spații de parcare pentru biciclete. „Ovidiu (Cîmpean , director de dezvoltare în Primărie – n.red), ar merge într-un cartier o astfel de parcare. Să analizați exact”, a recomandat Primarul. „Ne înțelegem cu prețul”, au promis și cei de la Kadra.

Cealaltă soluție de mobilitate „verde” pe care primarul și-o dorește în oraș vizează echiparea celor de la SMURD cu trotinete electrice, un model oferit de un alt partener prezent la târg, după cum a arătat directorul din Primărie, Călin Forna.

Pe parcursul vizitei la târg, primarul a fost provocat de actorul Bogdan Bob Rădulescu la o dezbatere pe tema mobilității verzi, a mașinilor electrice și a problemelor legate de fiabilitatea și soluțiile de încărcare prezente în acest moment. Primarul s-a arătat încântat de discuție dar a acuzat programul încărcat „cu multe căsătorii” pe care îl are fix de la ora la care era programată discuția.

Bogdan Varga, inginer specialist pe automobile în cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca, cel care a lucrat la strategiile de mobilitate verde pentru transportul public  (acum, în oraș  jumătate din flota publică de transport local este verde dar se intenționează atingerea procentului de 100%  în 2030) a arătat că, în prezent, Cluj-Napoca stă bine la soluții publice oferite pentru încărcarea mașinilor electrice. Participanții l-au contrazis că sunt încă puține sau ineficiente, de multe ori, ca să răspundă exigențelor celor care nu au încă stații de încărcare casnică, acasă. „Eu locuiesc în Bună Ziua, unde există astfel de stații. Ele sunt ocupate, însă, doar în anumite intervale. Cred că problema este nu ce facem în Cluj-Napoca, unde cred că există cele mai multe stații de încărcare din țară, într-un oraș. Problema este ce facem de la Cluj la Constanța sau de la Cluj la Timișoara, aceasta este următoarea preocupare pentru industrie să ofere soluții de încărcare. Cred că stațiile publice trebuie să răspundă problemelor de încărcare ale transportului în regim de taxi, iar utilizatorii de vehicule electrice să migreze spre stațiile casnice, mult mai eficiente”, a spus Varga.

El a spus că, momentan, dacă ar fi să opteze pentru un vehicul electric sau hibrid, ar alege ultima dintre variante, în condițiile în care nevoia sa de mobilitate ar fi să ajungă cel puțin odată pe an pe litoral.

Varga a mai spus în cadrul discuțiilor că principala problemă din prezent a industriei se leagă de „viața” bateriilor și nevoia ca ele să fie reciclate. „În 8-10 ani, dacă această problemă a reciclării bateriilor electrice nu se rezolvă, atunci vom avem un parc mondial de mașini electrice, frumos, dar inutilizabil. Acesta este business-ul viitorului. Monopolul pentru producția de baterii este deținut oricum de China”, a arătat Varga.

Un proprietar de mașină electrică din Cluj a arătat că există și alte probleme legate, spre exemplu, de forța de muncă, sau de capacitarea rețelelor din cartierele. „Eu stau la casă și am o stație de încărcare lentă. Nu am probleme cu încărcarea, din perspectiva stațiilor publice din oraș. În schimb, ne pică constant curentul deoarece există instalate și stații de mare putere iar rețelele nu fac față în prezent”, a spus el.

Un alt om din industrie, Dan Bogos, general Security Ev-Mag, a spus că a pus bazele unei asociații a proprietarilor de mașini electrice și dorește să deschidă discuțiile în Cluj-Napoca asupra nevoii de stații de încărcare lente, în locul celor rapide, mult mai costisitoare ca prețuri. Legat de acest subiect, părerile sunt împărțite în oraș. „Noi suntem primii din țara și avem cele mai multe stații de încărcare pentru vehicule electrice în Cluj-Napoca. Am investit din fonduri publice și europene în această direcție. Desigur că suntem preocupați să oferim oamenilor soluții cât mai eficiente și suntem în discuții cu specialiștii, direcția orașului asumată fiind cea „verde”, ca soluție de mobilitate”, a arătat primarul Emil Boc pentru Actualdelcluj.ro, înaintea dezbaterii.

Bogdan Bob Rădulescu, moderatorul, a indicat participanților să uzeze de „bugetarea participativă” pusă la dispoziție de Primărie pentru a propune îmbunătățirea condițiilor pentru mașinile verzi în Cluj-Napoca.

Pe parcursul Smart Mobility Cluj 2021, paiticipanții au avut parte și de premii. S-a acordat și o trotinetă electrică produsă în România. „O mașină de familie electrică m-ar tenta. Sunt fan Mini, iar una electrică, modelul Countryman costă peste 50.000 de euro. Poate în rate, în câțiva ani. Vehiculele verzi sunt încă scumpe pentru piața noastră”, a spus un participant la târg din echipa primarului.

„Abecedarul” mobilității nepoluante din Zona Metropolitană Cluj, harta pe care organizatorii au pus principalele proiecte verzi sau legături de trafic menite să relaxeze traficul din Cluj-Napoca a fost din nou adus în mijlocul comunității. „Cred că această hartă trebuie să fie permanent în spațiul public, să o cunoască toată lumea”, a apreciat arhitectul Rareș Drăgan. Primarul Emil Boc a verificat pe hartă dacă aeroportul este conectactat la trenul metropolitan/metrou. Noi am numărat peste 20 de stații de încărcare pentru mașinile electrice.

Smart Mobility Cluj este un proiect axat pe comportamentul responsabil vizavi de mediul înconjurător și dorește să dezvolte o cultură orientată spre elemente de tehnologii curate, reducerea poluării, adoptarea soluțiilor de eficienta energetica, reducerea consumerismului cu impact pozitiv asupra resurselor si sănătății generațiilor viitoare, după cum arată organizatorii.

Festivalul este dezvoltat de Asociația Centrul de Resurse pentru Eficiență Energetică (CREESC) cu sediul in Cluj-Napoca in parteneriat cu Transylvania Evolution, o companie de consultanță implicată în dezvoltarea de concepte și proiecte de dezvoltare urbană. CREESC este o asociație clujeană non-profit înființată în anul 2014 care reunește companii și experți dedicați sectorului eficienței energetice și schimbărilor climatice.

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu