Închide

Poveste de antreprenor cu idee din India, „hrănită” cu festivaluri de la Cluj: cum a apărut geanta-Film

EconomieFestivalTop News by Kristina Reştea - iun. 03, 2015 0 628

„Dacă vrei, pot să îți arăt mai multe variante; sunt și altele, nu numai ăstea expuse. Mai avem așa, oameni care încă își caută geanta de suflet printre ele”, mi se zice la un punct TIFF shop al ediției de 2015. De ce geanta de suflet? Pentru că anul acesta printre produsele brand-uite TIFF sunt și niște genți, dar nu orice fel de genți, ci unele făcute din foste bannere din lumea filmului și a edițiilor trecute de festival. Așa că un afiș care te anunța anul trecut ce film ai de văzut la TIFF poate să fie acum geanta în care să îți plimbi între săli de cinema AperiTIFF-ul. Andreea Zaharescu, co-fondatoarea proiectului Upside Down, care promovează conceptul de Upcycling, povestește pentru Actualdecluj.ro de unde a venit ideea de antreprenor și cum a pornit colaborarea cu festivalul internațional de film de la Cluj. Cei de la Upside Down fac parte din comunitatea care promovează antreprenoriatul Cluj Hub și lucrează cu un alt eveniment popular al Clujului – Electric Castle.

Chiar de pe scena galei de deschidere, în introducerea festivalului de film, directorul artistic Mihai Chirilov ne îndemna la vizită de TIFF shop, unde se pare că în acest an găsim ceva mai diferit. Produsele create de cei de la Upside Down, care au un atelier în Iași, au apărut printre filme, în locurile orașului de festival, în standuri unde se vând produse pentru cinefili.

DSC_4244

 

„Proiectul Upside Down promovează conceptul de Upcycling. Colectăm prelate de camion și bannere stradale uzate și le transformăm în produse noi, iar anul acesta am început o colaborare foarte faină cu festivalul de film TIFF, din Cluj. Am transformat o parte din bannerele care promovează peliculele de film în genți și coperte de agendă, care devin, la rândul lor cadre de film și transmit mai departe conceptul de Upcycling. Ideea proiectului este de a-i face pe oameni să conștientizeze că acele bannere faine care au promovat festivalul și filmele proiectate, au fost valorificate și readuse înapoi la festival, un an mai târziu, dar sub o altă formă”, explică Andreea

Dintre produse, geanta Cilindru a fost gândită ca forma a unui cadru de film. “Cusăturile devin marginea peliculei, iar imaginea surprinsă din banner redă un personaj, un text sau o acţiune surprinsă în film”, spune Andreea. Gențile cu însemne de filme costă 100-120 de lei.

 

DSC_4243

Pasul 1: se ia un banner stradal TIFF.12

Pasul 2: se selectează pisica simpatică

Pasul 3: Arată, clar, a personaj dintr-o scenă de film

Pasul 4: Bam! Sunt o geantă!

 

Sursa foto: Upside Down

 

Am întrebat-o pe Andreea cum a pornit și unde a ajuns ideea. Și ce treabă are Iașiul cu festivalurile de Cluj

Cum a pornit ideea, de ce și de când?

Povestea Upside Down a început în India, când am început să fac voluntariat la un ONG, axat pe rezolvarea problemelor sociale și de mediu. După 6 luni în care am lucrat într-o agenție de marketing, am călătorit 2 săptămâni în Thailanda și m-am întors cu gândul să fac ceea ce îmi doream de mult timp. În Delhi, am găsit un ONG care avea proiecte diverse, însă unul dintre ele mi-a atras atenția. Aveau un atelier unde efectiv transformau deșeuri în diferite produse. Am început să mă implic full time și să fiu responsabilă de partea de marketing a proiectului. Cu toate că mi-ar fi plăcut să continui ceea ce făceam în Delhi, am hotărât să mă întorc în România și să promovez Upcyclingul, concept care pentru mine era nou. Pe lângă faptul că am văzut efectiv tot procesul de producție, am observat și faptul că indienii sunt foarte creativi. Prin Upside Down, împreună cu colegii mei, am decis să combinăm două lucruri: încurajarea creativității oamenilor și informarea cu privire la faptul că orice poate fi o resursă și, deci, valorificat.

Împreună cu Roxana Antochi, co-fondator Upside Down și partea creativă a proiectului, am aplicat la o competiție pe antreprenoriat social. Pe 1 iunie 2012, am primit un premiu de 4000 de euro, prin competiția Social Impact Award, care, la momentul respectiv, s-a desfășurat în 3 țări: Austria, Cehia și România. Această competiție a fost implementată de Impact Hub (impacthub.ro), un spațiu de colaborare pentru persoane cu proiecte și modele de afaceri cu impact social pozitiv. Acest premiu a fost investit integral în proiect. Astfel am închiriat un spațiu de lucru și am achiziționat mașini de cusut industriale.

Sursa foto: Upside Down

Sursa foto: Upside Down

Cum merge afacerea?

În atelierul Upside Down colectăm prelate de camion și bannere stradale după utilizare și le transformăm în portofele, genți, coperte de carte și huse pentru gadget-uri.
Anul acesta am început să lucrăm mai mult cu material de prelată, atât de la camioane, cât și de la corturi vechi. Suntem în căutare de parteneri care vor să susțină cauza noastră și economia circulară. Produsele noastre sunt comercializate prin magazinul online, la diverse festivaluri, printre care și Electric Castle Festival sau în magazinele partenere – librăriile Cărturești, Librarium, dar și spații alternative ca Open Minds, ArtMaroc, Dizainăr. Colaborăm și cu firme din domeniul bancar, FMCG, firme de training, IT și organizații precum Crucea Roșie.

Cum a pornit colaborarea cu TIFF?
Anul trecut am început o colaborare foarte faină cu Electric Castle, iar acest lucru a determinat mai multe vizite în Cluj. Astfel, am intrat în comunitatea Cluj Hub. Unul dintre membri, care ne-a devenit și prieten a sugerat să luăm legătura cu Cristi Hordilă, festivalul managerului. El știa despre Upside Down și i-au plăcut ideea și produsele propuse. În plus, echipa TIFF a venit cu idei și propuneri noi, pe care noi am vrut să le implementăm. E foarte fain să lucrezi pe proiecte noi, care presupun produse noi, provocări diferite. Ne bucurăm mult că luăm parte la un festival care crește de la un an la altul.

 

Sursa foto: Upside Down

Sursa foto: Upside Down

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.